חדשות

משרד הבריאות מתכוון לבצע הליכי בקרה בכל יחידות ה-IVF בארץ

בעקבות מחדל העוברים: היחידה להפריה חוץ גופית ב"אסותא רמת החייל", הגדולה במערב, עוברת בקרה בימים אלה | אם יימצאו גם בה ליקויים, יהיו לכך השלכות על יחידות ה-IVF בישראל

בית החולים אסותא רמת החייל, תל אביב. צילום: דוברות בית החולים

בעקבות "מחדל העוברים" ב"אסותא ראשון לציון" וחשיפת ליקויי בטיחות בפעילות היחידה להפריה חוץ גופית - IVF, מקיים צוות הבקרה של משרד הבריאות הליך בקרה דומה גם ביחידת ה-IVF ב"אסותא רמת החייל" בתל אביב ומתכוון לבצע בקרות דומות בשאר היחידות להפריה חוץ גופית בישראל. היקף פעילותה של יחידת ה-IVF ב"אסותא רמת החייל" נחשב לגדול בישראל וזוהי אחת היחידות הגדולות במדינות המערב. הבקרה האחרונה נערכה שם בשנת 2019 ונמסר כי עברה בהצלחה.

על פי נתוני משרד הבריאות, 28 יחידות IVF פעילות בישראל כיום, כאשר כ-60% מכלל הטיפולים מבוצעים בחמש יחידות פרטיות. לפי דיווח של עידו אפרתי ב"הארץ", אם יימצאו גם ביחידה ברמת החייל ליקויים משמעותיים "יהיו לכך השלכות מרחיקות לכת בנוגע לפעילות היחידות להפריה חוץ גופית בישראל, ובדגש על היחידות הפרטיות".

על פי הדיווח, ב"אסותא ראשון לציון" נמצאו, לפי משרד הבריאות, ליקויי בטיחות הדורשים תיקון מיידי וגם ליקויים הקשורים לתהליכי זיהוי המטופלות ותיעוד רפואי חסר. עוד נמצא שהתקינה ביחידה חסרה והיא סובלת מצפיפות פיזית ומתשתיות הנדסיות שאינן בהלימה לכמות המקרים המטופלים - גורמים התורמים לליקויים בבטיחות הטיפול. מקור רפואי אמר כי הבדיקה "מוצדקת ומתבקשת ומגיעה אחרי הזנחה של שנים בנושא הזה".

לפי הדיווח, "חלק ניכר מפעילות היחידה מגיע דרך קופות החולים, המאפשרות למבוטחות לבחור היכן לבצע את הליכי ההפריה. הקופות מממנות את הטיפולים במרכזים הרפואיים הפרטיים, בכפוף להפניה בטופס 17. לקופות יש מניע ברור להפנות את המטופלות ליחידות הפרטיות: טיפולי הפריה הוחרגו מחוק הצינון, והרופאים הפנו את הנשים לבצע את ההליך אצלם, באחד מבתי החולים הפרטיים. עבור כל הליך שאיבת ביציות שמבצע רופא הקופה ב"אסותא", הוא מתוגמל על ידי בית החולים ב-1,400 שקל, ולכן קיימת העדפה ברורה להפניית מטופלות לבית חולים פרטי במקום ליחידות ההפריה של בתי החולים הציבוריים.

ב"אסותא רמת החייל" מבוצעים מדי שנה יותר מעשרת אלפים הליכי שאיבת ביציות - כ-20% מכלל ההליכים בארץ. עוד דווח כי בוצעו שם הליכי שאיבת ביציות גם אחרי חצות ובחדרי ניתוח כלליים עקב מחסור במקום. בבית החולים הודיעו לרופאי הפוריות העובדים במקום כי יוגבל מספר הליכי שאיבת הביציות שכל רופא יוכל לבצע מדי יום לארבעה בלבד, וזאת על פי דרישת אגף רפואה במשרד הבריאות.

נושאים קשורים:  הפריה חוץ גופית,  IVF,  אסותא ראשון לציון,  אסותא רמת החייל,  טיפולי פוריות,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות