דעות

דהירת האמוק לשינוי חוקתי חייבת להיעצר עכשיו!

כאשר העתיד במדינתנו לא ברור ולא בטוח, כאשר רובצת עננה של אובדן הדמוקרטיה, פגיעה בכלכלה ובביטחון, המחשבה על דור ההמשך מגבירה את הרצון לעזוב | זה הזמן, זה המקום וזו החובה של כולנו לעצור את הבליץ החקיקתי שעלול להביא להרס מדינתנו

המחאה נגד הרפורמה המשפטית מול משכן הכנסת הבוקר. צילום: אריה לייב אברמס/ פלאש 90

"לחיי העם הזה". מעולם לא היו למילים כה פשוטות, המבטאות בשיר שמחה והרבה תקווה לעתיד, משמעויות קיומיות כמו בימים טרופים אלה.

אנו חווים ימים שבהם השיח הציבורי הפך להיות מורעל. ימים של חוסר סובלנות וסבלנות, ימים של פילוג וקרע אמיתי של הציבור בארצנו. ממש ממול עינינו מתפוררת האחדות הלאומית, ואנו רואים בדאגה את אובדן הרוח הציונית האמורה לאחד אותנו כעם היושב סופסוף "לבטח בארצו ובמולדתו".

כרופא, במצב מורכב כל כך, נהוג לחפש קודם את שורש הבעיה, כשהרופא יודע לבטח כי רק טיפול שורש עשוי להביא להבראה, וכל טיפול בסימפטומים בלבד יכול אולי להקל אבל בוודאי שאינו מרפא את המחלה מהשורש. באותו מטבע לשון רפואית, יש גם מצבים בהם ה"חירום" משתלט ולמרות שאין עדיין אבחנה מהו הגורם למחלה, מוכרחים להתחיל בפעולות מיידיות.

הרכבת המוטרפת שהחלה בנסיעת אמוק לשינוי חוקתי חייבת להיעצר. וזה לא רק המה, זה גם האיך! ה"הכנעה" של חלק ניכר מהעם, שהדהירה הזאת מייצרת, אינה יכולה להסתיים בטוב, לשום צד

תחושתי כאזרח בישראל שאנו נמצאים ממש ברגע הזה, וכל התמהמהות שלנו בביצוע צעדים מיידיים תיצור מציאות נוראית שהיא גם בבחינת אל-חזור ולא נוכל להמשיך להיות אותה מדינה שהיינו. זה הזמן, זה המקום וזו החובה של כולנו לעצור את הדהירה העלולה להביא להרס מדינתנו. לא משנה אם אתה ימני או שמאלני בנטיותייך, חרדי, חילוני, אשכנזי או מזרחי, עשיר או עני, או אחר. המצב הנוראי שבו אנו נמצאים פוגע בכולנו ומחייב עצירה מיידית של כל המתחולל סביבנו.

התהדרנו במדינה דמוקרטית, מבוססת היסטורית על מגילת העצמאות, התהדרנו בבחירות חופשיות והפרדת רשויות עם מערכת משפט עצמאית השומרת מחד על החוק ומאידך משמשת מצפן לשמירת זכויות האדם וזכויות המיעוט. רשות שופטת, שאולי לקחה על עצמה עודף סמכויות ואקטיביזם שיפוטי, אבל המערכת הזו היא זאת ששמרה עלינו וגם זכתה להכרה כלל עולמית כחלק ממרכיבי הדמוקרטיה שלנו.

ברפואה וכמובן בהרבה מקצועות מתקדמים נוספים, ההגירה השלילית מתחילה דווקא בבעלי הפוטנציאל הגבוה, במצטיינים, אלה שבקלות מחוזרים מחו"ל

הרכבת המוטרפת שהחלה בנסיעת אמוק לשינוי חוקתי חייבת אפוא להיעצר. וזה לא רק המה, זה גם האיך! ה"הכנעה" של חלק ניכר מהעם, שהדהירה הזאת מייצרת, אינה יכולה להסתיים בטוב, לשום צד. התגובות בארץ ובעולם ל"בליץ החקיקתי" הן יותר ממילים וביטויים. התגובות מבית הן ביטוי של מחאה חברתית רחבה המובילה ממש ל"התקוממות עממית"! התגובות מחו"ל מבטאות תהליך מפחיד של "הקאתנו" ממשפחת המדינות הדמוקרטיות השומרות על זכויות אדם ומשרתות את אזרחיהן ולא רק את מנהיגיהן.

