דעות

המחאה חייבת להימשך - אסור לנו להירדם

לא עברו 12 שעות מההודעה על השהיית החקיקה, והצעת החוק הונחה בכנסת כמעין אקדח טעון | התהליך שקורה מול עינינו מנוגד לערכים היסודיים של שבועת הרופא, של חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולאופיה המיוחד של מערכת הבריאות בישראל

"אין בריאות בלי דמוקרטיה". מפגינים נגד הפיכה המשטרית. צילום: אריק מרמור/ פלאש 90

הימים הם מורכבים. כמי שהיה חבר קבינט המומחים של הקורונה, אני חייב לומר שאני הרבה יותר מודאג היום מאשר בתקופות הקורונה.

במבט לאחור משבר הקורונה כמובן היה לא פשוט. לא ניתן לטאטא את הקיטוב שנוצר סביב התו הירוק והחיסונים, סביב תכנית הרמזור או סגירת בתי הספר בתקופת הסגרים, אך משבר הקורונה גם הביא איתו רגעים רבים של סולידריות, חדשנות, הצגת העוצמות של מערכת הבריאות הציבורית הישראלית, אשר מבוססת על חוק ביטוח בריאות ממלכתי והעקרונות של צדק, שוויון ועזרה הדדית.

כמובן לא הכל היה פשוט במהלך הקורונה. התמודדות עם פערים בין מרכז לפריפריה, עם תנאי חוסר ודאות ודינמיות של מגיפה. אך לאורך הדרך למדנו רבות: על החשיבות של החברה האזרחית, רפואת הקהילה ומערך בריאות הציבור, על חוסן קהילתי ועל הצורך במערכת בריאות ציבורית חזקה.

יציאה לשביתה של ההסתדרות ושל הר"י, שני גופים שעד לאחרונה ישבו על הגדר, מצביעה על הקונצנזוס העמוק של התהליכים שאנו חווים כעת, ובייחוד האופן שבו הדברים מזיקים לנו כחברה ומזיקים לבריאותנו

לא פחות חשוב למדנו בפנדמיה על החשיבות של אמון – בממשלה, במערכות הציבוריות, במומחים, ועל הצורך במידתיות ובסבירות בתהליכי קבלת החלטות, כמו גם על שיתוף והדגש על התהליך ולא רק על השורה התחתונה.

משבר הוא תמיד גם אפשרות להזדמנות וכולנו תקווה שלקחי הקורונה אשר נדונו בפורומים רבים אכן ייושמו ויביאו לשיפור במערכת הבריאות על כל חלקיה, החל ממערכת בריאות הציבור, הקהילה ובתי החולים, כמו גם להגברת שיתוף הפעולה של משרד הבריאות וכלל מערכת הבריאות עם המערכות האחרות, משרדי ממשלה וסקטורים שונים, מתוך תפיסה של בריאות בכל מדיניות. משבר האקלים מהווה מקרה מבחן מיידי ליישום.

לצערי הרב, הלקחים האלה ממגיפת הקורונה מתמוססים כעת אל מול עינינו. בחודשיים האחרונים אנו חווים משבר חסר תקדים אשר מכרסם בערכים הכל כך חשובים של סולידריות ואמון. לכאורה יאמרו מה הקשר בין המהפכה המשטרית לבין בריאות?

לפני כחודשיים כאשר אני וחבריי התחלנו לדבר על כך, כולל בתקשורת, נתקלנו לא פעם בלעג. אני חושב שכיום המצב שונה והדברים מחלחלים. לא אחזור על הקשר ההדוק שבין דמוקרטיה חזקה לבריאות (ראו גם כאן ), אך בשבועות האחרונים אנו חוזים בתוצאות ההרסניות של תהליך חקיקה אשר נעשה בחופזה, בפיטורין של שר ביטחון אשר "העז" להציג את עמדתו המקצועית לגבי בטחון המדינה.

מי יוכל להבטיח שתחומים אחרים כמו מינויים במערכת הבריאות, תהליך קבלת החלטות של ועדת סל הבריאות, או מימוש זכויות בריאות אל מול קבוצות מודרות שונות, יתנהלו לאור הערכים של הוגנות והזכות לבריאות

למרות שאזרחי ישראל התבשרו על עצירת החקיקה, מתברר שעוד לא עברו 12 שעות מההודעה והצעת החוק הונחה בכנסת כמעין אקדח טעון, עובדה אשר מטילה צל כבד על כנות ההצעה להידברות. הפיטורין של שר הביטחון ותהליכי החקיקה שחררו ובצדק רגשות זעם נרחבים באופן שככל הנראה לא נראה כמותם.

