חדשות

פנייה לשר הבריאות: תת משאבים מעמידים בסכנה את תושבי הצפון

ראשי ישובים ומועצות מקומיות בעמקים ובגליל טוענים לאפליה מסכנת חיים בשירותי בריאות בין הצפון לשאר הארץ ודורשים הזרמת משאבים לתיקון העוול

בית החולים העמק בעפולה. דרישה להקים מחלקות מיון וטיפול נמרץ חדשות כמו גם להקים מחלקות לצנתורי מוח ולניתוחי לב. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

"יש פגיעה חמורה בשירותים רפואיים בסיסיים ומצילי חיים לתושבי הצפון, שלא יכולה להימשך. לאוכלוסיה בצפון יש צרכים רפואיים שונים מאשר לאוכלוסיה במרכז הארץ, והם לא מקבלים מענה רפואי בסיסי כיום. יש לתקן את העוול לפני שיהיה מאוחר מדי" - כך נכתב בפנייה של 18 ראשי רשויות בעמקים ובגליל, שהועברה לראשי מערכת הבריאות, ובהם שר הבריאות משה ארבל ויו"ר ועדת הבריאות בכנסת, ח"כ אריאל בוסו.

על הפנייה של ראשי הרשויות (ביניהן נצרת, נוף הגליל, עפולה, מגדל העמק, דבוריה, כפר כנא, גלבוע, מגידו ועמק יזרעאל) דיווח הבוקר (א') רן רזניק בישראל היום.

"קיים פער משמעותי בין המרכז לגליל ולעמקים בתחומי הרפואה הדחופה, האשפוז והמחקר", נכתב בפנייה שהועברה על ידי אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל ויו"ר אשכול היישובים בעמקים ובגליל. המענה לצורכי הבריאות בעמקים ובגליל "פועל בתת משאבים ותקנים על מנת לספק את צורכי האוכלוסיה, והדבר משפיע על בריאותם ועל אורח חייהם של התושבים". עוד נטען עוד כי שירותי הרפואה בצפון פחותים ברמתם בהשוואה לשירותי הרפואה באזורים אחרים בישראל.

ראשי הרשויות דורשים לקדם בהקדם הקמת מחלקות חדשות של מיון וטיפול נמרץ בבית החולים העמק וכן הפעלה והקמה של מחלקות לצנתורי מוח ולניתוחי לב. עוד טונים ראשי הרשויות כי חדר המיון בבית החולים העמק הוא היחיד בארץ שאינו ממוגן, ובמצבים מסכני חיים הפקקים בדרך לבתי החולים בחיפה עלולים להכריע גורל של אדם שנזקק לטיפול לחיים או למוות.

בצר אף מוסיף שמדובר במטרה לאומית כי האוכלוסיה בעמקים בגליל ובגולן עשויה להזדקק לשירותי חירום: "מיקומם האסטרטגי של המרכזים הרפואיים באזור מאפשר מתן מענה לאיומים הבטחוניים, העלולים להגיע משלוש גזרות - לבנון, סוריה וירדן - לאיום האיראני ולסכנת רעידות האדמה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "המשרד רואה חשיבות רבה במתן רפואה שוויונית ובצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה. יש כמה יחידות לצנתורי מוח בצפון וכן כמה יחידות לכירורגיית לב. יחידות אלו מעניקות כיסוי רפואי מקיף לאזור הצפון. המשרד נדרש לבצע חלוקת שירותים ברמה הארצית, שתתאים לכלל צורכי מדינת ישראל, תוך איזון בין איכות השירות הרפואי וחיזוק הפריפריה לבין שיקולים שונים במתן השירות".

עוד נכתב בתגובה "כי על פי חוק, קיימת הגבלה מספרית על מספר היחידות לכירורגיית לב ולצנתורי מוח שניתן להקצות, וכיום מכסה זו מוצתה. במסגרת פעולות המשרד לחיזוק בתי החולים הציבוריים, ובכללם ביה"ח העמק, המשרד ייסד בשנה שעברה לראשונה תשלום חודשי קבוע לבית החולים ולשאר בתי החולים הציבוריים. התשלום הקבוע מתחלק בין בתי החולים הציבוריים בישראל, והנוסחה מתעדפת בתי חולים בפריפריה ומכפילה את סכום התמיכה בהם. המשרד פועל להגדלת הסכום במסגרת דיוני התקציב ותומך בפיתוח מיטות ובהקמת מערכים חדשים בביה"ח העמק. משרד הבריאות מקבל פניות דרך מטה קופת חולים כללית, שמתעדפת את הבקשות בהתאם לצורכי המבוטחים ולשיקולי הקופה".

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  פריפריה,  המרכז הרפואי "העמק",  גליל ועמקים,  אפליה,  חדשות
תגובות