כולנו חלק מכפר גלובלי אחד שבו אין מצב "שעם לבדו ישכון". מדינת ההייטק הנפלאה שלנו חייבת להיות מקובלת בעולם, ובטוחה מכל הבחינות ליזמים ולמשקיעים פוטנציאליים על מנת להביא אותם להשקיע דווקא כאן, לראות פירות בהשקעותיהם ולפתח אצלנו את הכלכלה. אותה הכלכלה המביאה לצמיחה, לרווחה ולבריאות לתושבי הארץ.

מדינה שסועה, כפי שאנחנו מצטיירים כיום בעולם, מרחיקה יזמים ומשקיעים וכמובן שהנזק הפוטנציאלי עצום, והזמן שיידרש לתקן את הנזקים ארוך מדי.

עולם הרפואה שלנו מושפע מאוד מפיתוחים טכנולוגיים ומהשקעות בהייטק רפואי ומצוינות רפואית. מערכת הבריאות שלנו, הגם שהיא סובלת עדיין ממצוקה תקציבית, מביורוקרטיה נוראית ומרגולציה עודפת, ידועה בעולם בזכות המוחות שהטבנו לגדל כאן והטכנולוגיה המתקדמת שהצלחנו לרתום לטובתה.

השיח המורעל היום, הפירוד והחשש מהמחר, גורמים ללא ספק להרבה תופעות לוואי שכבר החלו, כולל פגיעה כלכלית בתושבים, אינפלציה וריבית נוסקת, יוקר מחיה מאמיר ואפילו "הגירה שלילית" של מוחות מהארץ, תופעה שללא ספק נותנת אותותיה ביותר ממערכת אחת ונמצאת כבר היום במגמת החמרה.

חייבים לזכור שגם ברפואה וכמובן בהרבה מקצועות מתקדמים נוספים, ההגירה השלילית מתחילה דווקא בבעלי הפוטנציאל הגבוה, במצטיינים, אלה שבקלות מחוזרים מחו"ל. כאשר העתיד כאן, במדינתנו, לא ברור ולא בטוח, כאשר רובצת עננה של אובדן הדמוקרטיה, פגיעה בכלכלה ופגיעה בביטחון, המחשבה על מה יהיה על דור ההמשך המשפחתי שלנו מגבירה את הרצון לעזוב.

אני תקווה שנצליח לאותת בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים לראש הממשלה של כולנו ולמקבלי ההחלטות, שהרבה יותר חשוב לשמור על אחדות העם מאשר לכפות חוקים שאין להם הסכמה רחב

היום הוא יום קשה לכולנו. מעבר לתהליכי החקיקה הדורסניים והמהירים, אנו רואים את התגובות והמחאה מצד חלק לא מבוטל מהציבור. אני תקווה שלא נחצה את קו השפיות, לא בצד המפגינים ולא בצד המחוקקים ונצליח לאותת בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים לראש הממשלה של כולנו ולמקבלי ההחלטות, שהרבה יותר חשוב לשמור על אחדות העם מאשר לכפות חוקים שאין להם הסכמה רחבה. השיח חייב לעבור ל"הידברות" ול"הסכמה רחבה".

פרשת השבוע שעבר היתה אמנם "משפטים", אך השבוע אנו מתעוררים לפרשת "תרומה". יתכבד כל אחד מאיתנו,  ככתוב "כל איש", ויתרום לאחדותה, ליציבותה ולהתפתחותה של המדינה היחידה שיש לנו, מדינת ישראל.

הכותב הוא רופא בכיר, קרדיולוג, מומחה בניהול מערכות בריאות ופרופסור חבר קליני לשעבר באוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית; לשעבר יו"ר ועדת סל התרופות, מנהל לשעבר של המרכז הרפואי שיבא והמרכז הרפואי הדסה

נושאים קשורים:  פרופ' זאב רוטשטיין,  דעות,  חדשות,  הרפורמה המשפטית,  מדינת ישראל,  דמוקרטיה
תגובות
אנונימי/ת
20.02.2023, 18:11

מה למאמר פוליטי מובהק ולביטאון רפואי?? מאכזב ומביש כאחד, במיוחד כשהדברים יוצאים מפיו של מי שהתנהלותו בהדסה לא היתה מן הדמוקרטיות ,בלשון המעטה....