יציאה לשביתה של ההסתדרות ושל הר"י, שני גופים שעד לאחרונה ישבו על הגדר, מצביעה על הקונצנזוס העמוק של התהליכים שאנו חווים כעת, ובייחוד האופן שבו הדברים מזיקים לנו כחברה ומזיקים לבריאותנו.

טועה מי שחושב שמדובר כאן על שאלות טכניות של מינוי שופטים או כמה חברי כנסת צריכים להצביע בעד פסקת התגברות. התהליך שקורה מול עינינו מנוגד לערכים היסודיים של שבועת הרופא, של חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולאופייה המיוחד של מערכת הבריאות הציבורית הישראלית, אשר אנו כה גאים בה.

הסכנות עדיין איתנו. הן התחילו לא מהמהפכה הנוכחית אך ללא ספק התעצמו כעת מאוד. אסור לנו לעצום עיניים ומחובתנו להשתמש במשבר כהזדמנות ולהמשיך ולעצב את מערכת הבריאות כמערכת המבוססת על עקרונות של "צדק, שוויון ועזרה הדדית"

הסכנה גם בהרס המומחיות מביאה כבר להחלטות כמו ביטול מס משקאות מתוקים, אשר הוכח באופן מדעי שהינו מיטיב במיוחד עם האוכלוסיות העניות. מי יוכל להבטיח שתחומים אחרים כמו מינויים במערכת הבריאות, תהליך קבלת החלטות של ועדת סל הבריאות, או מימוש זכויות בריאות אל מול קבוצות מודרות שונות, יתנהלו לאור הערכים של הוגנות והזכות לבריאות.

המשבר הנוכחי שחרר אנרגיות מדהימות. המחאה בתחום הבריאות הביאה להצטרפות של כל מקצועות הרפואה והבריאות, כולל הפיזית, הנפשית והחברתית, באופן חסר תקדים בשותפות ובסולידריות.

הפלטפורמה של המחאה חייבת להמשיך וללוות אותנו גם להמשך. אסור לנו להירדם. הסכנות עדיין איתנו. הן התחילו לא מהמהפכה הנוכחית אך ללא ספק התעצמו כעת מאוד. אסור לנו לעצום עיניים ומחובתנו להשתמש במשבר כהזדמנות ולהמשיך ולעצב את מערכת הבריאות כמערכת המבוססת על עקרונות של "צדק, שוויון ועזרה הדדית".

הכותב הוא אפידמיולוג ורופא מומחה בבריאות הציבור; מנהל בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת בן גוריון בנגב; ראש תחום מדיניות בריאות, מרכז טאוב; לשעבר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל

לעיון נוסף -ליחצו כאן

נושאים קשורים:  פרופ' נדב דוידוביץ',  דעות,  הפיכה משטרית,  רפורמה משפטית,  מגיפת הקורונה,  מערכת הבריאות,  מחאה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.03.2023, 19:49

כמובן כולנו בעד המשפט האחרון שכתבת: מערכת הבריאות כמערכת המבוססת על עקרונות של צדק, שוויון ועזרה הדדית.

אבל למה מצב של אי שיוויון ואי צדק בוועדה לבחירת שופטים מקובל עליך? שהקואלציה שמאלית יש רוב למינוי שופט מהפכני ברוח ברק. שהקואליציה ימנית אין לה רוב לשופט ימני. לכל היותר יש לה יכולת וטו. איפה הצדק? לא כל הרפורמה המשפטית היא רעה. מי שלא ישכיל להתפשר יגרור אותנו למאבק אינסופי.

אנונימי/ת
30.03.2023, 20:32

תגובה שלמה שכל משפט בו הוא שקר ופייק ניוז , אבל נכתב כאילו מדובר באמיתות
זוהי הטכניקה שהחדירה בציבור במשך שנים שקרים דומים וכך דחפו את הרעיון שרפורמה במשפט חיונית יותר מכל פעולה אחרת , בעוד שזהו האמצעי באמצעותו מנסים להחדיר לחברה הישראלית דיקטטורה ותיאוקרטיה

אנונימי/ת
31.03.2023, 10:01

תגיב לעניין

אנונימי/ת
31.03.2023, 14:05

תתסתכל בראי נשום 10 נשימות, חשוב. תתפלא אתה דומה למגיב הקודם.

