חדשות

גינויים מקיר לקיר במערכת הבריאות לאמירתה של ח"כ אורית סטרוק

יותר מ-1,000 רופאים חתמו על העצומה הקוראת לנתניהו "לעצור מיד את החקיקה ההרסנית" | יו"ר הר"י: "דבריה אומללים, היא לא מבינה מהי שבועת הרופאים" | יו"ר אר"מ: "נמנע בגופנו כניסה של פוליטיקה או גזענות למערכת הבריאות"

ח"כ אורית סטרוק. צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90

גינויים מקיר לקיר במערכת הבריאות לאמירתה אתמול (א') של ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית), שאמורה להתמנות לשרה בממשלה הבאה, לפיה "רופא יוכל שלא להעניק טיפול רפואי שנוגד את אמונתו, כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת שירות".

ח"כ סטרוק התייחסה בדבריה לתיקון לחוק האפליה שהופיע בהסכמים הקואליציוניים, וטענה: "האמונה הדתית גוברת על ערך השוויון". חבר מפלגתה, שמחה רוטמן, ציין: "כל אדם זכאי לעשות בעסק הפרטי שלו כרצונו".

פרופ' משה הדני, נוירוכירורג בכיר, לשעבר יו"ר האיגוד הישראלי לנוירוכירורגיה, פרסם עצומה בדמות מכתב גלוי לראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, ובה הוא קורא לו "ולחברי הכנסת הנבחרת לעצור מיד את החקיקה ההרסנית שתביא לקריסת הדמוקרטיה בישראל".

"העצומה פורסמה עוד ביום רביעי", מספר פרופ' הדני בראיון ל"דוקטורס אונלי", "וביום ראשון באו דבריה של אורית סטרוק והוכיחו אחת לאחת את טענותינו". והוא מפרט: "אנחנו רופאים ואנחנו מכירים מצוין את נושא קריסת המערכות בגוף. מערכת אחת שקורסת גוררת אחריה את כל המערכות האחרות, וזה מה שראינו שקורה במדינה. קריסת מערכת המשפט, סירוס בג"צ, יגרמו לקריסת כל המערכות האחרות. זה מזכיר את התהליכים שקרו בגרמניה בשנת 1933, שבחסות הדמוקרטיה הפכה למדינה טוטליטרית. כרופאים, אנחנו לא יכולים לשבת ולשתוק".

פרופסור משה הדני

פרופ' משה הדני.  "כרופאים, אנחנו לא יכולים לשבת ולשתוק"

את העצומה כינה פרופ' הדני "זעקה של הרופאים. רופא הוא מקצוע מיוחד, ששומר על בריאותו אך גם על זכויותיו של אדם באשר הוא אדם. ראינו שהממשלה המתגבשת מקדמת מעשי חקיקה שבעקבותיהם ייפגעו זכויות אדם ורצינו להתריע על כך עוד בטרם זה יקרה".

בעצומה נכתב בין היתר, "שבועת הרופא מחייבת את כולנו לדאוג לשלומם ובריאותם של כל בני האדם באשר הם, ללא אפליה בשל דת, גזע או מין. חובתנו לזעוק ולהתריע מפני מהלכים הפוגעים בכבוד האדם וחירותו של כל אזרח בישראל".

בעקבות דבריה של ח"כ סטרוק, חתמו עליה עד כה יותר מ-1,000 רופאים והיא "מצטרפת כלבנה נוספת למחאה הציבורית הענקית של אנשי ההיי טק, עורכי הדין, בקרוב טייסים וקבוצות רבות אחרות", אומר פרופ' הדני.

כאמור, המחאה הקיפה את כל מערכת הבריאות. יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, כינה את דבריה של סטרוק "אומללים" ואמר: "לנו כרופאים יש אתיקה רפואית ושבועת הרופא מחייבת אותנו לטפל בכל חולה ללא הבדל דת, גזע, מין, נטייה מינית וצבע. אנחנו לא יכולים לסטות ממנה גם אם יהיו חוקים שמפלים לרעה קבוצה כזו או אחרת. היא (סטרוק) לא מבינה מה היא שבועת הרופא ומהי המחויבות שלנו כרופאים".

