חדשות

"האמת לא נאמרת: בתי החולים אינם ערוכים למתווה קיצור התורנויות"

שבוע לפני תחילת המתווה בפריפריה, מזהיר יו"ר איגוד הפנימאים: "יהיו תורנויות קצרות, אבל לא יהיה מי שיטפל בחולים" | האוצר מציע לשמר את שכר המתמחים בתוספת תורנויות רבע וב"מרשם" מתנגדים

מחלקה בבית חולים. צילום אילוסטרציה

עדיין לא ברור מה יקרה עם המתווה לקיצור תורנויות המתמחים שאמור להתחיל בבתי החולים בפריפריה ב-1.9. בעוד ההסתדרות הרפואית והאוצר טרם הגיעו להסכמה ביחס להפרש בשכרם של המתמחים שהתורנויות שלהם יקוצרו מ-26 שעות ל-21, איגוד הפנימאים מתריע כי בתי החולים לא יוכלו לעמוד בתורנויות המקוצרות.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, אמר בראיון לליאת רון ב-103FM: "יש מדיניות שאומרת שצריך לקצר, וכולם רוצים להצטייר יפה והם לא מוכנים להגיד את האמת. כרגע, נכון להיום, אין לבתי החולים את מספר הרופאים כדי לנהל את זה ולשמור על איכות הרפואה וגם על איכות ההתמחות".

עוד אמר פרופ' אליס: "כאשר אתה רוצה לקצר את התורנויות, זה אומר שיהיו תורנויות קצרות - רק לא יהיה מי שיעבוד בבוקר. מי ינהל את המחלקה? מי יעשה ביקור? מי יטפל בחולים? לא יהיה, כי כולם יהיו או לפני או אחרי תורנות".

ארגון מרשם: "מסע ההפחדות חוזר"

בארגון הרופאים המתמחים מרשם הגיבו: "באופן שאינו מפתיע, שוב אנחנו עדים למסע הפחדות, כאילו בתי החולים יקרסו בגלל התורנות המקוצרת, ולהחלטות חד צדדיות של משרד האוצר שפוגעות בשכר המתמחים ובזכויותיהם".

ב"מרשם, ציינו: "שר הבריאות הבטיח וכך גם גורמי המקצוע במשרד הבריאות, בהר"י ובאוצר, שמודל של תורנות שמקוצרת ל-21 שעות יאפשר שימור של השכר והתנאים של המתמחים, גם בלי לחתום על הסכם קיבוצי חדש, אלא שמשרד האוצר הודיע השבוע שבמידה שהמתמחים והמתמחות לא רוצים שיפגעו בשכרם, הם צריכים לעשות עוד תורנויות".

במרשם מסבירים כי מדובר על תורנויות רבע, וכדי לשמר את השכר, המתמחים יעשו תורנות של ארבע שעות, פעמיים וחצי בחודש, בנוסף על התורנויות שהם עושים היום ובנוסף על יום העבודה. "בפועל", נמסר, "במקום שיום העבודה 'הרגיל' יסתיים בשעה 16:00 לאחר שמונה שעות, הוא יימשך עד לשעה 20:00 בערב, במקרה הטוב, וזאת בנוסף לימי התורנות של 21 שעות בימי חול ו-26 שעות בסופ"ש".

בינתיים, שמונה ימים לפני יישום המתווה, גם ההסתדרות הרפואית וגם ארגון מרשם הכריזו על סכסוך עבודה. האוצר הנחה את מנהלי שבעת בתי החולים שבהם אמור המתווה לפעול להתחיל בכך ב-1 בספטמבר גם אם לא יושגו הסכמות, והתרה כי מי שלא יעשה כן עובר על החוק.

נושאים קשורים:  מתמחים,  קיצור תורנויות,  רופאים מתמחים,  ארגון מרשם,  שכר רופאים,  פרופ' אבישי אליב,  חדשות,  משרד האוצר,  הסכם שכר
תגובות
אנונימי/ת
24.08.2023, 22:01

אז עד שיעלו את תקינת המתמחים, גם הבכירים בפנימית ובתתים יאלצו לתת כתף מעט. לא סוף העולם.

אנונימי/ת
25.08.2023, 09:09

אני מניח שמתמחה כתב את התגובה ההזויה הזאת של לתת כתף. אנחנו נתנו את הכתף. אנחנו שכבנו מתחת לאלונקה. תורניות של 26 ועד 30 שעות 10 פעמים בחודש.
אל תתנו למשרד האוצר ליצור מדיניות של הפרד ומשול בין מתמחים ומומחים. אם יש לכם טענות תפנו אותם כלפי משרד האוצר ומשרד הבריאות. לא כלפי הרופאים הבכירים שלכם שעוד דקה תהיו כמוהם.

אנונימי/ת
25.08.2023, 09:46

אשרי המאמין, מרשם דואג למתמחים ולא לתנאי העבודה של השופטים.

אנונימי/ת
25.08.2023, 11:03

מעניין: רפואה בעידן הפוסט-רפואה. אני שם יהבי באינטליגנציה המלאכותית. האינטליגנציה הטבעית מציגה סימני שיטיון.

לפני מספר חודשים כתבתי רשימה שפורסמה באתר זה. קיצור התורנויות ללא שינוי מהותי במתכונת העבודה של הרופאים הבכירים ינשל את המתמחים לחלוטין מן האפשרות ללמוד תוך כדי עבודה.
דם האוצר וגם ארגון מרשם לא עשו שיעורי בית ואינם מפנימים עד כמה תפגע איכות ההתמחות. אולי לאוצר זה לא איכפת. הם מחפשים שקט. יש להם מספיק חזיתות אחרות. אבל לארגון מרשם יש מחוייבות כלפי המתמחים והוא מכשיל אותם.
קיצור התורנויות מ 26 ל 21 שעות לא ישפר את איכות העבודה ולא יקל על המתמחים. קיצור ל 16 שעות (כלומר התורן בא לעבודה בשעה 1600 ועוזב בשעה 0800 למחרת לא תאפשר למתמחים ללמוד. Catch22 הכי קלאסי שיש.

אנונימי/ת
26.08.2023, 21:51

הכי טוב מה שעשית במעייני הישועה שני רופאים בתורנות במחלקה פנימית כך הצלחנו גם לנוח וגם ללמוד ,תאמין לי יותר טוב מקיצור התורנויות

25.08.2023, 14:06

"קיצור" חח ישראבלוף

אנונימי/ת
25.08.2023, 16:50

הגירה היא הפתרון הנכון גם מקצועית, גם ערכית וכעת, גם כי רמת הרפואה בישראל תיצנח פלאים. עצוב להשאיר את הורינו כלקוחות שבויים במערכת כזו.

אנונימי/ת
26.08.2023, 21:44

למה אנחנו הרופאים הבכירים עבדנו כל כך קשה 26 שעות של תורנות ועכשיו הדור החדש מסרב לעשות את זה, למה היה אפשרי על הזמן ועכשיו זה בלתי אפשרי
מי שלא יכול לעשות 26 שימשיך לעבוד כרופא כללי או רופא הזרקות
והרופאים החזקים והטובים יהיו בבתי החולים וימשיכו עם תורניות של 26

28.08.2023, 23:08

עומס גובר, תקינה יציבה.