דעות

הרפורמה במערכת המשפט והשלכותיה על בריאות הציבור

החלשת הביקורת שיפוטית על החלטות שלטוניות בתחום בריאות הציבור באמצעות "פיסקת התגברות" והפגיעה בזכויות הפרט עלולה לפגוע בשיתוף הפעולה הנדרש מכלל האזרחים לשם קידום בריאות

הפגנת ענק אמש בתל אביב נגד הרפורמה במערכת המשפט. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

הגנה על בריאות הציבור, להבדיל מדאגה לבריאותו של הפרט, מצויה בתחום הסמכות והאחריות השלטונית. הענקת הסמכות לשלטון מבוססת על ההנחה שלא נוכל להשיג "בריאות" (ובכלל זה מים ראויים לשתייה, אוויר נקי, שליטה במחלות מידבקות) אלא באמצעות פעולה קולקטיבית, אותה מוציאה אל הפועל הממשלה הנבחרת.

עם זאת, הסמכות השלטונית איננה בלתי מוגבלת. גבולותיה נקבעים על ידי חוקים, ובראשם חוקי היסוד. תפקידה של הרשות השופטת (בג"צ) לפרש את החוק ולבחון את חוקתיות ההחלטות השלטוניות. בין היתר, בוחן בית המשפט אם המדיניות שלטונית מאזנת כראוי בין האינטרס הציבורי לזכויות הפרט.

במגיפת הקורונה נדרש בג"צ לביקורת על החלטות הממשלה. בין היתר הובאו לבחינה שיפוטית ההחלטה על הסמכת שב"כ באיתור מגעים עם מאומתים לנגיף, ההחלטה על הגבלת הכניסה לישראל וההחלטה בעניין מגבלות ההתקהלות שהוטלו על הציבור

בתקופת התפרצות נגיף הקורונה נדרש בג"צ מספר פעמים לביקורת על החלטות הממשלה. בין היתר הובאו לבחינה שיפוטית ההחלטה על הסמכת שב"כ לסייע למשרד הבריאות באיתור מגעים עם מאומתים לנגיף, ההחלטה על הגבלת הכניסה לישראל וההחלטה בעניין מגבלות ההתקהלות שהוטלו על הציבור.

החלטות בג"צ, שלעתים תומכות במדיניות השלטונית ולעתים מבקרות אותה ומובילות לתיקון והתאמה, מחזקות את אמון הציבור המהווה תנאי הכרחי לשיתוף פעולה עם הנחיות בתחום הבריאות.

פגיעה נוספת בנכונות הציבור לשתף פעולה עם הנחיות בתחום בריאות הציבור עלולה להיגרם כתוצאה מהחלשת מעמדם של אנשי המקצוע. הנחיות בריאות יזכו לשיתוף הפעולה של כלל הציבור רק אם יעמדו בבסיסן ידע ומומחיות

החלשת האפשרות לביקורת שיפוטית על החלטות שלטוניות בתחום בריאות הציבור, באמצעות "פיסקת התגברות" ברוב של 61 חברי כנסת, עשויה לשקף את רצון הרוב. אולם, הפגיעה האפשרית בזכויות הפרט והפגיעה באמון הציבור יפחיתו את שיתוף הפעולה הנדרש מכלל האזרחים לשם קידום בריאות.

פגיעה נוספת בנכונות הציבור לשתף פעולה עם הנחיות בתחום בריאות הציבור עלולה להיגרם כתוצאה מהחלשת מעמדם של אנשי המקצוע. הנחיות בריאות יזכו לשיתוף הפעולה של כלל הציבור רק אם יעמדו בבסיסן ידע ומומחיות. מומחים בבריאות הציבור מוכשרים להעריך את הסיכון הבריאותי (סוג הסיכון, משך הסיכון, הסתברות גרימת נזק, חומרת הנזק) ואת התועלת בהתערבות כלשהי, על פי נתונים מדעיים.

החלשת כוחם של "פקידים" או "יועצים", כלומר – החלשת מעמדם של אנשי המקצוע, וקבלת החלטות על ידי הגורם הפוליטי הממונה, תפגע באמון הציבור ומכאן, כאמור, קצרה הדרך לירידה בשיתוף הפעולה הקולקטיבי.

עו"ד ד"ר שלי קמין-פרידמן, מומחית למשפט רפואי ומשפט בריאות הציבור

נושאים קשורים:  דעות,  רפורמה משפטית,  בריאות הציבור,  פיסקת ההתגברות
תגובות
אנונימי/ת
23.01.2023, 18:08

לא משכנע. הדיון על הרפורמה לא רציני ונעדר עומק, וכולל רק הפחדות רפטטיביות על קץ הדמוקרטיה.

