מחקרים

טיפול ראשוני רב מקצועי וטיפול אקוטי בבית חולים אצל אנשים עם שיטיון

טיפול ראשוני רב מקצועי הינו בעל פוטנציאל למקסם את האפשרות לטיפול אקוטי בבית חולים אצל אנשים עם שיטיון

קטטוניה כתסמין לדמנציה. אילוסטרציה

החוקרים השוו ביקורים במחלקה לרפואה דחופה (ER) לאורך שנה ואשפוזים אצל אנשים עם שיטיון אשר מטופלים במרפאות ראשוניות עם צוות בין-מקצועי לנתונים אלה אצל מטופלים ממרפאות רגילות.

החוקרים ביצעו מחקר מבוסס אוכלוסייה אשר כלל קוהורטה של 95,323 מטופלים מאונטריו, קנדה, עם אבחנה חדשה של שיטיון בין 2005 ל-2015. הימצאותו של מטופל במרפה רב מקצועית או במרפאה רגילה נקבעה בעת אבחנת השיטיון. החוקרים השוו בין הקבוצות במחקר ביקורים דחופים וסך הכל ביקורים ב-ED וכן אשפוזים בסך הכל ואשפוזים ניתנים למניעה שנה לאחר האבחנה.

תוצאות המחקר הראו כי אנשים עם שיטיון אשר טופלו במרפאות רב-מקצועיות היו בסבירות מוגברת להיות עם ביקורים ב-ED (סיכון יחסי = 1.03, רווח בר-סמך של 95%: 1.01-1.05) וביקורים לא דחופים ב-ED (סיכון יחסי = 1.22, רווח בר-סמך של 95%: 1.18-1.28) בהשוואה למטופלים ממרפאות רגילות. כמו כן, לא נמצא קשר בין טיפול במרפאה רב-מקצועית לתוצאים באשפוז.

החוקרים סיכמו כי טיפול רב-מקצועי היה קשור לעלייה בשימוש ב-ED אך לא לאשפוז אצל אנשים עם אבחנה של שיטיון לאחרונה.

מקור:

Interprofessional Primary Care and Acute Care Hospital Use by People With Dementia: A Population-Based Study. Nadia Sourial, Tibor Schuster, Susan E. Bronskill, Claire Godard-Sebillotte, Jacob Etches and Isabelle Vedel. The Annals of Family Medicine November 2022, 20 (6) 512-518; DOI: https://doi.org/10.1370/afm.2881

נושאים קשורים:  מחקרים,  שיטיון,  אשפוז,  טיפול ראשוני,  טיפול רב מקצועי
תגובות