21.02.2023, 19:06

בהחלט

אנונימי/ת
21.02.2023, 22:20

כל הכבוד ++
בושה שdoctors only ממשיך לתת במה לנושאים פוליטים

אנונימי/ת
20.02.2023, 18:18

לרגע חשבתי שאני קוראת הארץ
כך כך הרבה כתבות אחת אחרי השניה על מחאת השמאל
LeftishOnly יתאים יותר לתאר את המגזין
בטוחה שאם רוטשטיין היה מציע רוב העיתונים היו שמחים לפרסם את ההגיגים שלו
בינתיים עדיף שאתם תנסו להתעסק ברפואה ובמערכת הבריאות

בול!

אנונימי/ת
20.02.2023, 18:18

קשקשן, אתה פרופסור לרפואה אבל לא מבין מעבר לזה יותר ממשה בשוק בתחומים אחרים .
זה בהחלט קשור אם אתה ימני או חרדי, יותר מחצי מהעם מרגיש שהוא חיי בדיקטטורה של מפלגה שאף אחד לא בחר ואין אפשרות להחליפו , מפלגת שמאל רדיקלית הנקראת בגץ .
מי שגרם לריח והתססה וסכנה לדמוקרטיה וכל קריאות הגוואלד הם השמאל ברשות בגץ שדרס כל זכות וגבול של חוצפה.
תצעקו עד מחר זה בסדר
כמו שאמר בגין אתם רגילים לשלוט לכן אתם המומים .
אתם תתרגלו לדמוקרטיה ולחוקיה בסוף.

הפאניקה שאתה משלח רוטשטיין
בהבל פיך, מריחה מתעמולת בחירות ו״רק לא ביבי 2״.
וכניראה גם מכסף של אירגונים זרים.
רק להזכירך שראש כת ״קץ הדמוקרטיה״ הוא פרופסור לפיד, האיש שרק לפני ארבעה חדשים הזיז את גבול מדינת ישראל והעביר לאירגון הטרור חיזבאללה שטח ימי עם נכס כלכלי ואיסטראטגי בניגוד לחוק יסוד , תוך מסירת מידע שיקרי לציבור וללא דיון בכנסת כנדרש.

רוב האזרחים בעלי זכות הבחירה בישראל החליטו שטוב למדינה ממשלה שדוגלת ברפורמה. לכן נתנו לממשלה זו רוב של 64 ח״כים ומנדט ברור לבצע את הרפורמה הנ״ל.

מי אתה שתיקרא עליהם תיגר?
ואיזה רעיון אווילי או שטני זה לדחוף לאתר רפואי תעמולה פוליטית?

20.02.2023, 18:30

לא ברור מה עניין הסכם הגז לנושא הנדון.
תיקון קטן, לא רוב בעלי זכות הבחירה אלא אלה שהצביעו בפועל וגם זה בפער קטן מאוד.

הריני מתנצל בפני רוטשטיין על שרמזתי שכסף זר מעורב בדעותיך

אנונימי/ת
20.02.2023, 18:38

אוסף של זבלנים פעורים!
גם אם פרופ' רוטשטיין לא בא לכולם טוב בעיין, דבריו נכונים ומדוייקים, ואוסף בוטים משולהבים ומוטים כמוכם לא ישנו זאת...

אנונימי/ת
20.02.2023, 18:45

כשנגמרים המילים מתחילות הקללות... אינטיליגנטי משהו...

אנונימי/ת
20.02.2023, 18:49

כשנגמרות המילים, פרופ' אינטיליגנט יקר...

אנונימי/ת
20.02.2023, 18:53

עצוב ומרגיז איך שעיתון שאמור לעסוק בעולם הרפואה, הפך לשופר של מתנגדי הרפורמה הכ'כ נחוצה למערכת המשפט... מי שמכם?? חסרות בעיות וחסרים אתגרים למערכת הרפואית?? בבקשה המשיכו לעסוק במה שאתם מבינים באמת ויכולים לתרום למדינה, תודה.