אנונימי/ת
23.01.2023, 18:27

מומחי בריאות הציבור לא נוגעים בדם של חולים. הם לא רופאים במובן המקובל במערכת הבריאות אלא מתמטיקאים וחלק מהם פוליטיקאים.

אנונימי/ת
23.01.2023, 18:27

יפה ונכון.
למרבה הצער הענות הציבור בתחום הבריאות דומה להענותו בכל תחום אחר. כאשר אנשי המקצוע נדחקים לאחור ופוליטיקאים במקום לעסוק בקביעת המדיניות ובפיקוח על ביצועה, עוסקים בנושאים המקצועים, ברור שהאמון הציבורי ושיתוף הפעולה של הציבור יחלשו.
בקשו משילות ויקבלו חוסר אמון.

אנונימי/ת
23.01.2023, 18:59

*הגשנו עתירה מקיפה להשעיית חיסוני הילדים.*
*העתירה נתמכה בחוות דעת מומחים.*
בג״ץ דחה את העתירה על הסף, ללא צו להוצאות,
וקבע כי אינו מכריע בעניינים רפואיים שבסמכות משרד הבריאות. *בג"ץ התעלם לחלוטין מחוות דעת המומחים, שביססה מבחינה מדעית את הטענה שהסיכון הנשקף לילדים מהחיסון גבוה מהתועלת שבו.*
נמשיך לפעול בכל המישורים נגד המדיניות השגויה של משרד הבריאות ביחס להגבלות הקורונה בכלל וביחס לחיסוני הילדים בפרט.
אנו מודים למומחי מח"צ לקורונה על חוות דעתם היסודית והמקיפה, לעורכי הדין על עבודתם המקצועית ולכם ציבור התומכים על תרומתכם להבאת הסוגיה לראשונה לפתחו של בית המשפט העליון.
לא נרים ידיים.

https://www.facebook.com/109091007898243/posts/228439232630086/?mibextid=Nif5oz

היבט נוסף וחשוב של הבעייתיות העצומה שמאחורי הפגיעה בהפרדת הרשויות ובריסוק המתוכנן של הרשות השופטת בישראל, אשר תביא לקץ הדמוקרטיה. בריאות הציבור נמצאת אף היא תחת מתקפה ועלינו להגן עליה.

אנונימי/ת
23.01.2023, 19:30

הגיע הזמן להוריד את מפלס ההיסטריה. לא כן?! אנשים החליטו להתחיל לחשוב בעצמם ולהפסיק לסרב לדיקטטורה המשפטית. בריאות הציבור נמצאת בסכנה בגלל חוסר האמון המשווע בה בעקבות כפיית החיסונים עליה. ולא בגלל שינוי החוק

אנונימי/ת
23.01.2023, 19:08

"היכן היו המשפטנים, אנשי הרוח ו"הארץ" המקוננים עכשיו על הדמוקרטיה כאשר נחקקו חוק הסמכויות, תקנות החירום ונרמסו זכויות אדם" ❓

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=792828788475125&id=100032440341837

אנונימי/ת
23.01.2023, 19:19

אין ספק שלעבוד כרופא במשטר לא דמוקרטי לאומני גזעני ותיאוקרטי זה בכלל לא פשוט. אני נזכר ברופא הסיני שהעז לדבר על הקורונה בארצו ללא אישור מהמשטר בתחילת המגפה וכנראה גם שילם בחייו.

אנונימי/ת
23.01.2023, 19:27

נסחפת קצת לא?! ממיעה להפסיק את כל ההפחדות הילדותיות

אנונימי/ת
01.03.2023, 00:21

מה קשור?

אנונימי/ת
23.01.2023, 19:26

די כבר! תרדו מהעץ הגבוה שעליו טיפסתם. הציבור הצביע והחליט שנמאס לו שהאליטה שלא נבחרה על ידו מנהלת את חייו. תפסידו בכבוד!

אנונימי/ת
23.01.2023, 21:46

הציבור הצביע והחליט, כי פושע מועד ושקרן צריך להיות שר...
בתור מה "מחליט" הציבור הזה?
אם יחליט כל הקהל הקדוש הזה, כי הפדופיליה הפושה בקרבו היא חוקית, גם אז יהיה תוקף ל"החלטתו"?

אנונימי/ת
01.03.2023, 00:24

אתה השופט במשפטו? המשפט מתוכנן לעוד כ-10-30 שנה לפי כמות העדים. חשבתה למה?