חדשות

מבדקים מוסיקליים יכולים לאתר הידרדרות שכלית בגיל המבוגר

חוקרים באוניברסיטת תל אביב פיתחו שיטה ידידותית ופשוטה ליישום העושה שימוש בכלי נייד למדידת פעילות מוחית ובמבחנים מוסיקליים לאיתור ירידה קוגניטיבית בגיל מבוגר

מובילת המחקר, הדוקטורנטית נטע מימון. "הצלחנו להראות שמוסיקה היא כלי יעיל למדידת הפעילות המוחית". צילום: שחר שחר/ דוברות אונ' ת"א

חוקרים באוניברסיטת תל אביב פיתחו שיטה העושה שימוש בכלי נייד למדידת פעילות מוחית ובמבחנים מוסיקליים לאיתור ירידה קוגניטיבית בגיל המבוגר. לדבריהם, השיטה, שעיקרה מדידת הפעילות החשמלית במוח במשך 15 דקות במהלך ביצוע משימות מוסיקליות פשוטות, ניתנת ליישום בקלות על ידי כל איש צוות בכל מרפאה ואינה מצריכה הכשרה מיוחדת.

"השיטה שלנו מאפשרת ניטור שגרתי וגילוי מוקדם של ירידה קוגניטיבית על מנת להעניק טיפול ולמנוע הידרדרות מהירה וחמורה", מציינים החוקרים. "בדיקות מניעתיות מסוג זה מקובלות מאוד עבור מגוון בעיות פיזיולוגיות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, או סרטן השד, אך עד היום לא פותחה שיטה שתאפשר ניטור שגרתי ונגיש של המוח ובעיות קוגניטיביות". עוד מציינים החוקרים כי לבדיקות מסוג זה יש חשיבות מיוחדת לאור העלייה בתוחלת החיים וגידול האוכלוסיה בכלל והאוכלוסיה המבוגרת בפרט.

המחקר הובל על ידי הדוקטורנטית נטע מימון מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה ומבית הספר למוסיקה וליאור מולכו מחברת נוירוסטיר שבראשותו של פרופ' נתן אינטרטור מבית הספר למדעי המחשב ומבית ספר סגול למדעי המוח. המאמר פורסם בכתב העת Frontiers in Aging Neuroscience.

במסגרת המחקר, החוקרים פיתחו שיטה המשלבת בין מכשיר נייד למדידה וניתוח חדשני של הפעילות החשמלית במוח (EEG), פרי פיתוח של חברת נוירוסטיר, לבין מבחן מוסיקלי קצר של כ-12/15 דקות, שפותח על ידי מימון. במהלך הבדיקה הנבדק מתחבר למכשיר ה-EEG הנייד באמצעות מדבקה עם שלוש אלקטרודות בלבד המוצמדת למצחו, ואז מבצע סדרה של משימות מוסיקליות-קוגניטיביות על פי הנחיות המושמעות לו באופן אוטומטי באוזניות.

המשימות כללו מנגינות קצרות שמנוגנות על ידי כלים שונים והנבדקים נתבקשו לבצע עליהם משימות ברמות קושי שונות. למשל, ללחוץ על כפתור כל פעם שמושמעת מנגינה, לעומת ללחוץ רק כאשר הכינור מנגן. בנוסף, המבחן כלל גם כמה דקות של מדיטציה מונחית מוזיקה, שנועדה להעביר את המוח למצב של resting state שידוע ככזה שיכול להצביע על תפקוד מוחי במצבים שונים.

מימון, העוסקת בתחום הקוגניציה המוסיקלית, מסבירה כי למוסיקה יש השפעה רבה על מרכזים שונים במוח. מוזיקה קודם כל ידועה כמעוררת מהירה של מצבי רוח ככלל, ומעלה רגש חיובי בפרט. מנגד, במצבים שונים, מוזיקה יכולה לאתגר שכלית ולהפעיל את האזורים הקדמיים של המוח, במיוחד אם אנחנו מנסים להתרכז בדברים שונים במוסיקה ולבצע תוך כדי משימה מסיומת.

