חדשות

כיצד ניתן להגן על חיידקי המעי מפני נזקי האנטיביוטיקה?

ידוע כי נטילת אנטיביוטיקה פוגעת בפעילות חיידקי המיקרוביום | מחקר חדש מציע לשלב אנטיביוטיקה עם תרופות מוכרות במטרה להגן על חיידקי המעי ומבלי לפגוע ביעילות האנטיביוטית

סוגי אנטיביוטיקה. אילוסטרציה

מחקר חדש, החושף אפשרות למתן את הנזק של אנטיביוטיקה על חיידקי המעיים מבלי לפגוע ביעילותה, הוצג בקונגרס האירופאי ה-33 למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות (ECCMID) שנערך לאחרונה בקופנהגן בדנמרק ועליו דווח ב-News Medical.

ד"ר ליסה מאייר וד"ר קמיל גומנס מהמעבדה האירופאית לביולוגיה מולקולרית בהיידלברג, גרמניה, ניתחו את ההשפעות של 144 אנטיביוטיקות שונות על חיידקי המעי הנפוצים ביותר ובמחקרם הם מציגים תובנות חדשות להפחתת השפעות שליליות של טיפול אנטיביוטי על מיקרוביום המעי.

לטריליוני המיקרואורגניזמים החיים במעיים השפעה אדירה על הבריאות כולל סיוע לעיכול, אספקת חומרים מזינים ומטבוליטים ועל פעילות המערכת החיסונית להדיפת חיידקים ווירוסים מזיקים. נטילת אנטיביוטיקה פוגעת בדרך כלל בקהילות המיקרוביאליות החיות במעי ועלולה לגרום לחוסר איזון המוביל לבעיות במערכת העיכול הנגרמות על ידי זיהומים ולבעיות בריאות ארוכות טווח כמו השמנת יתר, אלרגיות, אסטמה ומחלות אימונולוגיות ודלקתיות.

למרות הידע על השפעותיה השליליות של אנטיביוטיקה על חיידקי המעיים, עד כה לא נבדק איזו אנטיביוטיקה משפיעה על אילו סוגי חיידקים והאם ניתן לצמצם את תופעות הלוואי השליליות שלה על חיידקי המיקרוביום.

החוקרים ניתחו את השגשוג והשרידות של 27 מיני חיידקים נפוצים במעיים לאחר טיפול ב-144 סוגי אנטיביוטיקה. הם העריכו גם את הריכוז המעכב המינימלי (MIC), קרי הריכוז המינימלי של אנטיביוטיקה הנדרש לעצירת גדילת חיידקים ביותר מ-800 שילובים של אנטיביוטיקה וחיידקים.

תוצאות המחקר מראות כי ה-MIC של רוב חיידקי המעי מעט גבוה יותר מזה של החיידקים הגורמים למחלות, מה שמרמז שבריכוזי האנטיביוטיקה הנפוצים, רוב חיידקי המעי שנבדקו לא יושפעו לרעה מאנטיביוטיקה.

מזיקים ומזיקים יותר

עם זאת גילו החוקרים כי שימוש בטטרציקלינים כמו דוקסיציקלין ומקרולידים כמו אריתרומיצין, שני סוגים נפוצים של אנטיביוטיקה, עצר חיידקים בריאים מלצמוח בריכוזים נמוכים בהרבה מאלה הנדרשים כדי לעצור את הצמיחה של חיידקים גורמי מחלות וכי השימוש בהם קטל יותר ממחצית ממיני חיידקי המעיים שהם בדקו. למעשה, נטילתן של אנטיביוטיקות אלו עלולה לשנות את הרכב המיקרוביום של המעי למשך זמן רב.

כיוון שתרופות מקיימות אינטראקציה שונה בין מיני חיידקים שונים, החוקרים חקרו האם ניתן להשתמש בתרופה נוספת כדי להגן על חיידקי המעי בנטילת טטרציקלינים ומקרולידים. הם שילבו את האנטיביוטיקה אריתרומיצין (מקרוליד) ודוקסיציקלין (טטרציקלין) עם סט של 1,197 תרופות כדי לזהות אילו תרופות יגנו על שני מיני חיידקי מעיים - Bacteriodes vulgatus ו-Bacteriodes uniformis - מפני אנטיביוטיקה.

החוקרים זיהו מספר תרופות שניתן ליטול עם אריתרומיצין ודוקסיציקלין  וביניהן תרופה נוגדת קרישה dicumarol, תרופה לגאוט benzbromarone ושתי תרופות אנטי דלקתיות, חומצה טולפנמית ודיפלוניסל. לצד הגנה על חיידקי המעיים, תרופות אלו לא פגעו ביעילות האנטיביוטיקה נגד חיידקים גורמי מחלות. ניסויים נוספים הראו כי תרופות נוגדות אלו הגנו גם על קהילות חיידקים טבעיות שמקורן בדגימות צואה אנושית ובעכברים חיים.

ד"ר אולריקה לובר, ממרכז מקס דלברוק לרפואה מולקולרית בברלין, שהציגה את המחקר, אמרה כי "למרות הממצאים המבטיחים שלנו, דרוש מחקר נוסף כדי לזהות שילובים אופטימליים ומותאמים אישית של תרופות נוגדות וכדי למנוע השפעות ארוכות טווח אפשריות על מיקרוביום המעי".

נושאים קשורים:  מיקרוביום המעי,  אנטיביוטיקה,  חדשות,  מחקר
תגובות
אנונימי/ת
25.04.2023, 18:52

אז עכשיו ירשמו דוקסיציקלין או אריתרו׳ עם דיקומרול?