חדשות

חשד למקרה שני נוסף של אבעבועות הקוף בישראל

ארגון הבריאות העולמי עוקב אחרי התפשטות המחלה הנגיפית המתאפיינת בשלפוחיות על העור, אך עדיין אין הרבה ידע על מאפייניו הקליניים של הנגיף והאפידמיולוגיה. גם לגבי האבחון והטיפול יש פערים

אבעבועות. צילום: שאטרסטוק

משרד הבריאות הודיע הבוקר (א') כי ישנו אדם נוסף החשוד כחולה באבעבועות הקוף, שהגיע לישראל לאחר ששה במערב אירופה. אמש נמסר כי תוצאות הבדיקה שנערכה במכון הביולוגי לגבר שהגיע לבית החולים איכילוב עם סימפטומים המתאימים לאבעבועות הקוף אישרו את האבחנה. מצבו הקליני ממשיך להיות טוב ומשרד הבריאות קורא למי שחזר מחו״ל ופיתח חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לרופא המטפל.

המקרה השני דווח מבית החולים ברזילי באשקלון, לאחר שגבר בן 27 אושפז שם עם חשד לאבעבועות הקוף. הגבר הינו מלח בספינת משא שעגנה בנמל אשדוד, משם הועבר ל"ברזילי". לדבריו, הוא לא היה במגע עם חולים אחרים. מצבו קל ביותר והוא מאושפז בבידוד מוחלט. בשל החשד לאבעבועות הקוף, נשלחו בדיקות למכון הביולוגי בנס ציונה.

ראש הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) במשרד הבריאות, ד"ר בועז לב, אמר אמש בדיון המיוחד שהתקיים בעקבות הגילוי של אבעבועות הקוף: "לא מדובר במגיפה, אך יש להעלות את המודעות". מוקדם יותר אישר משרד הבריאות כי הגבר שאושפז בבית החולים איכילוב בתל אביב אתמול נושא את הנגיף. הוא הושם בבידוד ומצבו קל. בדיון הוצגה המחלה ומגוון הטיפולים האפשריים בה והתמונה העולמית ביחס להתפשטות התחלואה.

על פי הדיווחים מאירופה, נראה כי חולים רבים הינם גברים הומוסקסואלים שנדבקו במספר מסיבות במערב אירופה. אולם בדיון הודגש כי זו בשום פנים ואופן לא מחלה הקשורה להעדפה מינית או שהינה ייחודית לאוכלוסיה הזו. "על פי הדיווחים מאירופה, מדובר במחלה קלה בדרך כלל ומעטים מאוד המקרים בהם היא מתפתחת למחלה קשה ומוות".

משרד הבריאות בוחן את ההצטיידות בחיסונים ותרופות רלבנטיות, נערך להסדרת האבחון ככל שיעלה מספר הנדבקים בישראל, וקורא למי שחזר מחו"ל ופיתח חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לרופא המטפל. בדיון בצט"מ אמרו המשתתפים כי יש לשקול מתן חיסון לאחר חשיפה, שכן הוא יעיל עד 14 יום לאחר חשיפה. עם זאת, המומחים טרם עמדו על מושג פרק הזמן שמוגדר כחשיפה והדיון הסתיים ללא החלטות.

מאז תחילת מאי 2022, מדינות רבות באירופה, בארה"ב, אוסטרליה ועכשיו גם בישראל דיווחו על מקרי אבעבועות הקוף, מחלה נגיפית שבדרך מועברת במגע בין בעל חיים לאדם, ומתאפיינת בשלפוחיות בעור, חום וכאבי גוף. כמה מהמקרים האחרונים של אבעבועות רוח היו מעורבים בגברים שקיימו יחסי מין עם גברים. עם זאת, מומחים טוענים שהמחלה אינה זיהום המועבר במגע מיני אלא יכולה להתפשט באמצעות מגע ישיר במהלך יחסי מין.

בשבועות האחרונים, ארגון הבריאות העולמי עוקב אחרי התפשטות המחלה באירופה ובצפון אמריקה. עד כה התגלו 80 מקרים, אך עדיין לא ברור כמה זמן הנגיף מתפשט ואין הרבה ידע על הנגיף מבחינת הדינמיקה של ההעברה, המאפיינים הקליניים, האפידמיולוגיה. גם במונחים של טיפול ואבחון יש פערים. ביום חמישי התגלו בספרד שבעה מקרים של אבעבועות קוף במדריד ועוד 22 מקרים נחקרים עתה; גם באיטליה כי התגלה המקרה הראשון ובקנדה נבחנים כעת כ־20 מקרים במונטריאול.

נציג המרכז לבקרת מחלות האמריקאי (CDC) התראיין לאחרונה לאתר האינטרנט STAT וענה על שאלות בנוגע למחלה:

מה זה אבעבועות הקוף?

