מגזין

מי מפחד מהפלות

בעקבות פסיקת ביהמ"ש העליון בארה"ב על איסור הפלות, רופאים נאלצים עתה לבחור אם להגן על החולות שלהם או על עצמם מפני העמדה לדין

צילום: שאטרסטוק

ב-24 ביוני 2022 בית המשפט העליון של ארה"ב ביטל את זכותן החוקתית של נשים להפלות, לאחר שרוב השופטים השמרנים הפכו על פיו תקדים משפטי של עשרות שנים, שנקבע בפסיקת הדגל ״רו נגד וייד״ מ-1973. ההחלטה תשפיע על זכויותיהן ובריאותן של מיליוני נשים אמריקאיות. גם בישראל, ביצוע הפסקת הריון שלא באישור הוועדה להפסקת הריון עשוי להיות עבירה פלילית. הוועדה מאשרת הפלות לפי קריטריונים מסוימים, ביניהם גיל האישה, מצב משפחתי, מום בעובר או סכנה לבריאות האישה.

כעת מפרסם כתב העת Stat כתבה בנושא השפעת הפסיקה על רופאים בארה"ב ומביא כדוגמה מקרה של אישה ממדינת מיזורי שטופלה במרפאת פוריות וסבלה מהריון חוץ רחמי לאחר טיפולי הפריה. מצב זה עלול לגרום לדימום פנימי שדורש הפסקת הריון מיידית, אך בעקבות הפסיקה היא נאלצה להציג את המקרה שלה בפני ועדת אתיקה של בית החולים.

מיזורי היא אחת מכמה מדינות שבימים שלאחר ביטול פסק הדין "רו נגד וייד" מיהרה להעביר חקיקה האוסרת על רופאים להפסיק הריון אלא אם כן נשקפת סכנה מיידית לחיי האם. רופא שיעבור על החוק מסתכן באיבוד הרישיון הרפואי שלו ובמאסר של יותר מעשר שנים. משום כך, רופאים ובתי חולים לא לוקחים סיכונים.

בקשת אישור מחברי ועדת האתיקה, שאין להם כל מומחיות קלינית, יכולה לעזור לתעד שרופאים אכן פועלים במסגרת החוק, אולם היא מסכנת את חיי המטופלות

למרות שהריון חוץ רחמי לעולם לא יגרום ללידה אך עלול לגרום לדימום פנימי מסיבי ולמוות אם לא יטופל, צוות האתיקה בבית החולים נאלץ לקבוע שד"ר ג'ולי רי, הרופאה של המטופלת, הפעילה שיקול דעת נכון ורק לאחר שהציגה את המקרה בפני ועדת האתיקה, ניתן היה לבצע את הניתוח. עם זאת, הביורוקרטיה הנוספת ארכה יותר מחצי יום עבודה, והרופאה סברה שהפיקוח נועד להגן עליה ועל בית החולים על חשבון המטופלת שלה שנמצאה בסכנה.

"כשאנחנו מסיימים את בית הספר לרפואה ונשבעים את שבועת היפוקרטס, אנחנו נשבעים קודם כל לא להזיק לחולה, ולהביא בחשבון את טובת החולה", צוטטה ד"ר רי, רופאת נשים, מומחית לאנדוקרינולוגיה של פוריות, שציינה שהיא מדברת רק בשם עצמה. היא טענה שבקשת אישור מחברי ועדת האתיקה, שאין להם כל מומחיות קלינית, יכולה לעזור לתעד שרופאים אכן פועלים במסגרת החוק, אולם היא מסכנת את חיי המטופלות. "אני לא יכולה לחשוב על מצב אחר שבו אנחנו נאלצים לבחור בין השניים", הוסיפה ד"ר רי.

ניו יורק, יוני 2022. במחאת הסטודנטים הוצגו צילומי קורבנות של הפלות לא חוקיות בארה"ב. צילום: שאטרסטוק

איסור על מתן מתוטרקסט 

בעקבות החלטת בית המשפט העליון, חוקי המדינה שבגינם הפלה היא מעשה פלילי מציבים את הרופאים תחת בחינה מתמדת ובחשש מהשלכות שמעבר להפלות. כבר עכשיו יש למצב השפעה על טיפול בסיבוכי הריון חמורים וביניהם שימוש שלא לצורך הפסקת הריון בתרופה מתוטרקסט (Methotrexate) על ידי חולות דלקת פרקים והפרעות אוטואימוניות כמו זאבת.

