COVID-19 עולמי

יו"ר ה-WHO קורא לפעולה מיידית נגד "הלונג קוביד ההרסני"

יו"ר ארגון הבריאות העולמי במאמר ל"גרדיאן": יש להשקיע מאמץ נחוש כדי לסייע לחווים "סבל מתמשך" בשל הלונג קוביד | על המדינות "לתגבר ברצינות" הן את המחקר והן את הנגישות לטיפול של אלה שנפגעו

לונג-קוביד, אילוסטרציה

יו"ר ה-WHO, ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייזוס, כתב במאמר שהתפרסם אתמול (ד') ב"גרדיאן" הבריטי, כי התסמינים ארוכי הטווח של הקורונה, ה-Long Covid, פוגעים באיכות חייהם ובפרנסתם של עשרות מיליונים וזורעים הרס במערכות בריאות ובכלכלות בעולם. הוא קרא למדינות לפתוח בתכניות "דחופות" ו"ממושכות" לטפל ללא דיחוי במה שהגדיר כ"משבר חמור מאוד".

"העולם מעולם לא היה במצב טוב יותר כדי להביא לסיומה של מגיפת קוביד-19", כתב יו"ר ה-WHO במאמרו, "אבל זה גם ברור מאוד שרבים מאלו שנדבקו בנגיף, שהופיע לראשונה בסין בסוף 2019, עדיין חווים סבל מתמשך".

הקורונה גרמה למותם של כ-6.5 מיליון בני אדם בעולם ויותר מ-600 מיליון נדבקו בנגיף. ארגון הבריאות העולמי מעריך של-10% עד 20% ממי שהחלימו עדיין יש תסמינים לטווח הבינוני והארוך, דוגמת עייפות, קשיי נשימה והפרעות קוגניטיביות. על פי מחקרים, נשים נוטות לסבול מכך יותר מגברים.

בהיעדר ראיות המאפשרות לדעת מהי השיטה הטובה ביותר לטיפול בתסמיני הלונג קוביד, התופעה ממשיכה לשנות את חייהם של החולים מקצה לקצה, אמר טדרוס. לדבריו, רבים נאלצים לחכות זמן רב בהמתנה מתסכלת כדי לקבל תמיכה או הדרכה. מספרם הגדול של הסובלים גם פוגע במידה מסוכנת במערכות הבריאות ובכלכלות שטרם התאוששו מגלי ההדבקות. "אמנם המגיפה השתנתה עד מאוד בזכות השימוש בכלים מצילי חיים רבים, ואכן אנו רואים את האור בקצה המנהרה, אך השפעת הלונג קוביד חמורה מאוד וצריך לנקוט פעולות לאלתר כדי לנטרל אותה", כתב.

לדברי יו"ר ארגון הבריאות העולמי, על מדינות "לתגבר ברצינות" את היקף ההשקעה בחקר המחלה ואת הנגישות לטיפול למען הסובלים ממנה, כדי למזער את סבלם וכדי להגן על מערכות הבריאות המקומיות. "בשלב מוקדם של המגיפה היה חשוב למערכות הבריאות המוצפות למקד את כל מאמציהן בהצלת חיים", אמר. "כעת חיוני שממשלות ישקיעו במערכות הבריאות שלהן ובעובדיהן לטווח הארוך ויתכננו היום את הטיפול בלונג קוביד. תכנית זו צריכה לכלול: מתן גישה מיידית לחיסונים לחולים בסיכון גבוה לחלות במחלות קשות, השקעה במחקר ושיתוף כלים וידע חדשים כדי למנוע, לזהות ולטפל בחולים בצורה יעילה יותר. משמעות הדבר היא גם תמיכה בבריאות הפיזית והנפשית של המטופלים וכן מתן תמיכה כספית לאלה שאינם מסוגלים לעבוד".

מספר מקרי המוות מקורונה שדווחו החודש הוא הנמוך ביותר מאז מארס 2020. אף על פי כן, לדברי טדרוס, יש ראיות שלפיהן הלונג קוביד מונע מבני אדם רבים מאוד "לחיות חיים מלאים". לדבריו, הדבר מציב בעיה חדשה למדינות שעדיין מתאוששות מהמגיפה, ובמקרים אחדים הן עודן נאלצות להתמודד עם שיעור הדבקה גבוה.

טדרוס ציין "רכיבי מפתח" הדרושים כדי להניע קדימה את מאמצי ההתמודדות עם הלונג קוביד: המדינות צריכות להקשיב למטופלים, להשתמש ב"ידיעה ממקור ראשון" כדי לקבוע את המדיניות בנוגע למגיפה, ולאסוף נתונים טובים יותר כדי להבין טוב יותר את המחלה. כמו כן, צריך לשפר את שיתוף המידע בין המדינות כדי "לסגור במהירות פערי ידע" ברחבי העולם.

נושאים קשורים:  לונג קוביד,  Long COVID,  נגיף הקורונה,  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  מגיפת הקורונה
תגובות