פרופ' זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה. "נעמוד כולנו כחומה בצורה". צילום: איציק בירן

יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ב"שיבא", הדגיש כי הרופאים "מחויבים אך ורק למטופלים ולערך העליון של חיי אדם. אנו הרופאים פועלים על פי שבועתנו בלבד, ללא הבדל דת גזע או מין". לדבריו, "מערכת הבריאות במדינת ישראל היא אי של שפיות ודו-קיום. אנו פועלים לאורם של קדושת החיים וכבוד האדם וחירותו. נעמוד כולנו כחומה בצורה ונמנע בגופנו כניסה של פוליטיקה או גזענות לתוך מערכת הבריאות".

פרופ' ישי עופרן, מנהל המחלקה ההמטולוגית ב"שערי צדק". "מטורללי הממשלה הבאה חיזרו למערתכם". צילום: דוברות בית החולים

פרופ' ישי עופרן, מנהל המחלקה ההמטואונקולוגית במרכז הרפואי שערי צדק, פרסם פוסט נרגש ובו כתב: "אני פרופ' ישי עופרן, יהודי שמשתדל בכל כוחו להיות עובד אלוהים ושומר תורה ומצוות, מטפל מאז היותי סטודנט שעובד כנהג אמבולנס ועד היום כמנהל מחלקה, בכל אדם באשר הוא, ללא קשר לדת, מגדר, אמונה, מוצא, נטייה וגזע, ביום חול ובשבת ומועד. זה המקום הכי פשוט (אחד מרבים) בו אהבת אדם באשר היא דווקא פוגשת בדיוק את עבודת אלוהים כמו שהיא מתגלמת בהלכה. מטורללי הממשלה הבאה עלינו לרעה להחריב עולמי יצאתם? חיזרו למערתכם!".

ד"ר חפצי גרין, מנהלת מחלקה פנימית בבית החולים קפלן ברחובות, הגיבה לדבריה של סטורק וכתבה, בין השאר: "היום נכתבו מילים ונאמרו לכאורה משפטים על ידי חלק מהנבחרים לכנסת ישראל, שאפשר להבין אותם כמתן לגיטימציה לרופאים לסרב לתת טיפול למטופלים אם טיפול כזה נוגד את ההלכה (היהודית כמובן)...

"... מתן לגיטימציה למעשים כפי שרוצים אלה שצוטטו בתקשורת עלולה להוביל אותנו לכאוס מוסרי ולפגיעה בתפקידנו כרופאים ובני אדם. שיהיה ברור לכולנו: אנחנו מטפלים בכולם. בבני אדם טובים ובבני אדם רעים. ביהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים ובני כל שאר הדתות. בחילונים ובדתיים מכל הדתות. בגברים ונשים. במי שמרגיזים אותנו ומי שנחמדים אלינו. אין לנו את הפריבילגיה להגיד למי שזקוק לנו: לא".

שר הבריאות היוצא, ניצן הורוביץ, ביקר בחריפות את דברי סטרוק: "הכוונה להכניס אפליה למערכת הבריאות והטיפול הרפואי על בסיס מוצא, צבע עור, דת או מין, מעוררת חלחלה. אפליה כלפי מטפלים ומטופלים עומדת בניגוד מוחלט לכללים הבסיסיים של מערכת הבריאות ושל חברה אנושית שפויה".

הביקורת נשמעה גם מצד ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו. נתניהו התנער מדבריהם של סטרוק ושל חברה לסיעה רוטמן ואמר כי הם "אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל. הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט"בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל".

סטרוק הגיבה לסערה בציוץ בטוויטר: "אפשר להרגיע את המהומה על לא מאומה. אף אחד לא מתכוון להפלות לרעה להט"בים בגלל עצם זהותם או הזדהותם. לא בטיפול רפואי ולא בשום שירות אחר. להט"בים הם בני אדם וראויים לכבוד ולאהבה כמו כל אחד. לא מדובר בכלל על זהות המטופל אלא על מהות הטיפול".

לדבריה, "אם יש טיפול רפואי שמנוגד להלכה, רופא שומר מצוות לא ייאלץ לתת אותו, ללא קשר לזהות המטופל. במדינת ישראל, שהוקמה אחרי 2,000 שנות גלות בזכות יהודים שמסרו את נפשם למען קיום התורה, לא יכפו על יהודי מאמין לעבור על ההלכה. אני בטוחה שרוב עצום בעם מסכים עם האמת הפשוטה הזו ומזדהה איתה... ובשביל אלה שעדיין קשה להם - תעשו תרגיל הדמיה פשוט ותלבישו את העיקרון הזה על שותפיכם ממועצת השורא. תגלו שפתאום עקרונות דתיים ואמוניים נעשים איכשהו קלים יותר לבליעה".

נושאים קשורים:  אורית סטרוק,  עצומה,  פרופ' משה הדני,  פרופ' ציון חגי,  ד"ר חפצי גרין,  חדשות,  פרופ' ישי עופרן,  אתיקה רפואית,  שבועת הרופא,  פרופ' זאב פלדמן
תגובות
אנונימי/ת
26.12.2022, 11:53

איזה קשקוש שמאלני מסית ומתלהם. הרי מה שאמרה חברת הכנסת אורית סטרוק זהה למה שכתוב באתיקה הרפואית ואני מצטט מתוך המאמר הבא של תמי קרני על אתיקה רפואית.
פרופ' הדני, סתם אתה נזעק ומילל - ואיפה היית כשניצן הורוביץ תקע אג'נדה בכל דבר ונושא, הרס את מערכת הבריאות ומימן ניתוחים בעשרות אלפי דולרים ברחבי העולם לטרנסג'נדרים בעוד התור לרופא מומחה עומד על שלושה חודשים וחולי סרטן לא מקבלים תרופות ?

"בכללי האתיקה ישנה אף התייחסות לאמונות של המטופל, כמפורט בסעיף ד' העוסק ברפואה ואמונה בטיפול הרפואי:

הרופא יכבד את רצונו של המטופל לנהוג על פי אמונתו בהקשר לקבלת או אי קבלת טיפול רפואי.
הרופא אינו מחויב לתת טיפול רפואי לבקשת המטופל, אם הטיפול עומד בסתירה למצפונו או לדעתו המקצועית של הרופא או בניגוד לידע הרפואי הכללי, גם אם הבקשה נובעת מאמונתו של המטופל.
הרופא יפעל למנוע טיפול שאינו טיפול רפואי מקובל, שמקורו באמונה, אם יש בטיפול זה כדי לסכן את המטופל עצמו, את המטופלים האחרים או את הצוות הרפואי, או אם הדבר בא על חשבון משאבים הנדרשים למטופלים אחרים.
לצד המחויבויות של הרופא כלפי המטופל, עומדת בפניו הזכות לסרב למתן טיפול רפואי כמפורט בסעיף טז:

הרופא רשאי שלא לתת טיפול רפואי לבקשת המטופל, אם הבקשה מנוגדת לעמדתו המקצועית, למצפונו או לאמונתו. בנסיבות אלו, הרופא יפנה את המטופל, במידת האפשר, לרופא מתאים אחר.
הרופא יתנגד למתן טיפול רפואי הנכפה עליו מטעמים מנהליים או כלכליים, אם טיפול זה נוגד את עמדתו המקצועית או את מצפונו."

אנונימי/ת
26.12.2022, 16:12

בתגובה ל"איזה קשקוש שמאלני מסית ומתלהם" (מי פה המתלהם??) - מומלץ לך לקרוא את מאמר הדעה של ד"ר עו"ד עדי יגודה - למען הסר ספק בדבר חובתו האתית של הרופא - סייג לסעיף ט"ז

אנונימי/ת
26.12.2022, 19:17

שתואם לחלוטין יש לציין את אמירת של סטרוק. השמאל מגיב על אוטומט לאומר ולא לנאמר. להצדקה ניתן להניח שרוב המגיבים כלל לא שמעו את דבריה

אנונימי/ת
27.12.2022, 07:26

אם תקרא לרגע את הציטוט שאתה בעצמך כתבת, מדובר פה על אמונות המטופל ולא הרופא! הרופא יכול לסרב להעניק טיפול אך ורק על פי דעתו המקצועית ולא אמונתו הדתית!