ספקי מתוטרקסט ורופאים חוששים שאם התרופה תגרום בטעות לאובדן הריון עבור מטופלת הנוטלת אותה כטיפול ראומטולוגי, הם ייחשפו לתביעה. בתגובה לפסיקה הוחלט למשל בוירג'יניה להפסיק לספק מתוטרקסט עבור כל החולים, ללא הבדל גיל ומין. התרופה מסייעת לחולים רבים ומצבם עלול להידרדר אם יפסיקו את הטיפול בה. בנוסף, עצירה פתאומית של הטיפול בתרופה עלולה לגרום להחמרה משמעותית של התסמינים.

Methotrexate. רופאים חוששים שאם התרופה תגרום בטעות לאובדן הריון בטיפול ראומטולוגי, הם ייחשפו לתביעה. צילום: שאטרסטוק

הגדרה מעורפלת למצבי חירום רפואי

ההגדרות של מצב חירום רפואי בחוקי ההפלה במדינות השונות הן לעתים מעורפלות וכך רופאים, בתי חולים ומרפאות מסתכנים בתביעות. לפי היועצת המשפטית של בית החולים במיזורי, אם מדינה רוצה לשמש דוגמה, היא תחפש בכוונה מקרים לתביעה והמצב דורש מרופאים לנקוט משנה זהירות. ואכן, במיזורי יש לדווח על כל מקרה של הפלה למדינה ובעקבות הדיווח נבדק האם ההפלה בוצעה בגלל מצב חירום רפואי.

מדינת מיזורי מגדירה מצב חירום רפואי כמצב הדורש הפלה מיידית "כדי למנוע מוות" או "מצב שבו עיכוב ההפלה מהווה סיכון רציני לפגיעה פיזית משמעותית ובלתי הפיכה בתפקוד הגוף העיקרי של האישה ההרה". מדינות ארקנסו ואוקלהומה מגדירות מצב חירום רפואי כמצב שבו "חייו של האדם בהריון בסכנה בשל הפרעה גופנית, מחלה גופנית או פציעה גופנית".

רופאים במיזורי ממתינים לירידה ברמות ההמוגלובין - אינדיקציה לאובדן דם - או לסימנים חיוניים בלתי יציבים אחרים כדי לטפל בהריונות חוץ רחמיים

העובדה שלא ברור לחלוטין מה נחשב למצב חירום רפואי עלולה לגרום לעיכובים שמסכנים את המטופלות, שכן הרופאים נאלצים לחכות לעתים עד שמצבן הבריאותי יידרדר כדי שיוכלו להתערב. במיזורי דווח כי בית החולים הורה לרופאה להמתין עד שמצבן של מטופלות עם הריונות חוץ רחמיים הופך לבלתי יציב ורק אז לקחת אותן לחדר הניתוח. לפי דיווח אחר, רופאים במיזורי ממתינים לירידה ברמות ההמוגלובין - אינדיקציה לאובדן דם - או לסימנים חיוניים בלתי יציבים אחרים כדי לטפל בהריונות חוץ רחמיים. יש בכך סכנה רבה שכן אדם בריא וצעיר יכול לסבול כמויות גדולות של איבוד דם לפני שהוא נכנס למצב קריטי, אך ברגע שאישה הרה אינה יציבה, המצב עלול להידרדר במהירות.

בנוסף, עיכוב בטיפול עלול להוות סיכון גבוה במיוחד עבור נשים עם רעלת הריון, מצב שבו יש עלייה בלחץ הדם שעלולה להיות קטלנית. רעלת הריון יכולה ליצור סדרה מדורגת של תסמינים שניתן למנוע רק על ידי הפסקת הריון. אם ועדות האתיקה יגרמו לרופאים לעכב קבלת החלטות לגבי טיפול מתאים, המטופלות, כאמור, יימצאו במצבים של סיכון גבוה.