אנונימי/ת
29.03.2023, 20:44

יושב ראש הר״י גרר את ציבור הרופאים לשביתה מיותרת שמטרתה היחידה היתה הצגת כח וצבירת הון פוליטי אישי תוך פגיעה בציבור מטופלים. לצאת לשביתה במחטף, תוך שעה מהכרזתה ללא התרעה מוקדמת ולהבריח רופאים ממרפאות הקהילה ובתי חולים. בושה ותת רמה! וצר לי שהקולגות שלי נגררים אחרי עסקנים מטעם הר״י במקום ללמוד ולחקור לעומק את הרפורמה המוצעת.

אנונימי/ת
31.03.2023, 01:04

מסכים בהחלט. לא היה שום מקום להתערבות פראית והשבתה פראית ולא חוקית של המשק וגרירת הרופאים לצעד כזה שהיה נראה כספונטני, אך יום לפני כן כבר קיבלנו הודעה שנתכונן להודעה על שביתה כללית. אין ספק שהצעדים היו מתואמים.
יש היתממות בהצגת הדברים כפי שפרופ' דוידוביץ מציג . קמצוץ של עובדות עטופות בהמון דמגוגיה שהיום קל למכור להמונים. האם גם אנחנו הרופאים כל כך קלים להשגה ומניפולציות שיקריות?

29.03.2023, 21:47

מבקשת להוסיף לעניין הירידה במומחיות את הצעת ה"תיקון" לחוק מקצועות הבריאות, שנכללה בהסכמים הקואליציונים.

״הערכים של הוגנות והזכות לבריאות״ - בדיוק נכון!

אנונימי/ת
31.03.2023, 01:08

פרופ' רביד היקר.
באמת קומתך נזקפת כשאתה רואה את התמונה המצורפת לכתבתך?
הקומה הזקופה נתמכת בהתארגנויות ומעשים לא חוקיים ולא דמוקרטיים, אבל אם על כך גאוותך, יבושם לך, ולשכמוך

אנונימי/ת
31.03.2023, 13:43

לא הבנתי עד עכשיו כיצד הרפורמה, להלן ליבת הרפורמה, שינוי הרכב הועדה לבחירת השופטים קשור לארגון כמו הר"י? ואחרי משפט זדורוב והאיומים על ד"ר חן קוגל וד"ר מאיה פורמן, האיומים על קידומם המקצועי, האזהרות על מומחים לשנות את האמת לפי קו הפרקליטות היא בגדר רעידת אדמה, שלטון רקוב ומושחת. אבל כשיש פוזיציה ואג'נדה מי בכלל מתייחס לעובדות? אפריקה זה פה.

אנונימי/ת
31.03.2023, 14:19

פרופ דוידוביץ הוא עם אג'נדה פוליטית מובנית. ניסה להכנס למערכת הפוליטית על מלא. לא במפלגות הקואליציה. איך אפשר לקחת את דבריו כאובייקטיבים. אין במאמר שלו אפילו גילוי נאות, על היותו דמות עם אג'נדה פוליטית. ככה נראה עיצוב תודעה. גורמים כמו פרופ דוידוביץ, אחרי ותוך כדי עיצוב התודעה יוצרים אנרכיה וכאוס מאורגן. מעוצבי התודעה משתפים פעולה מתוך פחד הנובע מתפיסה מעוצבת והמהונדסת המבוססת על ידע חלקי ולא נכון. הידע המוטה משודר כל הזמן. על ידי תקשורת מגויסת בחסות שלטונות ע-קיפת החוק. אותם שלטונות ע-קיפת חוק נלחמים בכל מחיר נגד הרפורמה. חלק מהכלים במלחמה הוא עיצוב תודעה כמו קריאת התהליך "מהפיכה משטרית". עד כמה שאני יודעת מהפיכה משטרית היתה ב 2.11.22 בבחירות חוקיות ולא מהפכניות. הרפורמה החשובה והנדרשת באה להפוך את ע-קיפת החוק לאכיפת חוק. רצוי אכיפה לא בררנית כפי שקורה כיום.

בדומה לטייסים הסרבנים אתה מנצל את הכוח שצברת לאיים על נבחרי הציבור והציבור . לא אתה ולא הר"י מדברים בשמי ובשם הרבה רופאים אחרים . ניכר שהנושא בנפשך ... רוץ בבחירות . אל תדבר בשמי ובשם הרופאים שרובם מזדהים כאנונונימים מהפחד שיבולע להם.

אנו חייבים רפורמה