חדשות

"הנטל הבריאותי של בקטרמיה בארץ דומה לנטל העולמי של שבץ מוחי"

פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה במשרד הבריאות, מזהיר את מנהלי בתי החולים מפני הסיכון מבקטרמיה הנגרמת מזיהום חיידקי

מיטת אשפוז במחלקה פנימית. צילום אילוסטרציה

אזהרה בנוגע לשכיחות מחלות זיהומיות, בעיקר במחלקות הפנימיות, נשלחה אתמול (ב') למנהלי בתי החולים. בדו"ח ששיגר למנהלים פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה במשרד הבריאות, הוא מזהיר בעיקר מפני בקטרמיה, הנגרמת מזיהום חיידקי ומציין כי ניתן למנוע חלק גדול מהמקרים ולמזער את התמותה מהזיהום.

האזהרה מתבססת על מחקר שמצא כי כ-7,600 חולים מתו בשנים 2018-2019 בבתי החולים בארץ כתוצאה מחשיפה לחיידקים הגורמים לזיהום. עם זאת, יש לציין כי ייתכן שהממצאים לא מושלמים בשל תת אבחון של המעבדות לזיהום והעדר מדידה של מקרי זיהום אצל ילדים.

למרות שחלה ירידה של 50% בזיהומים בבקטרמיה בבתי החולים החל משנת 2012, בתקופת הקורונה חלה עלייה ששבה והתמתנה בסיומה.

על פי המחקר, תמותה בעקבות חשיפה לחיידקים הגורמים לזיהום היתה מהירה - ברבע מהמקרים מדובר על תמותה בתוך 30 יותר ובשאר בתוך שנה.

פרופ' כרמלי מציין כי הנושא אינו זוכה לתשומת לב מספקת ברמה הלאומית: "במספר מקרי מוות, ובחישוב אובדן שנות אדם, הנטל הבריאותי של בקטרמיה בישראל דומה לנטל העולמי של שבץ מוחי, ועולה על אלה של סרטן המעי הגס, וסרטן השד", כתב.

כאמור, רוב הזיהומים בבקטרמיה מתרחשים במחלקות הפנימיות וכפי שמציין פרופ' כרמלי: "ביחידות טיפול נמרץ, גם לאחר ירידה של 50% בהיארעות, עדיין מדדי הבקטרמיה גבוהים בהרבה מאלה המדווחים מארה"ב ומדינות נוספות".

נושאים קשורים:  פרופ' יהודה כרמלי,  זיהומים בבתי החולים,  בקטרמיה,  חדשות
תגובות
09.08.2023, 19:59

נושא חשוב וראוי לטיפול. בקטרמיה שכיחה יותר ככל שהגיל עולה והתסמינים המכוונים פוחתים ככל שהגיל עולה. היא גורם משמעותי ל'תסמונת כאב בכל הגוף', להחמרת מחלות כלי דם, סכרת, דליריום ודמנציה. הצונאמי הכסוף (הזדקנות דור הבייבי-בום) רק מתחיל עכשיו ויטביע את מערכות הבריאות בעשור הקרוב. כדאי לחזק את הידע הגריאטרי ואת השירותים הגריאטריים בקהילה ובבתי החולים. כדאי שגם רופאי משפחה, גם פנימאים וגם אנשי תת-ההתמחויות השונות ידעו לחפש ולזהות מוקדם - זיהומי חניכיים ושיניים, זיהומי עור ורקמות עמוקות וזיהומי דרכי שתן דלי-תסמינים וידעו להביא לטיפול נכון במועד.
הפחתת פעולות חודרניות, הפחתת עומס תרופות (מאקמול ועד סטרואידים ואופיאטים) והפחתת מפגשים מיותרים של מטופלים שבריריים עם המערכת הרפואית חשובה לא פחות למניעה.