חדשות

עלייה בולטת במקרי אלח דם בעקבות זיהומים נרכשים בבתי החולים

דו"ח חדש של משרד הבריאות: 6,000-4,000 מאושפזים מתים מדי שנה בבתי החולים בגלל הזיהומים הנרכשים השונים

יחידת טיפול נמרץ. שיעורי הזיהומים והתמותה גבוהים יותר מאשר במחלקות האחרות (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח חדש של משרד הבריאות שהופץ אתמול (ב') מדגיש כי בשנת 2021 חלה עלייה בולטת במקרים של אלח דם (בקטרמיה) מאז 2019. הדו"ח מסכם את נתוני "חיידקי ההתראה" הנרכשים בבתי החולים ומפרט את סוגי הזיהומים הנרכשים לפי זני החיידקים וגם מציג תמונת מצב מכל בית חולים.

לפי הדו"ח, בשנת 2021 דווחו למשרד הבריאות 5,150 מקרים של אלח דם נרכש מחיידקי ההתראה שבניטור הרב שנתי, המהווים עלייה של כ-10% לעומת מספר המקרים בשנת 2019 (4,690).

לפי הדו"ח, 6,000-4,000 מאושפזים מתים מדי שנה בבתי החולים בגלל הזיהומים הנרכשים השונים. בית החולים "שמיר-אסף הרופא" בראש טבלת הזיהומים מבין בתי החולים הגדולים ומרכזי העל במדד המשולב, שמאגד את כלל חיידקי ההתראה, עם שיעור גבוה של 219 מקרים נרכשים לכל 100 אלף מאושפזים. אחריו, "הדסה עין כרם" - 193 מקרים לכל 100 אלף מאושפזים ו"שערי צדק" ו"בילינסון". לעומת זאת, ב"סורוקה" נמצא שיעור הזיהומים הנמוך ביותר.

בין בתי החולים בגודל בינוני, ב"ווולפסון" מצאו יותר זיהומים נרכשים - 123 ל-100 אלף. אחריו "כרמל" ו"ברזיל"י. רמת הזיהומים הנמוכה ביותר בקבוצה זו של בתי חולים נמצאה בקפלן.

בקבוצת בתי החולים הקטנים יותר, "לניאדו" הוא המזוהם ביותר ואחריו "השרון". בית החולים הקטן שבו נמצאה רמת הזיהומים הנמוכה ביותר הוא יוספטל באילת.

בחיידקי CPE שעמידים למרבית התרופות ומתפשטים כמעט אך ורק במערכת האשפוז, בית החולים המזוהם ביותר הוא "הדסה עין כרם" ואחריו "שערי צדק", "שיבא" ו"איכילוב". כמו כן נבדקו שיעורי הזיהומים ב-VRE וחיידקים אחרים.

"על פי הנתונים הארציים", נאמר בדו"ח, "משנת 2019 התמותה תוך 30 יום מאירוע של אלח דם נרכש בבית החולים היא כ-40% וכל אירוע תמותה כרוך באובדן של 15 שנות חיים פוטנציאליים". מחברי הדו"ח מעריכים כי בשנת 2021 כ-2,060 מטופלים נפטרו בתוך 30 יום מאירוע של אלח דם נרכש באשפוז וכי אירועים אלה הובילו לאבדן של כ-31 אלף שנות חיים פוטנציאלים.

ממצאי דו"ח זה מצטרפים לממצאי דו"ח קודם שעסק באלח דם נרכש ביחידות טיפול נמרץ. מחברי הדו"ח הדגישו: "מרבית מקרי אלח דם נרכש בבית החולים ניתנים למניעה. כך נמצא במדינות שונות בעולם, וכך גם בארץ. בין השנים 2012 ל-2019 פעולות מניעה מכוונות ביחידות טיפול נמרץ הובילו לירידה של כ-50% בהיארעות אלח דם נרכש ביחידות אלו. כלומר, הפוטנציאל למניעת אלח דם נרכש בישראל הוא עצום, ופעולות מניעה נכונות ימנעו מקרי מוות רבים ויביאו לחיסכון של שנות חיים רבות.

עד כה, ברמה הארצית, פעולות מניעה של אלח דם נרכש התמקדו ביחידות טיפול נמרץ, כיוון שביחידות אלו שיעורי הזיהומים והתמותה גבוהים יותר מאשר במחלקות האחרות. יש להמשיך בפעילות זו ולהעצימה. נדרשות גם התערבויות מקבילות בכלל מחלקות בית החולים, ובמיוחד במחלקות הפנימיות, שם נרכשים כ-60% מכלל מקרי אלח הדם, מסכמים מחברי הדו"ח.

נושאים קשורים:  אלח דם,  זיהומים נרכשים,  חדשות,  בתי חולים,  טיפול נמרץ,  מחלקות פנימיות
תגובות

נתון מזעזע. אם זה נכון, זה צועק לשמיים.
בכל יום נפטרים בבתי החולים 20 בני אדם מזיהומים נרכשים. רשלנות? הפקרות? זילזול? חוסר ידע?
הטיפש במישרד שעסוק בהחדרת חמץ לבתי חולים יודע?
מישהו טרח לספר לו?

רק לשם השוואה:
מדי שנה נהרגים כ 350 א/נשים בתאונות דרכים. 1 ליום.

מדי שנה נהרגים כ 56 א/נשים בתאונות דרכים. 1 לשבוע.

מדי שנה נפטרים כ 3,00 א/נשים מהתקף לב. . 10 ליום.

06.06.2022, 21:52

החיידקים העמידים מסתתרים לא פעם בשיניים חולות ומוזנחות. כל עוד רפואת השיניים תישאר אחות חורגת של הרפואה, ללא פיקוח ובקרה ראויים, וכל עוד רופאים אחרים יתעלמו ממצב השיניים של מטופלים שלהם ומהקשר שלו לזיהומים ונזקי דלקת במערכות הגוף השונות, שום דבר לא ישתנה.