אנונימי/ת
20.02.2023, 18:53

קרדיולוג זאביק? מתי צינתרת לאחרונה? קודם כל תעשה סדר בחיים שלך. מספיק הריסות ואבק השארת מאחוריך. מי אתה ומה אתה שתטיף מוסר. שתחלק ציונים. שתתן הוראות. הדמוקרטיה לא עובדת כמו שחשבת?

אנונימי/ת
20.02.2023, 19:32

הנטייה של אנשי שמאל היא תמיד לערבב, פוליטיקה וצבא, רפואה ופוליטיה, כלכלה ופוליטיקה וכמובן משפט ופוליטיקה, זה כל הסיפור באופן מתומצת.

20.02.2023, 19:39

ושל הימין למצוא תמיד אשמיחם באחרים - בדרך כלל באילו שעושים, תורמים, משרתים. לעולם הימין לא יגיד בנו האשמה וגם לא יעשה חשבון נפש. והעיקר לעשות זאת הבעילום שם.

אנונימי/ת
20.02.2023, 19:48

המחשבה שיש איזושהי הפרדה אמיתית בין הדברים היא הכזב האמיתי. ומעידה על כך שאין מספיק לימודי חברה בתואר הראשון של מקצועות ״מדויקים״, בהם רפואה. וכך גדלים דורות של אנשים ״משכילים״ חסרי כל השכלה רחבה והבנה איך כל הגורמים שמנית קשורים זה לזה בקשר גורדי מובהק.

20.02.2023, 19:45

תודה. אני תומך בדברים
מתנגד להשתקה
ומתנגד לריצות אמוק כוחניות באופן כללי.

כולל זו שהתרחשה בתחומנו ב-2021: https://www.themarker.com/news/health/2021-01-06/ty-article/.premium/0000017f-db36-db22-a17f-ffb73ee50000

20.02.2023, 19:46

מצדיע לפרופ'. מציע לכל "הקרנפים" להתעורר!לא מדובר ברפורמה מדובר ההפיכה למי שלא מבין!

21.02.2023, 14:42

הפיכה משמעותה החלפת הקבוצה השלטת במדינה שלא יל פי הכללים הקיימים לחילופי שלטון מזכירה שהמחוקק הנוכחי נבחר בצורה דמוקרטית וכל מה שנעשה זו לא הפיכה אלא רפורמה בשם קהל בוחרים שתומכים ברפורמה ולכן הרטוריקה הקיצונית של הפיכה או מהפכה לא משנה את העובדה שמדובר ברפורמה ולא "הפיכה שלטונית" כפי שהתקשורת וכל הקרנות האירופאיות שממנות אותה שוטפים לכולם את המוח

אנונימי/ת
27.02.2023, 12:24

כנראה לא סיפרו לך איך זה לחיות תחת דיקטטורה אדומה/בולשביקית/שמאלנית. גם את הפרופסור שאתה מצדיע לו לא בעניינים.

אנונימי/ת
20.02.2023, 19:54

וזה רק קצה קצהו של מחול השדים שהיה בהדסה בניהולו של הפרופסור המהולל. מדהים איך מי שהילך אימים על עובדיו, גרם לעזיבתם של טובי רופאיו, כופף את כל מי שרק יכל, עושה עכשיו דמגוגיה זולה ומלמד אותנו שיעור בדמוקרטיה... טול קורה מבין עינך פרופסור....

אנונימי/ת
20.02.2023, 19:57

עצוב. עובדה היא שרק בחודשיים האחרונים קבלתי עשרים וחמש בקשות מרופאים ישראליים להתקבל לעבודה ביחידת הרפואה שבניהולי שבקנדה. לא אוסיף.

02.03.2023, 18:19

זה בגלל הפניקה הנוראית והחד צדדית וגם הלשון שהתשקורת משתמשת בחדשות ובראיונות.
האם ראיינו מישהו מן הימין התוך ברפורמה? לא האם אפשר לדבר בחפשיות במחלקה/חדר הרופאים וכיו' בלי שהדובר ייקרע לגזרים בקריאות גנאי?
הצד השמאלי הוא הוא הפשיסטי והאנרכיסטי כי הוא השתלט על השיח הצבורי.

אנונימי/ת
20.02.2023, 20:20

מה שעצוב באמת זוהי הצביעות הנוטפת מדבריך פרופסור רוטשטיין. אתה מדבר על סובלנות?! לא יאומן!