אנונימי/ת
27.12.2022, 09:02

תקרא עד הסוף. סעיף טז

27.12.2022, 09:26

אם המגיב הוא רופא ברור במי אנחנו הרופאים צריכים להילחם כדי לשמור על היושרה שלנו . ברור גם כי בקרבנו ישנם רופאים שמזדהים עם דברי סטרוק , ולכן המאבק הוא קודם כל בתוכנו, להוקיע אותם ולא לאפשר להם להכתים את ציבור הרופאים בכל אותן תכונות מכוערות שהממשלה הקרובה עומדת לקדם.
נכון, זה קשה יותר מלחתום על עצומה סתמית, אבל זה כורח השעה!

אנונימי/ת
27.12.2022, 10:38

בקר טוב . ממליץ בחום לך הכותב לקרא שוב את מה שכתבת .

28.12.2022, 19:27

אתה מוזמן להוקיע אותי, כי אני מסכימה שרופא שלא יכול מבחינת אמונתו לתת טיפול מסוים יכול שלא לתת את הטיפול ולהעביר את החולה לרופא אחר.
יכול להיות מקרה שרופא חרדי לא יסכים לנתק חולה ממכשיר הנשמה וזה לגמרי הגיוני לי. זה מה שכתוב בסעיף טז של סעיפי האתיקה שלנו.
ונחמד שאתה מקים משטרת מחשבות.
אגב, אני לא דתיה אבל אני גם לא אובססיבית ומוסתת.

26.12.2022, 19:09

איך אני אוהב תגובות אנונימיות, זה ממש נותן לי בטחון בקולגים שלי... רק רציתי להעיר לאלף או אלפי הרופאים שמזועזעים מדבריה של הגברת, ששתקתם כשאמרו לא לטפל בבלתי מחוסנים, אה?

26.12.2022, 19:41

ד׳ר ברק היקר.
לצערי- אין הבנה כזו. הקורונה מוחרגת מכל הכללים.
בכל התחומים. עובדה! מצערת.

26.12.2022, 21:38

. לא יכולנו לא לטפל באנשים לא מחוסנים . זה היה ממש פחד מוות לפני הגיע החיסון . זה שאלה אחרת - האם רופא חייב לטפל בחולה כאשר הטיפול מסכן את החיים של הרופא . והבנתי שהתשובה זה כן

27.12.2022, 04:30

כאחד שעבד במחלקת קורונה - טיפלנו בכולם. אמירה מסלפת.

הגזענים מהסוג הגרוע ביותר משתלטים על מדינה ועל הכנסת . לדעתי יש צורך במחאה מקיפה מצד כל מערכת הבריאות עד השבתה מלאה עם חוקים של אנשים החשוכים עם מחשבות מטורפות עובר בכנסת

אנונימי/ת
26.12.2022, 19:15

גינויים פוליטיים על מה שכלל לא נאמר! סיכם זאת ד״ר עופרן באמירה פוליטית אופיינית: "מטורללי הממשלה הבאה חיזרו למערתכם". למעשה החקיקה תואמת אחד לאחד את מסמך האתיקה הרפואית של ההסתדרות הרפואית מ-2018…

אנונימי/ת
27.12.2022, 09:03

נכון. וכדי לאמר אמת מול ההתקפה המתוזמנת הפוליטית משמאל צריך להיות אנונימי.

אנונימי/ת
26.12.2022, 20:00

אם באוסטריה היה חבר פרלמנט אומר משהו דומה היינו מזדעקים ומושכים את השגריר להתייעצות. לא נתפס שזו האווירה שהממשלה הנכנסת מביאה.

