דעות

"אולי פשוט תתחתני?"

גם לנשים בישראל אין זכות מלאה על גופן ובהחלטה האם להמשיך או להפסיק את ההריון הן חוות לא פעם יחס מזלזל ומשפיל מאנשי מקצוע, אלה המתקשים להפריד בין דעה מקצועית לתפישות אישיות או דתיות

ועדות להפסקת הריון. אילוסטרציה

ארה"ב, בפסיקה משפטית היסטוריה, החליטה לבטל את הזכות הבסיסית של נשים להליך של הפסקת הריון ולמעשה לאפשר למדינות שונות להוציא מחוץ הליך רפואי זה. בחלק מהמדינות האיסור לבצע הפלה חל גם במצב של סיכון בריאותי לאישה/ לעובר ובחלק מהמדינות גם במקרה של אונס. איך זה קשור אלינו כאנשי ונשות מקצוע פה בארץ והאם אצלנו המצב שונה?

כשאישה מגלה שהיא בהריון, זו יכולה להיות עבורה בשורה משמחת מאוד אם היא מעוניינת להיות אמא, היא מכירה באחריות התפקיד ויש לה את האפשרות לממש אחריות זו, לפחות בתפישה שלה – ולכן היא בחרה במודע לא להשתמש באמצעי מניעה וקיוותה להרות. אך פעמים רבות, הבשורה הזו יכולה להיות מפתיעה, לא מתוכננת ואף  לא רצויה. נוסיף על כך מצבים בהם יחסי המין אולי התקיימו ללא רצון – קרי, אונס. במקרים אלה ואחרים, יש נשים שמיד מרגישות שאינן רוצות להמשיך את ההריון – הן אינן רוצות או יכולות להיות אמהות בשלב זה בחייהן, בין אם מדובר בנערה מתבגרת שעדיין לומדת, סטודנטית באמצע התואר או אישה נשואה שבשלב זה אינה רוצה או יכולה להיות אם, או להיות אם לילד/ה נוספ/ת.

יש נשים שמתלבטות, בין אם מדובר מסיבות אידיאולוגיות, או רוחניות ובין אם הן מרגישות אחריות כלפי התאים המיקרוסקופיים שנובטים בתוכה ואולי יהפכו לילד/ה. לעתים הן בקשר עם הפרטנר המיני ומערבות אותו בדילמה, אך לא תמיד. ובכל מקרה, בין אם ההחלטה היא להמשיך בהריון או לעבור תהליך רפואי של הפסקת הריון – מדובר בהחלטה שמשפיעה בראש ובראשנה על גופה של האישה ועל חייה בהמשך.

באחד מהמקרים שבהם הוועדה להפסקת הריון דחתה את הבקשה, היה מדובר בצעירה ערביה רווקה, שנשקפה סכנה לחייה במידה שיתגלה ההריון בהיותה מאורסת אך לא נשואה

במבחן התוצאה, האיסור על הפסקת הריון לא מונע לחלוטין מנשים לבצע את ההליך, אלא הוא מוציא אותן מחוץ למערכת הבריאות הפורמלית ומאלץ אותן לעבור את ההליך במרפאות פיראטיות, בהן יש סיכון ממשי לגופן ולחייהן. אם הן לא הצליחו להגיע גם למרפאות הפיראטיות בשל העלות הגבוהה או החשש הממשי לבריאותן, הן יולדות ילדות וילדים שאינן רוצות או יכולות לטפל בהם, ולעיתים רבות גם הדור הבא סובל מכך.

בישראל על פניו, הפסקות הריון הן הליך נגיש ובחלק מהמקרים גם ממומן. לאחרונה, משרד הבריאות אף ביצע פעולות נוספות להגברת הנגישות, אך עדיין, בשונה מהליכים רפואיים אחרים המתבצעים על פי בחירת המטופל/ת, כדי לבצע הפסקת הריון יש לקבל תחילה את הסכמתה של ועדה המורכבת מאנשי מקצוע שאינם המטפלים הקבועים של האישה. כלומר, מבחינה פורמלית עדיין לנשים אין זכות מלאה על החלטה זו.

מצד אחד, מעל 90% מהבקשות זוכות לאישור; מצד שני, עדויות של נשים רבות מגלות יחס מזלזל ומשפיל של אנשי מקצוע בוועדה ומחוצה לה. כך למשל, רופא נשים אמר לצעירה רווקה בזוגיות, "אולי פשוט תתחתני"?, ובאחד מהמקרים שבהם הוועדה דחתה את הבקשה, היה מדובר בצעירה ערביה רווקה, שנשקפה סכנה לחייה במידה שיתגלה ההריון בהיותה מאורסת אך לא נשואה.

