חדשות

"שערי צדק": ניתוח אבלציה היברידית ראשון להפרעות קצב

הפרוצדורה - אבלציה צנתורית משולבת עם ניתוח - אושרה כטיפול חמלה לאישה שסבלה מהפרעות קצב עם סימפטומים קשים ובוצעה ע"י מומחי אלקטרופיזיולוגיה וכירורגיית לב-חזה ובשיתוף רופאים מחו"ל

צוות מומחי "שערי צדק" במהלך האבלציה ההיברידית. צילום: דוברות ביה"ח

במרכז הלב המשולב שבמרכז הרפואי שערי צדק בירושלים בוצע לראשונה ניתוח אבלציה היברידית (צירוף של אבלציה צנתורית וניתוח) של inappropriate sinus tachycardia על ידי צוות כירורגיים מיחידת לב-חזה ורופאי יחידת אלקטרו פיזיולוגיה. הניתוח בוצע לאחרונה באישה כבת 39, תושבת המרכז שסבלה מהפרעות קצב עם סימפטומים קשים.

הניתוח בוצע במשותף על ידי פרופ' יואב מיכוביץ, מנהל יחידת אלקטרו פיזיולוגיה וד"ר דני פינק, מנהל יחידת כירורגיית לב-חזה, יחד עם שני רופאים בכירים שהגיעו מחו"ל לצורך ביצעו הפעולה, פרופ' לה מאיר (La Meir) ופרופ' דה אסמונדיס (de Asmundis).

המטופלת, אישה בת 39 אחרי כשלון של אבלציה קודמת בבית חולים אחר, שגם תרופות לא הצליחו לסייע במצבה. לאחר התייעצויות רבות הוחלט לבצע אבלציה היברידית שהוכחה כיעילה יותר מאבלציה רגילה עם פוטנציאל קטן יותר לסיבוכים, וזאת כדי לטפל בהפרעות הקצב באופן טבעי וללא צורך בקוצב חיצוני.

לקראת הניתוח הוגשה בקשה מיוחדת לטיפול חמלה בוועדה במשרד הבריאות מאחר שעד כה טרם בוצע טיפול זה בישראל. לאחר קבלת האישור גויסו רופאים וציוד מיוחד מחו"ל לביצוע הפעולה והציוד הובא בטיסה מיוחדת לישראל במימון קופות החולים.

צוות הנדסה רפואית בבית החולים נרתם למיזם וביחד עם הרופאים, בראשות מנהל מרכז הלב המשולב, פרופ' מיכאל גליקסון, בוצעה הפעולה שנמשכה כמה שעות והוכתרה כהצלחה.

בשלב ראשון בוצע צנתור שבו סימן צוות הרופאים האלקטרו פיזיולוגיים במיפוי לצוות הכירורגים את השטח שבו יש לבצע את הצריבה ברקמות הגורמות להפרעת הקצב. צילום: דוברות "שערי צדק"

"אנחנו מראים להם איפה לבצע את הצריבה ולא פחות חשוב גם איפה לא לצרוב על מנת להימנע מסיבוכים", הסביר פרופ' מיכוביץ. "בשלב ראשון בוצע צנתור שבו סימן צוות הרופאים האלקטרו פיזיולוגיים במיפוי לצוות הכירורגים את השטח שבו יש לבצע את הצריבה ברקמות הגורמות להפרעת הקצב וכן את אזור הקוצב הטבעי, שם יש להימנע מצריבות. בשלב שני פעלו הכירורגיים מבין הצלעות בטורסקופיה".

לדברי פרופ' מיכוביץ: "אבלציה היברידית של inappropriate sinus tachycardia יכולה לתת מענה למטופלים עם סימפטומטיים קשים שעד כה לא היה פתרון יעיל למחלתם. אנו מודים למשרד הבריאות, חברת אלדן, חברת Atricure, קופת חולים כללית, הנהלת 'שערי צדק' וכל שאר המעורבים על שיתוף הפעולה והסיוע במקרה מיוחד זה".

פרופ' גליקסון מסר: "בכוונתנו להמשיך לפתח שיתופי פעולה בין מנתחים לאלקטרופיזיולוגים לפתרון בעיות שאבלציה עם קטטר אינה מספיקה להם".

נושאים קשורים:  פרופ' יואב מיכוביץ,  ד"ר דני פינק,  פרופ' מיכאל גליקסון,  חדשות,  אבלציה היברידית,  בית החולים שערי צדק,  הפרעות קצב
תגובות