מחקרים

הפרעת דיכאון נקשרה עם סיכון מוגבר לזיהומים לאחר ניתוחי ארתרופלסטיה

הימצאות של הפרעות דיכאון וחרדה בחולים אשר עברו ארתרופלסטיה של הברך או הירך נקשרו עם סיכון גבוה יותר לזיהומים, ניתוחי רוויזיה וניתוחים חוזרים

ניתוח ברך (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The Bone & Joint Journal', מטרת החוקרים הייתה לקבוע את השכיחות של הפרעות דיכאון וחרדה שהחלו לפני ביצוע ארתרופלסטיה מלאה של הירך (THA) או הברך (TKA). כמו כן, החוקרים ביקשו לבדוק את ההשפעה של הפרעות אלו על שיעור הזיהומים מכל סוג, ניתוחי רוויזיה (revision), וניתוחים חוזרים (reoperation).

במסגרת המחקר נאספו נתוניהם של 15,504 מטופלים ממרכז רפואי אקדמי אחד, אשר בין ינואר 2000 למרץ 2019 עברו בסך הכל 21,469 ניתוחים ראשוניים וניתוחי רוויזיה (THAs 10,011, TKAs 11,458). נתוני החולים נאספו מתוך רשומה רפואית אלקטרונית (EMR: electronic medical record) המקושרת ל-27 מחוזות שונים. הימצאותן של הפרעות דיכאון וחרדה זוהו על סמך אבחנות ב-EMR או על ידי שימוש בתוכנת עיבוד שפה טבעית שלאחריה נערך אימות באמצעות בדיקת הרשומות הרפואיות. במחקר לא נכללו חולים עם אבחנות אחרות הקשורות לבריאות הנפש מלבד חרדה או דיכאון.

מתוצאות המחקר עולה כי הפרעות דיכאון ו/או חרדה בקרב המטופלים לא היו נדירות לפני ביצוע ה-THA וה-TKA, עם שכיחות של 30% בחולים שעברו THA ראשוני, 33% באלו שעברו רוויזיה ל-THA,י32% בחולים שעברו TKA ראשוני, ו-35% באלו שעברו רוויזיה ל-TKA. כמו כן, עולה כי הימצאות של הפרעות דיכאון או חרדה נקשרה עם סיכון מוגבר באופן מובהק לזיהום מכל סוג (THA ראשוני, יחס הסיכונים 1.5; רוויזיה ל-THA, יחס הסיכונים 1.9; TKA ראשוני, יחס הסיכונים 1.6; רוויזיה ל-TKA, יחס הסיכונים 1.8), רוויזיה (THA, יחס הסיכונים 1.7; TKA, יחס הסיכונים 1.6), רוויזיה חוזרת (THA, יחס הסיכונים 2.0; TKA, יחס הסיכונים 1.6), וניתוח חוזר (THA ראשוני, יחס הסיכונים 1.6; רוויזיה ל-THA, יחס הסיכונים 2.2; TKA ראשוני, יחס הסיכונים 1.4; רוויזיה ל-TKA, יחס הסיכונים 1.9; p < 0.03 לכולם).

עוד עולה מהמחקר כי בחולים אשר אובחנו לפני הניתוח עם הפרעות דיכאון ו/או חרדה נמצא שיעור נמוך יותר באופן מובהק של דיווח על תפקוד "טוב בהרבה" של המפרקים, שנתיים לאחר ניתוח THA ראשוני (78% לעומת 87%) או TKA ראשוני (86% לעומת 90%), ובהשוואה לחולים ללא הפרעות אלו (p < 0.001 לכולם).

לסיכום, הימצאות של הפרעות דיכאון או חרדה אשר החלו לפני ניתוחי THA ו-TKA, ראשוניים או רוויזיה, היא שכיחה יחסית. חולים הסובלים מהפרעות אלו נקשרו עם סיכון גבוה יותר באופן מובהק לזיהומים, ניתוחי רוויזיה, ניתוחים חוזרים, וחוסר שביעות רצון מהניתוח. החוקרים מציינים כי ממצאיהם מעידים על הצורך במחקר נוסף בנושא, ומוסיפים כי יתכן וקיים צורך בכך שמנתחים יתייחסו לאופטימיזציה של בריאות הנפש כבעלת חשיבות דומה למשתנים טרום ניתוחיים אחרים, כגון שליטה בסוכרת, לפני ביצוע ארתרופלסטיה.

מקור:

Harmer JR, Wyles CC, Duong SQ, Morgan III RJ, Maradit-Kremers H, Abdel MP. Depression and anxiety are associated with an increased risk of infection, revision, and reoperation following total hip or knee arthroplasty. Bone Joint J. 2023;105-B(5):526-533. doi:10.1302/0301-620X.105B5.BJJ-2022-1123.R1

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיכאון וחרדה,  ארתרופלסטיה,  ניתוחים חוזרים
תגובות