במחקר שנערך בארה"ב, החוקרת קרול גיליגן גילתה כי נערות שהתמודדו עם דילמה זו פעמים רבות בחרו לענות על הציפיות של משפחתן או בני זוגן, ולאו דווקא הקשיבו לקולן ולרצון העמוק שלהן

אנשי מקצוע ממגוון מקצועות הבריאות ובריאות הנפש עשויים לפגוש נערות ונשים המתלבטות או מעוניינות בהפסקת הריון או לאחר ביצוע ההליך. לעתים תפישת העולם של איש/ אשת הטיפול תעלה בקנה אחד עם תפישתה של האישה, ולעתים יהיו פערים אידיאולוגיים, ובוודאי שיהיו פערים בקונטקסט – במצבי החיים ביניהם. לכן, מצד אחד קשה להיכנס בנעליה, מצד שני מתפקידנו לסייע לה להבין את הרצון העמוק שלה ולהבין את היתרונות והחסרונות באפשרויות העומדות בפניה.

במחקר שנערך בארה"ב, החוקרת קרול גיליגן גילתה כי נערות שהתמודדו עם דילמה זו פעמים רבות בחרו לענות על הציפיות של משפחתן או בני זוגן, ולאו דווקא הקשיבו לקולן ולרצון העמוק שלהן. כל נערה היא עולם ומלואו, כל מקרה לגופו, ובכל זאת כשמדובר על אלפי נערות שהשתתפו במחקרים דומים לאורך השנים, אנחנו יכולים להבין ש"האישי הוא פוליטי"; שההסללה להתחשב בדעה של הסובבים אותי לפני שאני מתחשבת ברצונות שלי, גם היא חלק מהסללה מגדרית. מתוך המודעות להסללה זו, עלינו לעזור למטופלת להפריד בין הקולות החיצוניים לקולות הפנימיים בתוכה.

בנוסף, חשוב שנתייצב לצד שמירה על הזכות של נשים על גופן ונפריד בין דעה מקצועית המחויבת לכללי האתיקה לבין תפישות אישיות או דתיות שלנו כבני/ בנות אדם, הן במפגש עם המטופלות והן כפרופסיה.

הכותבת היא מומחית למגדר ומיניות, מרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב

נושאים קשורים:  הפלות,  הפסקת הריון,  חדשות,  דעות,  ד"ר אדוה ברקוביץ'-רומנו
תגובות
אנונימי/ת
10.07.2022, 13:28

הרבה חרטוטים. אם היה רופא ועדה שהתבטא באופן לא ראוי, ניתן להתלונן עליו. מניסיוני - זה לא ממש מעניין אותם ואם האישה עומדת בקריטריונים פשוט חותמים בלי לשאול יותר מדי שאלות.
לגבי סיפור הרווקה הערביה - לא נשמע אמין בכלל כי אם לרווקות האישור אוטומטי. אלא אם היא הגיע עם עובר בשלה החיות, ואז כבר יש לה בטן ורואים שהיא בהריון.
יכולה להיות גם דיעה מקצועית שמתנדת להפלות ולא רק דתית. אמנם אני לא נמנה על האסכולה הזאת, אבל מכיר בכך.
ולסיום - אין דבר כזה לימודי מגדר. זה מקצוע מומצא

אנונימי/ת
13.07.2022, 19:55

רמה נמוכה מאוד
א. ארהב לא ביטלה כלום פשוט הכריעו שהחוקה לא עוסקת בנושא ולכן החוק הפדרלי לא מחייב את המדינות ולכן כל מדינה תקבע לעצמה וכל אדם רשאי לגור באיזה מקום שיבחר
ב. המצב ברוב מדינות האיחוד האירופי הוא מחמיר יותר מארהב וביחס אליהן ישראל היא מהמדינות המיתרניות ביותר
ג. חבל שבעלת תואר דר לא מצליחה להבין את שני הצדדים של הדילמה המוסרית בין זכות האשה על גופה לבין הצד השני שהוא זכותו של עובר לחיות ולגלם את המורכבות בטור הדעה
ד. להביא שתי אנקדוטות מסכנות זה פשוט בדיחה. אלא שני יוצאים מן הכלל שמעידים על הכלל - בישראל תהליך הפסקת ההריון קל יותר מרוב מדינות העולם
קצת נמאס לשמוע כמה הכול גרוע פה כשהמציאות היא שונה לגמרי

אנונימי/ת
13.07.2022, 20:40

האם הזכות להפלה מעוגנת בחוקה במדינה כלשהי בעולם? האם קיימת זכות מוחלטת של אשה על גופה בכל שלב של ההריון במדינה כלשהי בעולם? לא. מפני שרוב בני האדם מכירים גם בזכות העובר לחיים. שלילת זכות העובר לחיים איננה נעלה יותר משלילת זכות האישה על גופה. זו רק דעה אחרת, גרועה או טובה בדיוק כמו הנגדית לה.

אנונימי/ת
15.07.2022, 12:05

דו פרצופיות של ארה"ב היגיעה לנקודה הגיונית: מצד אחד - "משפחות" הומוסקסואליות, מצד שני - האם אישה מאיזושהי סיבה (אינה ראויה לה) נכנסה להריון - היא קבלה פסק דין : היא חייבת ללדת ולגד את הילד שאולי תנסה אותו כל החייה

אנונימי/ת
15.07.2022, 15:40

מומחית למגדר ומיניות?! בבקשה, מי מנפיק תעודה כזאת?
נראה לי שההסמכה העצמית הולכת בעקבות המגדר: אני הינני מה שאני אומרת שאני הינני.