אנונימי/ת
20.02.2023, 20:34

דעתך אינה מעניינו המקצועי של אתר זה. די להכנסת תעמולת השקר לאתר זה.

20.02.2023, 21:00

זאב היקר. טוב שלא נרתעת והבעת דעה ברורה וצלולה לגבי הסכנות שבהפיכה השלטונית והבליץ החקיקתי שעלול לחסל את המשטר הדמוקרטי בישראל. מי שטוען שבאתר הזה לא ראוי לעסוק בפוליטיקה מנסה לסתום את הפיות ולמנוע מאתנו הרופאים, דיון חיוני על עתיד המשטר ובכלל זה על עתידם של שרותי הבריאות.

21.02.2023, 19:42

שיח פוליטי מתאים באתר פוליטי. זה עיתון רפואי. מאמרים הקשורים למדע ורפואה. דיעות פוליטיות של שני הצדדים ראויות להישמע . אך אני לא רואה כאן מדור פוליטי. לכן מדובר בסתימת פיות מצד אחד בלבד.

אנונימי/ת
23.02.2023, 18:38

האם גם ב1933 כל אמירה כנגד, היתה אמירה פוליטית שלא ראוי שתיאמר בארגוני רופאים?

02.03.2023, 18:20

ד"ר רשף,
אלו הרהורי לבך והפרנויה הכללית השוררת במרכזי ה"נאורות".

אנונימי/ת
20.02.2023, 21:15

מה שקורה בשבועות האחרונים במדינה, אלו אינן הפגנות ספוראדיות.
זהו מרד!! של מיעוט אשר אינו מוכן לקבל את הכרעת הבחירות הדמוקראטיות.על המורדים להניף את דיגלם האמיתי( אותו שמרו עשרות שנים בנפטלין) .... הדגל ה א ד ו ם ...............

20.02.2023, 21:58

פרופ' רוטשטיין - ישר כח !

אנונימי/ת
20.02.2023, 22:25

כל מילה בסלע. אין פה ימין ושמאל, זהו עתידה של המדינה וכאדם איכפתי זכותו להגיד מה שהוא רוצה. דרושה אחריות של 2 הצדדים. יהיה פה אסון. ואז, נצטער שלא עשינו די לעצור את הטרלול הזה. מה בוער? 14 שנה הם היו בשלטון ולא הפריע להם כלום, עכשיו שיש כתבי אישום, אז דחוף תוך חודש לעשות מהפכה?! אין אירן , אין בטחון פנים? יוקר המחיה? אפילו חתמו על הפסקת התנחלויות וזה עבר מתחת לראדר של הימנים. תתעוררו!

20.02.2023, 23:42

פרופ' רוטשטיין, תודה על דבריך

אנונימי/ת
21.02.2023, 05:49

פמינסטיות טענו וכנראה בצדק: האישי היא פוליטי, והפרטי הוא ציבורי. פוליטיקה בין אם נקייה ובין אם לאו מעצבת את חיינו בין אם נסכים לה ובין אם לא.
זכרו תמיד- העומד בראש משרד הבריאות הוא אדם פוליטי!

אנונימי/ת
21.02.2023, 06:41

הדברים לא היו כה מקוממים ומרגיזים אילולא יצאו מתחת ידו של פרסונה אנטידמוקורטית.

אנונימי/ת
21.02.2023, 07:54

כל הכבוד על המאמר המדויק של המצב
האם פרופ רוטשטיין היה אמיץ באותה מידה , אם היה מנהל פעיל היום?
מטרתי הינה לא לגעור בפרופ רוטשטיין אלא לתמוה על שתיקת מנהלי בתי החולים האחרים , ראשי וועדי העובדים וחלק ממנהלי המחלקות שדיעותיהם כלפי המהפכה הנוראית זהות לזו של המוחים . לשתיקה של כל אחד יש שיקולים ("אחראיים") משיקולים שונים למה לא להצהיר על דיעותיו : אחריות כלפי בית החולים, כלפי עובדיו , ובעיקר התקרנפות - נכון המדינה הולכת לאיבוד אבל אני שומר על עצמי ולא יוצא בגלוי ומביע את דיעותי בפומבי ומשנה את התנהלותי ( כלפי דרעי , למשל)
איזה שבר צריך לקרות ? 1933 לא מספיקה ?
חייבים להגיע ל1938 ו1939?

