חדשות

דו"ח המבקר: תפוסה מלאה וחוסר ברופאים ובמכשור באשפוז ילדים בבתיה"ח דנה וברזילי

עומסי יתר, מחסור בכוח אדם רפואי ובמכשור, זמני המתנה ארוכים ותפוסה מלאה – נתוני דו"ח ביניים של מבקר המדינה לאחר ביקור במחלקות הילדים בבתיה"ח ברזילי באשקלון ודנה בתל אביב

אשפוז ילדים. צילום אילוסטרציה

חוסר משמעותי בכוח אדם רפואי, סיעודי ופרה-רפואי, לצד חוסר במכשור ובתכנית רב שנתית עם פירוט המיטות הנדרשות לאגפי האשפוז, שבגינם הטיפול בילדים החולים אינו מיטבי. אלה הם עיקרי הליקויים שמצא מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן ושפורסמו אתמול (ג') בדו"ח שעוסק באשפוז ילדים בבתי חולים בעקבות ביקורו במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב) ובמרכז הרפואי ברזילי באשקלון.

תפוסה מלאה

בבית החולים דנה בתל אביב, תקן המיטות הוא 31 מיטות במחלקת ילדים ו-10 מיטות בהמטואונקולוגיה. בפועל, אושפזו ביום הביקור 42 ילדים (135%) ו-21 בהתאמה (210%) - 11 מעל התקן בכל מחלקה. בבית החולים ברזילי, המשרת אוכלוסיה של כחצי מיליון, תקן המיטות הוא 28 במחלקת ילדים ו-6 מיטות בטיפול נמרץ. בפועל, ביום הביקור היו מאושפזים 23 ילדים (82% מהתקן) ו-6 ילדים (100% מהתקן) בהתאמה.

בסה"כ באגף הילדים ב"ברזילי" יש תקן ל-48 מיטות (מחלקת  ילדים, טיפול נמרץ, כירורגייה ומלר"ד) וב"דנה" בסה"כ 86 מיטות (מחלקת ילדים, טיפול נמרץ, כירורגייה, אורתופדיה, המטואונקולוגיה, שיקום ומלר"ד).

חוסר ברופאי ילדים בפריפריה, היעדר תקינה במרכז

הדו"ח מעיד על קושי בגיוס רופאי ילדים בפריפריה ועל היעדר תקינה לרופאים במרכז, לצד חוסר בכוח אדם סיעודי. המבקר מציין כי ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים ברזילי יש רופא מומחה אחד ומשרת תקן נוספת שלא הצליחו לאייש. נמסר כי כשהרופא המומחה של היחידה נעדר ל-15 ימים בשנה החולפת, בכמחצית מהזמן זה הוא הוחלף על ידי רופאת ריאות מומחית ילדים שעושה כוננויות, וביתר הזמן היחידה היתה סגורה.

כמו כן, בעת תפוסה מלאה ביחידה לטיפול נמרץ, יש לעיתים צורך להעביר ילדים למחלקת הילדים שנכון לעת ההעברה פחות מתאימה למצבם.

במחלקת הילדים ב"ברזילי" כל המתמחים אינם בוגרי הפקולטות לרפואה בארץ אלא בוגרי פקולטות בחו"ל. יש קושי בגיוס רופאים מתמחים ומומחים לפריפריה ובכל תחום יש רק רופא מומחה אחד, כך שלעתים יש תקופות שבהן בית החולים עובד בחוסר של רופאים בתחום מסוים. בשל המחסור ברופאי ילדים מומחים, רבים מהרופאים המטפלים בילדים בדרום הארץ אינם רופאי ילדים מומחים אלא רופאי משפחה או רופאים כלליים שלא עברו התמחות.

חוסר בתקנים לכוח אדם סיעודי ב"ברזילי" מתבטא בעומס על האחיות, העדר תקינה לכוח אדם פרה-רפואי, כאשר עובדת סוציאלית אחת נותנת שירות לכל אגף הילדים.

בבית החולים דנה תקינת הרופאים חסרה ואינה מתאימה לצרכים. בית החולים מתגבר על כך באמצעות הסכמים שיש לו עם עיריית תל אביב-יפו ועם הקופות, שמשפרים את יכולת הגיוס והעסקת הרופאים המומחים והמתמחים ברפואת ילדים.

מצוקת כוח האדם הסעודי וחוסר בתקנים ייעודיים לנושא הכאב אינם מאפשרים מתן טיפול פליאטיבי ל-20% מהילדים החולים במחלות ממאירות בבית החולים דנה.

חוסר במכשור

ב"ברזילי", מציין הדו"ח, שמע המבקר מהרופאים על חוסר במכשיר אולטרסאונד עם אקו לב ייעודי שנחוץ לטיפול נמרץ ילדים ועל חוסר במכשיר מיוחד למדידת רמות של חמצן ופחמן דו חמצני שמאפשר בדיקה לא פולשנית לניטור ומונע את הצורך לדקור את הילדים.

תורים ארוכים

היעדר כוח אדם מקצועי במחלקות לטיפול הנפש משפיע על זמני ההמתנה. המענה האשפוזי לסובלים מהפרעות אכילה בבית החולים ברזילי אינו מספק, זמן ההמתנה לטיפולים נפשיים לילדים ארוך מאוד ועומד על חודשים ארוכים, לכן מי שידו משגת פונה לרפואה פרטית, ואחרים נאלצים להמתין. עוד צוין כי המענה השיקומי לילדים מצומצם מאוד.

