חדשות

יותר מ-20% מתמודדי נפש בין חיילי צה"ל שנפגעו במלחמה

נפגעי הנפש במלחמה הנוכחית מתווספים לכ-11 אלף נכי צה"ל ותיקים עם פגיעה נפשית ולאלפי בני משפחות שכולות המטופלים ע"י משרד הביטחון | ועדה משותפת למשרדי הבריאות והביטחון תדון בפתרונות עבורם

חיילים מתאבלים במהלך הלוויה (צילום: אילוסטרציה)
חיילים מתאבלים במהלך לוויה (צילום: אילוסטרציה)

ועדה משותפת למשרדי הבריאות והביטחון תבחן את שיפור המענה הלאומי בתחום בריאות הנפש לנכי צה"ל ולמשפחות השכולות על רקע המלחמה ותמליץ על מענים נוספים בתוך שלושה חודשים.

בהודעה על הקמת הוועדה נכתב כי היא תפעל לשפר את זמינות ואיכות השירותים והממשק שבין מערכת הביטחון והבריאות האזרחית, תבחן  דרכים להגדלת היקף המטפלים הציבוריים והכשרת מטפלים משולבת ודרכים לשיפור המענה האשפוזי לזקוקים לכך.

החלטתם של מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר ומנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ביחס להקמת הוועדה התקבלה על רקע העלייה המשמעותית בצורך במענים מתחום בריאות הנפש. יותר מ-6,800 פצועי צה"ל ומערכות הביטחון טופלו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון מאז השבעה באוקטובר, כ-21% מהם מטופלים על רקע פגיעות בנפש.

הפצועים הללו, המתמודדים בתחום הנפש, מתווספים ליותר מ-11,000 נכי צה"ל ותיקים המתמודדים עם פגיעה נפשית, בהם כ-8,000 מתמודדים עם פוסט טראומה. עוד אלפי בני משפחות שכולות (הורים, אחים, אלמנות ויתומים) מטופלים באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון.

עוד טרם לשבעה באוקטובר, התמודדה מערכת הבריאות הציבורית עם עומסים ומחסור במטפלים בתחום הנפש, ומשרד הבריאות מפעיל תכנית לאומית שתרחיב את המענים למבוטחים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי.

חברי הוועדה יבחנו את אופן אספקת השירותים, זמינותם והממשק שבין מערכת הביטחון למערכת הבריאות האזרחית. כחלק משיפור המענים האשפוזיים לזקוקים לכך, הוועדה תבחן הקמת מחלקות אשפוז לנכי צה"ל ומערכת הביטחון בתחום בריאות הנפש מתוך תפיסה של יצירת קבוצות טיפוליות של מטופלים שחוו חוויות דומות. כמו כן, הוועדה תבחן פתרונות למחסור במטפלים, בדגש על פסיכיאטרים ואפשרויות להכשרת מטפלים משולבת במערכת הבריאות ובמערכת הביטחון.

בראש הוועדה יעמדו שרית קדרון, סגנית בכירה לתהליכי הכרה ושיקום באגף השיקום במשרד הביטחון ונריה שטאובר, מנהלת אגף כלכלה במשרד הבריאות.

נושאים קשורים:  פגיעה נפשית,  נכי צה"ל,  הלם קרב,  חדשות,  משפחות שכולות,  משרד הביטחון,  משרד הבריאות,  בריאות הנפש
תגובות