דעות

רופאים, תפסיקו לקרוא לזה מחלת היאפים!

אם המערכת הרפואית היתה מתייחסת ברצינות לתלונות של נשים בהקשר של תסמונת התשישות הכרונית, כנראה שהיינו מגיעים מוכנים יותר לטיפול בפוסט קורונה הדומה לה כל כך

הרוב המוחץ (75%) מהסובלות מתסמונת התשישות הכרונית הן נשים. צילום: shane/ unsplash

ד"ר ע' (33) חלתה בקורונה באוקטובר האחרון, לאחר שמחלקות הקורונה בהן עבדה כרופאה בשיא המגיפה נסגרו, המסיכות הורדו והמגיפה כמעט ונשכחה. לאחר המחלה האקוטית היא פיתחה שורה של תסמינים חמורים כמו קושי ללכת יותר ממספר דקות ברציפות וגם לחץ בראש, בחילה וחולשה. היא החלה לסבול מתשישות קשה ומתמשכת שלא אפשרה תפקוד ראוי ונאלצה לפרוש מההתמחות בה תלתה ציפיות רבות.

לאחר בירורים רפואיים היא אובחנה עם לונג קוביד ותסמונת התשישות הכרונית (ME/CFS).

ד"ר ע' איננה לבד. כולם דיברו על הקורונה אך מעטים מדי על היום שאחרי. לפי מחקר שהתפרסם בכתב העת nature בתחילת השנה, לונג קוביד מתפרץ אצל 10% או יותר מהנדבקים בקורונה, ומתוכם לפחות 43% עומדים בקריטריונים לאבחנת תסמונת התשישות הכרונית. עם זאת, כנראה שפחות מדי מקבלים את האבחנה.

נדיר שהתסמונת מופיעה כנושא שנלמד בלימודי הרפואה, ההשקעה בחקר התסמונת ביחס לחומרתה נחשבת למזערית, וסביר שלכן גם טרם נמצא לה סמן ביולוגי (ביומרקר) או טיפולים אפקטיביים

תסמונת התשישות הכרונית היא לא תופעה חדשה, היא מתפרצת לאחר וירוסים רבים, אך היא זכתה להתעלמות במהלך ההיסטוריה והיא אולי אחת הדוגמאות הקשות להזנחה וזלזול במטופלים, או יותר נכון במטופלות.

לפי מאמר מקיף שפרסמה קואליציה אמריקאית של מומחים לתסמונת בשנת 2021, הרוב המוחץ (75%) מהסובלות מהמחלה הן נשים ובערך אחת מתוך 250 נשים סובלת מהתסמונת. בניגוד למשתמע משמה, תסמין הליבה של התסמונת אינו תשישות, אלא אי סבילות למאמצים פיזיים וקוגניטיביים נורמליים, תסמין שנקרא "תחושת מחלה לאחר מאמץ". לפי אותו מאמר, התסמונת פוגעת בצורה משמעותית ביכולת לעבוד, ללמוד ולנהל חיי חברה תקינים: לפחות 25% מהחולים מרותקים למיטה או לבית ועד 75% אינם יכולים לעבוד או ללמוד.

נדיר שהתסמונת מופיעה כנושא שנלמד בלימודי הרפואה, ההשקעה בחקר התסמונת ביחס לחומרתה נחשבת למזערית, וסביר שלכן גם טרם נמצא לה סמן ביולוגי (ביומרקר) או טיפולים אפקטיביים. למרות הראיות מדעיות המוצקות אודות אופיה הגופני של התסמונת, החולים בתסמונת נתקלים תדיר ברופאים שלא מאמינים להן, שסבורים שהתסמונת היא פסיכוסומטית, או בכאלה שמאשימים אותן בעצלות ובהתפנקות. המחלה אפילו כונתה "מחלת היאפים", שם שהגביר את היחס המזלזל, ועד לא מזמן הופיע בכל אתרי קופות החולים בישראל!

הקליניקות לטיפול במחלימי קורונה נסגרו, אין תכניות לטיפול בחולי פוסט קורונה ולא הוקצו תקציבי מחקר ייעודיים להבנת התסמונת. הפניה של החולות בתסמונת למרפאות בריאות הנפש היא מיותרת ומעמיסה שלא לצורך על משאב דליל גם כך

חולים בפוסט קורונה מדווחים כעת על יחס דומה. ד"ר ע' משתפת בהערות על גורם "נפשי" לתסמינים, אשר ניתנו במהרה, ללא כל תשאול מעמיק, ומרופאים שאינם  עוסקים בבריאות הנפש. להרגשתה, המערכת אינה ערוכה לטיפול בחולים: מרפאת המחלימים בה ביקרה נסגרה, מרבית טפסי ה-17 למרפאות הרלוונטיות לא אושרו ורופאי משפחה אצלם ביקרה התקשו בניהול המקרה.

