חדשות

פיילוט ב"שיבא": הכשרה קלינית לסטודנטים לרפואה אחרי הצהריים

הרופאים שיישארו ללמד את הסטודנטים הישראלים מעבר לשעות העבודה הרגילות יתוגמלו בהתאם | ראש רשות ההוראה ב"שיבא": "אנחנו שוברים את הפרדיגמה והופכים את ההוראה לתפוקה לגיטימית"

פרופ' גדי סגל, מנהל מחלקת פנימית וראש רשות ההוראה ב"שיבא". "אף רופא לא ילמד אחר הצהריים בלי תוספת שכר". צילום: דוברות המרכז הרפואי

סטודנטים ישראלים לרפואה יקבלו הכשרה קלינית במרכז הרפואי שיבא  בשעות אחר הצהריים, אחרי שעות העבודה הרגילות של בית החולים. סבב הלימודים הראשון הוא של סטודנטים לרפואה מאוניברסיטת אריאל שייערך במחלקה פנימית. על היוזמה להכשרת סטודנטים ב"משמרת שנייה", דיווחה הבוקר רוני לינדר ב"דה מרקר".

הפיילוט ללימודים אחרי הצהריים החל למעשה כבר לפני שנתיים, עם סטודנטים ישראלים לרפואה בחו"ל שהחלו לעשות רוטציות קליניות בבית החולים. פרופ' גדי סגל, ראש רשות ההוראה ב"שיבא", סיפר כי סבב הלימודים במחלקה הפנימית נמשך 12 שבועות, שרק בחלקם הסטודנטים לומדים אחר הצהריים. בארבעת השבועות הראשונים מתמקדים באנמנזה ובבדיקה פיזיקלית. לאחר החודש הראשון מממשיכים הסטודנטים לביקורים במכונים שפעילים בעיקר בבוקר, כך שהמסלול הוא משולב: ארבעה שבועות אחר הצהריים, אחריהם שישה שבועות במכונים בבוקר, ובסוף חוזרים לעוד שבועיים-שלושה אחר הצהריים לסיכום הסבב.

מלבד שיתוף הפעולה עם הפקולטה לרפואה באריאל, המרכז הרפואי נמצא במשא ומתן להרחבת שעות הלימודים עם אוניברסיטת תל אביב, שהסטודנטים שלה לומדים ב"שיבא" באופן קבוע.

עד היום מומנו ההכשרות בתשלומים פרטיים של הסטודנטים מחו"ל, ששילמו לשיבא 750 שקל לכל שבוע הכשרה מעשית, בנוסף לשכר הלימוד היקר בחו"ל. במקרה של הסטודנטים מהפקולטה באריאל, האוניברסיטה משלמת ל"שיבא" עבורם. בהמשך, הצוותים הרפואיים שיישארו בבית החולים מעבר לשעות העבודה הרגילות וילמדו את הסטודנטים יתוגמלו בהתאם. לדברי סגל, "אף רופא לא ילמד אחר הצהריים בלי תוספת שכר. אנחנו שוברים את הפרדיגמה והופכים את ההוראה לתפוקה לגיטימית: כמו שלגיטימי שתישאר במרפאה או תישאר לניתוח אחר הצהריים – כך לגיטימי להישאר ללמד".

ומה אומרים בפקולטות לרפואה? פרופ' אנג'ל פורגדור, דיקאן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון, צוטט בדיווח: "היה דיון בין דקאני הרפואה בנושא, והבעתי את דעתי בעד היוזמה, אך עם שני תנאים. התנאי הראשון הוא שיוקצו לכך רופאים ייעודיים אחר הצהריים. השני הוא שהסבבים שיתקיימו אחרי הצהריים יהיו חלק מההכשרה הקלינית וישולבו בלימודי הבוקר".