לדבריה, באמצעות שתי היכולות הללו ניתן בעצם ליצור מבחנים קוגניטיביים לא פשוטים אבל שיהיו גם נעימים ונוחים לביצוע. יתרה מכך, מוזיקה שהיא חיובית וקצבית במידה, תעלה את הריכוז והביצוע של המשימה עצמה, כך למשל "אפקט מוצרט" המפורסם שמראה ביצועים טובים יותר במבחני אינטליגנציה לאחר האזנה למוזיקה של מוצרט, לא שייך למוזיקה של מוצרט בכלל אלא לזה שמוזיקה הופכת את מצב הרוח לחיובי ואותנו ליותר מעוררים למצב שהוא בדיוק אופטימלי לביצוע מבחני אינטליגנציה ויצירתיות.

בהתאם לכך, החוקרים העריכו שבעזרת כלים מוסיקליים אפשר יהיה גם לאתגר את הנבדקים במידה שניתן יהיה לבדוק את הפעילות הקדמית של מוחם, וגם להעלות את מצב רוחם כך שיבצעו את הבדיקה באופן טוב יותר באווירה נעימה.

המחקר כלל ניסוי במרכז הרפואי לשיקום וגריאטריה דורות בנתניה. מימון: "כל מי שמתאשפז ב'דורות', או בכל מוסד אחר לשיקום גריאטרי, עובר מבחן סטנדרטי הקרוי 'מיני-מנטל' להערכת מצבו הקוגניטיבי כחלק שגרתי מתהליך הקבלה. המבחן נערך על ידי מרפאה בעיסוק שהוכשרה לכך במיוחד וכולל מגוון משימות כמו למנות לאחור את ימות השבוע/ חודשי השנה. במבחן זה ניתן לצבור עד 30 נקודות. ציון גבוה מורה על קוגניציה תקינה.

הניסוי כלל בדיקה של 50 מבוגרים המאושפזים במקום שקיבלו במבדקי המיני-מנטל ציונים של 30-18, המעידים על רמות מגוונות של תפקוד קוגניטיבי. המשתתפים ביצעו את המשימות המוסיקליות-קוגניטיביות, שניתנו בצורה אוטומטית. מכשיר ה-EEG רשם את הפעילות החשמלית במוחם במהלך הפעילות, והתוצאות נותחו בטכנולוגיות של למידת מכונה. כך זוהו מדדים מתמטיים המצויים במתאם מדויק עם ציוני מבדק המיני-מנטל, או במילים אחרות: התקבלו נוירו-מרקרים (סמנים מוחיים) חדשים, שיכולים לעמוד בפני עצמם כמדדים למצבו הקוגניטיבי של הנבדק.

מימון מוסיפה: "למעשה הצלחנו להראות שאכן מוסיקה היא כלי יעיל למדידת הפעילות המוחית. הפעילות המוחית וזמני התגובה למשימות תאמו את המצב המוחי של הנבדקים (היו במתאם לציון המיני-מנטל שניתן להם). חשוב מכך, כל מי שעברו את הניסוי דיווחו שהוא מצד אחד מאתגר את המוח, אבל נעים ונחמד מאוד לביצוע".

החוקרים מסכמים: "השיטה שלנו מאפשרת ניטור של יכולות קוגניטיביות ואיתור ירידה קוגניטיבית כבר בשלביה המוקדמים, וכל זאת באמצעים פשוטים ונגישים, עם בדיקה מהירה וקלה לביצוע שניתנת ליישום בכל מרפאה. כבר היום חיים בעולם מאות מיליוני בני אדם שסובלים, או עלולים לסבול בקרוב, מהידרדרות קוגניטיבית ומהשלכותיה הקשות, ומספרם רק ילך ויגדל בעשורם הבאים. השיטה שלנו עשויה לסלול את הדרך לניטור קוגניטיבי יעיל של כלל האוכלוסיה, ומכאן לאיתור ירידה קוגניטיבית בשלביה המוקדמים, כאשר ניתן לטפל ולמנוע הידרדרות חמורה".

עוד השתתפו במחקר: עדי ששון, שרית רבינוביץ ונועה רגב-פלוטניק מהמרכז הרפואי לשיקום וגריאטריה דורות בנתניה.

נושאים קשורים:  אוניברסיטת תל אביב,  חדשות,  ירידה קוגניטיבית,  פעילות מוחית
תגובות
10.08.2022, 23:41

האם כלי זה כבר מיוצר לשימוש ואם כן, היכן ניתן להשיגו?