נגיף אבעבועות הקוף הוא נגיף זואונוטי, כלומר, נגיף שמעביר מחלות מבעלי חיים לבני אדם. המקרים מתרחשים בדרך כלל ליד יערות גשם טרופיים, שבהם חיים בעלי חיים הנושאים את הנגיף. הנגיף בן למשפחת נגיף האורטופקס (orthopox). יש שני זנים של הנגיף: הנגיף ממרכז אפריקה (קונגו), והנגיף המערב האפריקאי. נגיף קונגו מתפשט בקלות רבה יותר וגורם לתסמינים חמורים יותר.

אבעבועות הקוף. צילום: ויקימדיה/ CDC

כל נגיפי אבעבועות הקוף הם "בני דודים" של הנגיף שגרם לאבעבועות שחורות, הנגיף האנושי היחיד שהוכחד. אבעבועות הקופים מופיעות באופן טבעי באפריקה, במיוחד במדינות מערב ומרכז אפריקה. המקרים מחוץ לאפריקה נדירים וקשורים לנסיעות בינלאומיות ממקומות שבהם המחלה שכיחה יותר.

מה הם התסמינים?

התסמינים כוללים כאב ראש, פריחה בעור, חום, כאבי גוף, צמרמורות, בלוטות לימפה נפוחות ותשישות. ישנם תסמינים דומים לאבעבועות שחורות, אך מתונים יותר. אחד הסימנים המובהקים הוא הופעת שלפוחיות על כפות הידיים.

הזמן מההדבקה ועד להופעת התסמינים (תקופת הדגירה) נע בין חמישה ל-21 ימים. המחלה חולפת בדרך כלל תוך שבועיים עד ארבעה שבועות.

מקרים חמורים שכיחים יותר בקרב אנשים עם ליקויים חיסוניים בסיסיים וילדים צעירים. בתקופה האחרונה, יחס התמותה במקרה של אבעבועות רוח הוא בסביבות 3%-6%.

איך מועבר הנגיף?

העברת נגיף אבעבועות הקוף מוגבלת בקרב בני אדם, אך היא יכולה להתרחש באמצעות מגע קרוב עם העור, טיפות אוויר, נוזלי גוף וחפצים מזוהמים בנגיף.

רוב המקרים האחרונים של המחלה במערב דווחו במרפאות בריאות מינית אצל גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. ארגון הבריאות העולמי וה-CDC מזהירים שאין להניח שהנגיף מסתובב רק בתת קבוצה בודדת של האוכלוסיה.

הסיבה שיש העברה נשימתית/ טיפתית היא שלעתים קרובות מתפתחים נגעים בחלל הפה, והנגיפים מהנגעים האלה נכנסים לרוק. נגעים על העור משחררים נגיפים למצעים, למגבות ולבגדים.

עד כמה הנגיף מידבק?

נגיף אבעבועות הקוף מידבק מהזמן שבו מופיעים תסמינים, לאורך כל מהלך המחלה. כלומר, עד שכל הנגעים הגלידו, הקרומים נפלו, ונוצרת שכבת עור טרייה. זה יכול לקחת מספר שבועות.

מקדם ההדבקה (R) עדיין לא ידוע, אך לפי הנתונים על המחלה בקונגו ובמערב אפריקה, העברה מאדם לאדם בדרך כלל מתרחשת כאשר יש קשר קרוב מאוד: בני משפחה והאנשים המטפלים בחולים.

האם הנגעים מצטלקים כמו אבעבועות שחורות או אבעבועות רוח?

לאחר הריפוי, הנגעים יכולים לגרום להצטלקות, להופעת כתמים כהים אצל אנשים עם עור בהיר, ולהופעת כתמים בהירים אצל אנשים עם עור כהה.

כמה שלפוחיות אנשים בדרך כלל מקבלים?

מספר הנגעים יכול לנוע משלפוחיות ספורות לכמה מאות.

האם הנגעים מגרדים כמו באבעבועות רוח?

לא. אחד הסימנים הקליניים של אבעבועות הקוף הוא שהנגעים כואבים, ואילו הנגעים של אבעבועות רוח מגרדים. באבעבועות הקוף, רק בשלב הריפוי, כאשר נוצר גלד והעור מתחדש מעט, מרגישים גירוד.

עדיין לא ברור אם המחלה חמורה יותר ככל שהחולים מבוגרים יותר. מה שכן ידוע הוא שלאנשים שקיבלו חיסון נגד אבעבועות שחורות יש מידה מסוימת של הגנה נגד אבעבועות הקוף, ולכן אנשים אלה צפויים להציג תסמינים קלים יותר. עם זאת, בארה"ב הפסיקו לתת את החיסון בשנת 1971, ובשנת 1980 נעשה החיסון האחרון של אזרחים בעולם (בישראל נמשך חיסון חיילים עד שנת 1996).

האם הנגיף מועבר בהעברה מינית?

אין נתונים על נגיפים בזרע או בנוזלי נרתיק. מה שידוע הוא שהדבקה דורשת מגע קרוב, וזה יכול לקרות במהלך מגע אינטימי.

נושאים קשורים:  אבעבועות הקוף,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות