חדשות

רוב מקרי ההרעלה בילדים מתרחשים בבית עקב נטילת תרופות

דו"ח שנתי של המרכז הארצי למידע בהרעלות: הגורמים הנפוצים ביותר להרעלות הם תרופות, כימיקלים, צמחים ובעלי חיים ארסיים | ד"ר אלרעי-פרייס: "הנתונים בדו"ח מטרידים - את מרבית המקרים אפשר למנוע"

הרעלות בקרב ילדים. צילום: אילוסטרציה

משרד הבריאות פרסם היום (ב') את סיכום הפניות לשנת 2022 למרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, עקב הרעלה או חשד להרעלה. הנתונים כוללים פניות של הציבור וגורמים רפואיים. על פי הנתונים, בשנת 2022 היו 41,978 פניות למרכז הארצי למידע בהרעלות, 52% מכלל הפניות היו על ילדים עד גיל 18.

על פי הנתונים, 42.6% מהפניות עקב הרעלה או חשד להרעלה היו בנוגע לילדים בגילאים 6-0. ברוב קבוצות הגילאים, מרבית מקרי ההרעלות היו בנים (55.8% מהפניות).

מקור: משרד הבריאות

מקור: משרד הבריאות

90.2% מכלל המקרים התרחשו בתוך הבית, 3.7% התרחשו מחוץ לבית ו-1.5% קרו במוסדות חינוך.

מקור: משרד הבריאות

81.3% מהחשיפות שהובילו לפנייה למרכז הארצי למידע בהרעלות היו דרך בליעה, 5.7% דרך חשיפה לעיניים ו-3.1% עקב שאיפת חומרים.

מקור: משרד הבריאות

48% מהמקרים שהובילו להרעלה וחשד להרעלה בשנת 2022 היו עקב תרופות, 47% עקב כימיקלים (חומרי ניקוי, חיטוי והדברה ביתיים ועוד) ו-6% עקב צמחים ובעלי חיים ארסיים. הרוב המוחלט של המקרים התרחש בקרב ילדים בגילאים 6-0 (82.5%) ומיעוטם בקרב ילדים בני 13-6 ו-18-13 (10.8% ו-6.6%, בהתאמה).

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות, מסרה: "הנתונים בדו"ח מטרידים במיוחד לאור העובדה כי את מרביתם ניתן היה למנוע, כאשר גם במקרים אלה מניעה היא הטיפול הטוב ביותר. מערכות הגוף המתפתחות של הילדים ומימדי גופם הקטנים יותר הופכים אותם לפגיעים אף יותר להרעלות ולכן כשילדים נחשפים לחומר רעיל, ההשפעות הבריאותיות עלולות להיות חמורות במיוחד. על פי הנתונים, מרבית מהפניות הן בעקבות הרעלה מתרופות. לכן, חשוב להרחיק תרופות מהישג ידם של הילדים ולאחסן אותן בארון גבוה או נעול".

ד"ר יעל לוריא, מנהלת המרכז הארצי למידע בהרעלות, הוסיפה: "חשוב לציין כי רוב המקרים ניתנים למניעה ע"י מתן תשומת לב ושימוש במספר אמצעי זהירות פשוטים. מרבית מהפניות הן בעקבות חשיפות של ילדים לתרופות, חומרי ניקוי ביתיים, חומרי הדברה, צמחים ובעלי חיים ארסיים. רוב התאונות הקשורות לתרופות, חומרי ניקוי ומוצרים רעילים מתרחשות בסביבה הביתית".

במקרים של הרעלה או חשד להרעלה יש לפנות לייעוץ המרכז הארצי למידע בהרעלות (טל': 04-7771900). בנוסף, במקרה של הרעלה או חשד להרעלה אין לגרום להקאה ובמקרה של חשיפת העור או העיניים, נדרש לשטוף היטב את האזור בכמות גדולה של מים זורמים. במקרה של קושי בנשימה, פרכוס או איבוד הכרה יש להתקשר מיד למד"א (101).

נושאים קשורים:  המכון הארצי למידע בהרעלות,  הרעלות,  חדשות,  ילדים
תגובות
27.02.2023, 21:11

רק לאחרונה זכיתי להכיר יותר את פועלו של המרכז הארצי למידע בהרעלות. צוות שעושה ימים כלילות לתת מענה בכל שעה ולהמשיך להתעדכן, לחקור ולהתמקצע באופן שוטף. ראויים לכבוד!