זמני המתנה ממושכים נמצאו גם בבית החולים דנה, בו נתקל המבקר בהורה שסיפר כי "הם הגיעו למלר"ד (מיון) בשעה 1:00 בלילה, ועלו לאשפוז במחלקה רק בשעה 11:00 בבוקר". דהיינו, לאחר שהייה של כעשר שעות במלר"ד".

מ"איכילוב" נמסר בתגובה: "בית החולים דנה לילדים שבמרכז הרפואי איכילוב הינו הצומח והמבוקש ביותר לטיפול בקרב ילדים והוריהם בדגש על מחלות מורכבות. סך הביקושים לקבלת טיפול רפואי ב'דנה' זינקו במאות אחוזים בתוך שנים בודדות ונוכח כך נוצרה מצוקת מקום, שהינה בראש מעיינה של הנהלת המרכז הרפואי.

"בשנה האחרונה נמצא דנה בתנופת בנייה עם הוספת אלפי מ"ר של שטחי אשפוז ומרפאות ואף בניית חדר מיון ילדים חדש ורחב ידיים. עם סיום תהליכי הבנייה, יגדל באופן משמעותי מספר מיטות אשפוז לילדים וכן גיוס כוח אדם מיומן".

עוד צוין בתגובה כי "ביקור מבקר המדינה נקבע בתיאום מראש עם הנהלת 'דנה' ולא כביקור פתע, באמצע עונת החורף העמוסה ביותר שידענו זה שנים רבות. במהלך הביקור נחשף צוות המבקר מתוך שקיפות מלאה של הצוות לאתגרי מערכת הבריאות כולה, לרבות האתגרים שברפואת ילדים, על רבדיה. הצוות גם הדגיש בדו"ח את שביעות רצון ההורים מתנאי האשפוז, מיחס הצוות המטפל, ממקצועיותו וכן מהפעילויות השונות הנערכות לרווחת הילדים המאושפזים והוריהם. אנו נמשיך להוביל מקצועית ברמה בינלאומית ונמשיך לשפר את רמת השירות ותנאי האשפוז ב'דנה' בהתאם לסטנדרטים הגבוהים ביותר ברפואה בעולם".

מ"ברזילי" נמסר בתגובה: "המרכז הרפואי ברזילי מברך על ביקורת מבקר המדינה בתחום הנרחב של אגף הילדים ואף התייחס לממצאים שעלו. הממצאים מתייחסים בעיקר לנקודות של מחסור במיטות ומחסור בכוח אדם מקצועי - דבר שמביא להארכת תורים בחלק מהשירותים. אין זה סוד, שהמערכת הציבורית, בוודאי בפריפריה, חסרה בכוח אדם בכלל ובמקצועות הבריאות בפרט. עובדה זו גורמת לקושי בטיפול בילדים הנזקקים, כמו למשל בהתפתחות הילד והיחידה לילד ולמתבגר.

"רק לאחרונה פתחנו, במאמץ לא קטן, יחידה להפרעות אכילה על מנת להקל בסבלם של הצעירים והצעירות הסובלים מכך. יש לציין שאנשי מבקר המדינה התפעלו מהמחלקה שנבנתה הן בהיבט התשתיתי והן בהיבט האסתטי, כולל יחידה לטיפול נמרץ מורכבת, טכנולוגית וממוגנת. במחלקה יש אמצעים שעוטפים את הילדים דוגמת בי"ס שקד, חדר מתנות, חדר קולנוע, גן ילדים וחצר משחקים על המרפסת הגדולה של המחלקה. כל אלה, יחד עם הצוות, משרים אווירת מקצועיות אוהדת ונעימה לילדים ולבני משפחותיהם. כמובן שנעסוק בלמידת הדו"ח ותיקון הליקויים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בישראל קיים מחסור במיטות אשפוז. מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת המערכות הטובות והיעילות בעולם, כאשר תוצאות הבריאות של המערכת טובים, למרות השקעה נמוכה באופן יחסי למדינות ה-OECD ותשתיות חסרות. כמו כן, שיעור המיטות לאלף נפש נותר נמוך מהשיעור הממוצע ב-OECD.

"אין עורר על כך שתפקידו של משרד הבריאות הוא לקבוע את מדיניות הבריאות הלאומית ובמסגרתה להגדיר את שיעור מיטות האשפוז הנדרשות על מנת לטפל באוכלוסיית ישראל ואכן לאורך השנים, נעשתה חלוקת מיטות האשפוז תוך התחשבות בצרכים אלה, במסגרת התקציב הניתן לה לטובת הקצאת מיטות.

"משרד הבריאות פועל לבנות תכנית רב שנתית מבוססת נתונים, תחזית דמוגרפית, חלוקה גיאוגרפית וצפי תחלואה. כדי לתת מענה כולל המשרד פועל בשני צירים, האחד, הציר הארצי, כשהמטרה היא גידול במספר הרופאים בכלל וגידול במספר הסטודנטים שלומדים רפואה. הציר השני הוא טיפול באתגרים הייחודיים של הפריפריה.

"השנה יקים משרד הבריאות ועדה מייעצת בתחום כוח האדם על מנת לבצע תכנון לאומי ארוך טווח של כוח אדם רפואי ובכלל זה גם בתחום טיפול נמרץ ילדים".

נושאים קשורים:  בית החולים דנה לילדים,  אשפוז ילדים,  מחלקות ילדים,  דו"ח מבקר המדינה,  חדשות,  בית החולים "ברזילי"
תגובות

יכול מבקר המדינה להתכבד גם בסורוקה. בי"ח שהודיע שחסר לו 250 מיטות, והודיע שפותח בי"ח לילדים ובפועל לא עושה כלום.