היבט אחד שכנראה תורם להזנחה ולזלזול בתסמונות פוסט ויראליות הוא אפליה מגדרית מערכתית, אולי בלתי מודעת. הרוב המכריע של החולים בתסמונות אלו הן נשים, וכפי שראינו ב"קרן בריאה" כשטיפלנו בקידום מודעות למחלות שקופות אחרות, היחס הרפואי פעמים רבות שבוי בסטראוטיפים מגדריים המתייג נשים כהיסטריות, מגזימות ואף מדמיינות. התנהלות זו מעכבת אבחון לאורך שנים ואף מונעת טיפול יעיל ומותאם.

חולים בתסמונת נתקלים תדיר ברופאים שלא מאמינים להן, שסבורים שהתסמונת היא פסיכוסומטית. המחלה אפילו כונתה "מחלת היאפים", שם שהגביר את היחס המזלזל, ועד לא מזמן הופיע בכל אתרי קופות החולים בישראל!

אם המערכת הרפואית היתה מתייחסת ברצינות לתלונות של נשים בהקשר של תסמונת התשישות הכרונית, כנראה שהיינו מגיעים מוכנים יותר לטיפול בפוסט קורונה הדומה לה כל כך. נקודת האור היא שמגיפת הקורונה כופה על מערכות הבריאות בעולם חשבון נפש, ומדינות רבות נוקטות בצעדים משמעותיים כדי להתמודד עם האתגר הישן-חדש. בבריטניה למשל הושקעו 50 מיליון ליש"ט במחקר פוסט קורונה ונפתחו קליניקות ייעודיות לטיפול בחולים, שרק הולכות ומתרחבות. בארה"ב, הקונגרס אישר השקעה אדירה של 1.15 מיליארד דולר במחקר.

בישראל, לעומת זאת, הקליניקות לטיפול במחלימי קורונה נסגרו, אין תכניות לטיפול בחולים בפוסט קורונה, ולמיטב ידיעתנו, לא הוקצו תקציבי מחקר ייעודיים להבנה של התסמונת. הפניה של החולות בתסמונת למרפאות בריאות הנפש היא מיותרת ומעמיסה שלא לצורך על משאב דליל גם כך. החולות זקוקות לטיפול רפואי מותאם, לא לשיחות נפש. לא מאוחר לשנות כיוון.

הכותבות הן מיטל בנשק, סמנכל"ית קרן בריאה, המקדמת זכויות נשים במערכת הבריאות, ורוני הכהן ממייסדות ME/CFS ישראל למען החולות והחולים בתסמונת התשישות הכרונית בישראל

נושאים קשורים:  תסמונת התשישות הכרונית,  מחלת היאפים,  פוסט קורונה,  לונג קוביד,  זכויות נשים,  חדשות,  דעות
תגובות

מאמר חזק , כן עלינו כל הרופאות והרופאים להכיר בזה שיש מחלת לונג קוביד ויש תסמונת התשישות הכרונית ויש קשר בינהם ויש סבל , עלינו להאמין למטופלים להכיל אותם ולהפנותם לייעוצים שיכולים לעזור להם

24.06.2023, 19:42

נושא שחשוב לחקור ולהבין יותר. בהחלט שווה להעלות את תשומת הלב אליו.
עם זאת, הכתבה מוטה כנגד מחלות פסיכוסומטיות: האם פיברומיאלגיה או IBS אינן מחלות "אמיתיות" כיוון שלא נמצא להן גורם מבני מחוץ למערכת העצבים המרכזית? מחלות אלה, למרות המחקר הרב שמושקע בהן , עדיין ללא מרפא והתשובות (כנראה) לא נמצאות במודל הביו-רפואי כשלעצמו אלא בטיפול רב מערכתי שהממסד הרפואי לא בנוי לתת.
אישית אני מאמין שזה יהיה גורלן של תסמונות העייפות הכרוניות אבל לצערי הנבואה לא ניתנה לי. עכשיו אקרא גם את המאמר שברפרנס.