ב"שיבא" סבורים כי אם היוזמה תצליח, היא תשוכפל לעוד אוניברסיטאות, מחלקות ובתי חולים וכי יש לה פוטנציאל להגדיל בעשרות אחוזים את מספר הסטודנטים ללימודי רפואה בישראל. "זה יאפשר לללמד הרבה יותר סטודנטים לרפואה מבלי לפגוע ברמת הלימודים", צוטט בדיווח מנהל המרכז הרפואי, פרופ' איציק קרייס. "כל קבוצה כזאת משמעותה פחות עשרה צעירים ישראלים שנאלצים לצאת ללמוד רפואה בחו"ל. זה הדבר שעתיד לאפשר תוספת סטודנטים בתל אביב ובאריאל, ואת הפתיחה של בתי הספר לרפואה באוניברסיטת רייכמן ובמכון ויצמן".

נושאים קשורים:  לימודי רפואה,  הכשרת רופאים,  שיבא,  פרופ' גדי סגל,  פרופ' איציק קרייס
תגובות
18.01.2023, 22:44

רעיון נפלא.
מאיפה יגיע המימון?

לדעתי יכולת הלימוד אחר צהריים
ויכולת ההוראה של רופא שעבד בהית החולים /מחחקות חדרי ניתוח ... לא בטוח שבמיטבים....
מצד שני יכול להיות הכרחי מבחינת עומבים.. אל אען מתווספיל סטודנטים לרכיל.

אנונימי/ת
19.01.2023, 05:42

חשיפת הסטודנטים בתחילת הדרך למציאות במלר"ד - בלאגן, אלימות, תנאי עבודה נוראיים וכו' - עלולה לגרום מחשבה שניה בנושא העתיד שלהם...

28.02.2023, 09:11

חשוב ביותר שכל הסטודנטים לרפואה ידעו מה מחכה להם בהמשך הדרך. יוזמה ברוכה מאד לאפשר חסיפה לתיפקוד בית החולים בשעות אחר הצהרים, חשוב להכיר את העומס והבלגן של מלר״ד, מחלקות וחדרי ניתוח. מי שלא מתאים לו מומלץ שיפרוש מוקדם מאשר יהיה מתוסכל אחרי סיום הלימודים. כל הכבוד לשיבא, ישר כח

טוב מאוחר מאף פעם
לפני 15 שנים ויותר הציע את הרעיון פרופ'יורם שפירא, אז יו"ר חטיבת הרדמה בסורוקה ואחד המועמדים לדיקן בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בן גוריון. הרעיון נפסל כי " איננו ישים "
במשך כול השנים לא הגדילו את ביה"ס לרפוכה, לימדו תוכניות קולומביה למיניהם ועשו הכול כדי לא להגדיל את מספר הסטודנטים. הטענה שדות קליניים זה שקר בהתגלמותו. לתוכניות לזרים היה, לתוכנית קפריסין היה, לקלוט ישראלים מחול ( תמורת תשלום מיוחד ) היה, לפתוח אוניברסיטה בגליל היה, עכשיו למכללת הרצליה יש , מישהו צריך לבדוק את המחדל הנוסף של משרד הבריאות

אנונימי/ת
19.01.2023, 14:27

לא מבין מה הפזיזות לקבל סטודנטים שלומדים בחו״ל.
מדובר לרוב בסטודנטים שלא הצליחו להתקבל בבתי ספר לרפואה בארץ ובכל זאת מתעקשים ללמוד רפואה . זה עדיין לא הופך אותם למועדפים בהכשרה ואין לנו שוב מחויבות כלפיהם.
יש להקים וועדה שתבדוק מה בדיוק הצרכים של המערכת . יש התמחויות עם יותר חסרים ויש תחומים עם פחות צרכים .
יש גם צורך לדאוג לעתיד בוגרינו ולא להכשיר בסיטונאות

אנונימי/ת
28.02.2023, 09:19

יש לנו מחוייבות לישראלים ששרתו בצבא, עשו שירות לאומי ורוצים להקדיש את חייהם לשליחות להיות רופא- זאת אינה מליצה. זה שלא התקבלו ללימודים בארץ בתחילת הדרך אינה מעידה שהם יהיו רופאים פחות טובים- ההפך הוא הנכון. הם לא ויתרו על החלום, הראו נחישות, חריצות והתמדה- אלה רק נקודות זכות. לא כל מי שקיבל 800 בפסיכומטרי, או הצליח יותר טוב בבגרות יהיה הרופא הטוב, האיכפתי והאמפתי. יש מספיק דוגמאות שמוכיחות בדיוק ההפך.