אנונימי/ת
21.02.2023, 08:48

רגע, אתם לא כתב עת מקצועי? כי זה שעכשיו קראתם לזה "דעה" לא ממש פוטר את הייעוד המתיימר של כתב עת זה. במיוחד לאחר סדרה של מאמרים שונים שפרסמתם לאחרונה עם הבעת דעה מאוד סלקטיבית ומגמתית . מאוד לא לעניין, ניצול פלטפורמה שמתיימרת להיות מקצועית גרידא. תכבדו את הקוראים והמשתמשים שלכם.

אנונימי/ת
21.02.2023, 09:30

זה כתב עת מקצועי מגוייס חזק שמאלה. מעניין אם היו מפרסמים גם מאמרים שכותביהם הם מהצד הימני של הקשת הפוליטית.

אנונימי/ת
21.02.2023, 10:15

ניצול פלטפורמה? תמשיכו בנסיונות שלכם לסתימת פיות. לא יעזור לכם. זה פורום לביטוי דעות של רופאים בכל תחום. גם כשעלו כאן דעות הזויות של מתנגדי חיסונים לא צינזרו אותם. למזלנו עדיין מותר לרופאים להתבטא בחופשיות ולהסתייג מפוליטיקה מכוערת ודורסנית. עד שהדיקטטורה תשתלט גם על אמצעי התקשורת...

21.02.2023, 12:16

1. זה מאמר דעה פוליטי לגמרי שאינני מבין מה מקומו באתר רפואי.
2. הכל מלא קביעות נחרצות ופסקניות כאילו כל האמת בצד של הכותב בלי בדל של הוכחה. זה בדיוק ההבדל בין דמגוגיה לכתיבה מדעית. זאת כאשר הכותב מתיימר להשתמש בגישה רפואית לפתרון הבעיה.
3. הכותב קורא להידברות אבל הלשון מתלהמת ואלימה למשל "רכבת מוטרפת בריצת אמוק". אין כאן שום פניה לפשרה אלא להכנעת הצד השני שלהכירכם ניצח בבחירות.

21.02.2023, 19:10

פוליטיקה באתר רפואי? באמת?

22.02.2023, 00:49

כל הכבוד פרופ רוטשטיין על הכתיבה ועל זה שלא שתקת.
כל מילה מייצגת . גם אם זה אתר מקצועי.
זהו צו השעה.
הלואי ודבריך יגיעו גם לפוליטיקאים שבעבר היו ממקורביך

אנונימי/ת
22.02.2023, 00:51

מאמר נבואי. עצוב אבל היו שלום. רופאים מחוזרים ומועילים בכל העולם. אין שום סיבה להשאר באיראן/ישראל/טורקיה וכל אותן מדינות לא מערביות. עצוב כמה מהר הכל יכול להדרדר. רק חבל שההורים נאלצים להשאר בישראל. מקווה שנביא אותם אלינו במהרה.

אנונימי/ת
22.02.2023, 05:57

פירוש המילה אמוק טירוף הדעת המביא לידי פגיעה באחרים.
מילה מוזרה!!
זה שפרופ' רוטשטיין אומר לא עושה הדבר חמור יותר!
דרך אגב איך הוא היה פותר הבעייה?

זאב. כל הכבוד לך. מסכים עם כל מילה.

שמפו לבולדוזר רוטשטיין - באמת היינו צריכים לשמוע דברי אתיקה ודברי הגות ממר רוטשטיין....ישנם מספר רופאים לא מבוטל שהוא בעד הרפורמה ונגד הפוליטיזציה של הארגונים הרפואיים. ואכן כמה מוזר מאכזב ופוגע שעיתון מקצועי נותן במה לעניינים שלא קשורים לרפואה!!

אנונימי/ת
27.02.2023, 12:25

הגיע הזמן להחליף הנהלה של המגזין הזה. נמאסתם!

02.03.2023, 18:14

פרופ' רוטשטיין הנכבד.
אם תדייק קצת תראה מי מאיץ את המדינה לתוהו ובובהו ואלו לא לוין, רוטמן או נתניהו.
לפיד מסרב באופן עקרוני להכיר בהפסד, כנ"ל היועמ"שית עושה דברו של סהר (שהיתה אמורה לייעץ לממששלה ולא לתקוע מקלות בגלגלים. ואידך, זיל גמור.