קופות החולים יידרשו לנמק מדוע סירבו לאשר טיפול או תרופה במענה לבקשת המטופל, כך על פי הצעת חוק של ח"כ יוני משריקי (ש"ס), יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת. הצעת החוק עברה בקריאה טרומית בשבוע שעבר.
עוד בעניין דומה
ח"כ שריקי הסביר לדוקטורס אונלי כי מדובר בהצעת החוק חברתית שנועדה להיטיב עם המבוטח בעת התקשרותו מול קופות החולים. "אין ספק", אמר, "כי שלב ראשון וחיוני במיצוי זכויות הוא מתן מענה עם מידע. תשובה עם מידע מפורט שתינתן למבוטח שהגיש בקשה לקבלת שירותי בריאות תאפשר לו לשוב לגורם המטפל ולבחון האם הקריטריונים לקבלת השירות מתקיימים במצבו הרפואי, האם יש טיפולים או תרופות אחרות המתאימים עבורו בסל, או אם חסר מידע כלשהו בבקשתו ורק מסיבה זו ניתנה הודעת סירוב מהקופה".
ההצעה הונחה על שולחן הכנסת לפני כחודש ובנימוקים להצעה נכתב כי "לא פעם, תשובת קופת חולים לבקשת מבוטח לקבלת שירותי בריאות מעודכנת במערכות הקופה, מבלי שניתן למבוטחים הסבר מפורט לסיבת הסירוב. לעתים, התשובה נשלחת על ידי מוקד האישורים של הקופה על בסיס מידע חלקי שקיים בפניו, כשהמבוטחים או רופאיהם אינם יודעים מהי סיבת הסירוב לבקשה. בהיעדר הסבר מפורט לסירוב, לא ניתן לקיים דיאלוג עם הגורם המנהלי האמון על קבלת ההחלטה בקופה ולא ניתן לדעת איזה מידע רלוונטי נוסף יש להעביר לצורך בדיקת הזכאות".
העדר הנמקה של קופות החולים לסירוב לטיפול או לתרופה עלה גם בדיון בדו"ח נציבות קבילות הציבור בנושא סל השירותים בקופות החולים. הנציבה היוצאת, עו"ד נילי חיון-דיקמן, המליצה למשרד הבריאות ולקופות החולים לנמק את הסיבות לכך כשניתנת תשובה שלילית.
על פי ההצעה, כשמדובר בסירוב לטיפול או לתרופה, קופת החולים תחויב למסור תשובה שמנמקת את החלטתה בכתב. "תשובה מנומקת בכתב תקל על מבוטחים שקיבלו סירוב להגיש ערעור לקופה או לפנות בתלונה לנציב קבילות הציבור", נכתב בדברי ההסבר להצעה. ההצעה תידון בהמשך החודש בוועדת הבריאות ולאחר מכן תועבר לאישור הכנסת.