דבר נורא קורה במדינה והעם חוזר לאמירה, לנו זה לא יקרה, ובסוף נגמר בשואה.
כך נולדים ממשלות או מנהיגים אפלים, והאמירות ששומעים מפי אנשים אלו מובילים אותנו לדרך אל חזור.
מצטער שכך יגמר החלום של ארץ לכל בני אנוש שחיים בה
ד״ר קרלוס קופרשטיין

אנונימי/ת
27.12.2022, 00:08

גועל נפש של המאמר, למה לדבר בשם כל הרופאים?! ומי בסוף מכניס פוליטיקה לרפואה? לא דובר על רפאה בכלל, הכל הסטה. בושה לפרסם דברים כאלה.

אנונימי/ת
27.12.2022, 01:23

בושה

מעניין מה הייתה תגובתה של ח"כ סטרוק אם הייתי מסרב, בגלל אמונתי בשוויון בין בני האדם, לטפל בחרדים?

28.12.2022, 19:24

שלום פרופסור. אני רק דוקטור אבל אני בהחלט מבינה מה נאמר ומה עומד מאחורי דבריך. היא דיברה לא לגופו של אדם אלא עיקרון. כמו למשל אדם שדורש מהרופא המתת חסד והרופא דתי ולא מוכן לקפד חיים. היא ציינה במפורש שלא מדובר באנשים אלא באמונה של הרופא. אם האמונה שלך היא שלא צריך לטפל בקבוצות מסוימות - יש לך בעיה קשה.
תקרא שוב את מה שהיא אמרה. תקרא את מה שתמי קרני כתבה ושלחה במייל לכל הרופאים. תתחיל להבין שמסיתים אותך לשוא כנגד הדתיים.

פוליטיקאים לא יתערבו בענייני רפואה או טיפול רפואי. אנחנו נשבענו כולנו בשבועה בת מאות שנים ורק לה אנחנו מחוייבים ,בין אם אנחנו דתיים או חילוניים, וההלכה תואמת את השבועה הזו. רופא לא יעשה דין לעצמו בכל מקרה רפואי שנקבעה הלכת רופא לגביו בספרות הרפואית המקובלת. בוודאי שלא תעשה אפליה משום סוג בזמינות טיפול מקובלת לכל אדם שהוא במדינת ישראל.

27.12.2022, 19:18

שר הבריאות המיועד אסיר לשעבר ועברין סידרתי. ולצידו ראש ממשלה המואשם בפלילים ועוד כמה ח"כים מואשמים, עבריינים, גזענים ודתיים קיצוניים שמבקשים להחזירנו שנים לאחור.
זה כבר לא פוליטיקה, זו התאבדות קולקטיבית של המדינה שלנו.

אנונימי/ת
28.12.2022, 14:19

עצוב לי מאוד שגם חלק מהרופאים-ואני מקווה שהם מעוט-מצטרפת למערכת ההסתה הנוראית של השמאל

אנונימי/ת
28.12.2022, 14:33

אין כאן בכלל עניין של שמאל וימין כפי שברא הנאשם. כל העניין הוא של טוהר מידות, מוסר, גזענות, לאומנות דתית קיצונית ואפליה כלשהי בין בני אדם באשר הם.

אנונימי/ת
28.12.2022, 19:38

1000 רופאים זה לא ממש ״גינוי מקיר לקיר״, כמו שגם 500 טייסים או 50 משפטנים שמודאגים מגורל הדמוקרטיה אינם מדגם מייצג של מקצועם.

אנונימי/ת
20.01.2023, 15:22

מדוייק.

03.01.2023, 10:06

כללי האתיקה של הסתדרות הרפואית - יחסי רופא מטופל סעיף טז:
סירוב הרופא למתן טיפול רפואי:
הרופא רשאי שלא לתת טיפול רפואי לבקשת המטופל, אם הבקשה מנוגדת לעמדתו המקצועית, למצפונו או לאמונתו. בנסיבות אלו הרופא יפנה את המטופל, במידת האפשר, לרופא מתאים אחר.
הרופא יתנגד למתן טיפול רפואי הנכפה עליו מטעמים מנהליים או כלכליים, אם טיפול זה נוגד את עמדתו המקצועית או את מצפונו.