זאת ועוד, קיימים מצבים שבהם ההריון הוא במיקום לא ידוע – לא ניתן לראות הריון ברחם באולטרסאונד והרופאים אינם בטוחים אם המטופלת עברה הפלה ספונטנית או שיש לה הריון חוץ רחמי. במקרים אלה, יש לבצע הליך אבחנתי של הפלה וייתכן שבשל המצב החוקי החדש, הדבר יהיה בלתי אפשרי, הרופאים ייאלצו להמתין עם האבחנה ולסכן, גם במקרים אלה, את חיי המטופלות.

איסור על שימוש ב"גלולות היום שאחרי"

במדינות מסוימות ההגדרה של הריון אינה ודאית ובמקומות שבהם יש עמימות, תחילת ההריון מחושבת לרוב כיומו הראשון של המחזור החודשי של האישה, שקדם להריון במספר שבועות. הדבר גורם לכך ששימוש ב"גלולת היום שאחרי" עלול להיחשב כהפרה של החוקים החדשים. ואכן, בתגובה לאיסור על הפלות, הפסיקו במדינת קנזס לספק אמצעי מניעה לשעת חירום, כולל לנפגעות תקיפה מינית. המצב חזר לקדמותו רק אחרי התנגדות ציבורית נרחבת.

פסיקת בית המשפט העליון החדשה בארה"ב מעוררת שאלות רבות שגופי הרגולציה טרם התייחסו אליהן. למשל, במדינות ללא חוקי הפלות חדשים, רופאים אינם בטוחים אם ניתן להעמידם לדין בגין טיפול בחולות ממדינות עם חקיקה מגבילה יותר. בעבר, רופאים לא היו צריכים לוודא את מקום מגוריהם של החולים שלהם, אולם לאחרונה, סניף Planned Parenthood במדינת מונטנה הודיע שלא יאפשר הפלות תרופתיות לחולות ממדינות שאסרו על ההליך, כיוון שהגישה המשפטית המשתנה במהירות מסכנת אותו בעבירה על החוק. עם זאת הודיע הארגון כי יאפשר הפלות כירורגיות בלבד לחולות שמגיעות ממדינות עם חוקים מגבילים.

ההתמודדות עם המצב המשפטי החדש מציבה את הרופאים בסיכון לירידה באיכות הטיפול. אחת הרופאות שהתראיינה לכתבה סיכמה זאת כשאמרה ש"מערכת הבריאות כבר מתמודדת עם מחסור ברופאים, משבר שחיקה, שיעורי התאבדות גבוהים ועזיבה המונית של מקצוע הרפואה בגלל קריסת מערכת הבריאות והמגיפה. לכך מתווסף עכשיו האיום על רופאים שייכנסו לכלא אם ייתנו טיפול שהם מאמינים שהוא נכון, איום שיגרום למערכת הבריאות להיות גרועה יותר לכולם".

(תרגום: ענת רותם)

נושאים קשורים:  הפלה,  הפסקת הריון,  חדשות,  הריון מחוץ לרחם,  גלולת היום שאחרי,  תביעה,  מתוטרקסט,  מגזין
תגובות
30.07.2022, 22:16

שקר מוחלט בכותרות, פסיקת בית המשפט לחלוטין לא אסרה על הפלות, אין שום קשר, בין מה שקרה לבין מה שרשמתם. בית המשפט העליון העביר את זכות החקיקה בנושא לכל מדינה ומדינה לצערי אחרי השקר הזה לא בטוח אם כל מה שנרשם לאחר מכן לא שקרים גם, רוב המחלוקות במדינות השונות הן לגבי הפלות לאחר השליש הראשון, יש מדינות דמוקרטיות למשל שמאשרות הפלה עד סוף תשיעי. ולגבי שבועת הרופאים שמזכירה אותה רופאה, הבנו בשנתיים האחרונות שהשבועה הזאת לא שווה הרבה, אולי בעניין הפלות הרופאים צריכים לחשוש מבית המשפט אבל בהרבה עיניינים אחרים הרופאים צריכים לחשוש מבעלי האינטרסים יהיו אשר יהיו