חדשות

כמחצית מהמבוגרים מעל גיל 40 עלולים לסבול ממחלות לב נסתרות

מחקר מדנמרק: לאנשים ללא מחלות לב וכלי דם ידועות, הסובלים מטרשת עורקים חסימתית בלתי מזוהה, יש סיכון מוגבר של פי 8 ללקות בהתקף לב יחסית לאנשים ללא חסימת עורקים

התקף לב. אילוסטרציה

כמעט מחצית מכל המבוגרים מעל גיל 40 עלולים לסבול ממחלות לב נסתרות שעלולות לגרום להם להתקף לב בעתיד. כך עולה ממחקר עוקבה תצפיתי פרוספקטיבי שנערך באוניברסיטת קופנהגן בדנמרק. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת Annals of Internal Medicine, תחת הכותרת טרשת עורקים תת קלינית וסיכון לאוטם שריר הלב.

על פי המחקר, סיכוייהם של אנשים ללא מחלות לב וכלי דם ידועות, הסובלים מטרשת עורקים חסימתית בלתי מזוהה ללקות בהתקף לב עולים פי 8 יחסית לאנשים ללא  חסימת עורקים.

כ-17.9 מיליון ברחבי העולם מתו בשנת 2019 ממחלות לב וכלי דם. 85% ממקרי המוות הללו מיוחסים לשבץ ולהתקף לב.

החוקרים ביקשו לבדוק איך משפיעה טרשת עורקים כלילית על הסיכון להתקף לב. הם בחנו יותר מ-9,500 אנשים בני 40 ויותר, שלא היו להם תסמינים ידועים של מחלות לב וכלי דם. משתתפי המחקר נבדקו באמצעות אנגיוגרפיה ממוחשבת (CTA) כדי לאתר טרשת עורקים חסימתית כלילית שלא אובחנה בעבר.

טרשת עורקים תת קלינית הוערכה באמצעות בדיקת CT של הלב וכלי הדם (coronary computed tomography angiography). טרשת עורקים כלילית אופיינה על פי חסימה לומינלית (לא חסימתית או חסימתית [≥50% היצרות לומינלית]) והיקף (לא נרחב או נרחב [שליש או יותר מהעורקים הכליליים]). התוצאה העיקרית היתה אוטם שריר הלב, והתוצאה המשנית היתה שילוב של מוות או אוטם שריר הלב.

ל-5,114 (54%) מהנבדקים לא היתה טרשת עורקים תת קלינית, 3,483 (36%) סבלו ממחלה לא חסימתית ו-936 (10%) סבלו ממחלה חסימתית. בתוך תקופת מעקב ממוצעת של 3.5 שנים, 193 אנשים מתו ו-71 חלו באוטם שריר הלב.

הסיכון לאוטם שריר הלב עלה באנשים עם מחלה חסימתית ומחלה נרחבת. הסיכון הגבוה ביותר לאוטם שריר הלב נמצא באנשים עם טרשת עורקים תת קלינית ותת קלינית חסימתית או חסימתית לא נרחבת. הסיכון למוות או לאוטם בשריר הלב גדל באנשים עם מחלה נרחבת, ללא קשר לדרגת החסימה.

החוקרים מצאו כי בקרב משתתפים שאובחנו עם טרשת עורקים כלילית שטרם זוהתה, 61% היו גברים ו-36% היו נשים. מסקנות החוקרים הן שאצל אנשים אסימפטומטיים, טרשת עורקים כליליים חסימתית תת קלינית קשורה לסיכון מוגבר של יותר מפי 8 לאוטם שריר הלב.

נושאים קשורים:  טרשת עורקים,  מחלות לב,  התקף לב,  מחקר,  חדשות
תגובות