חדשות

מתחילת השנה: 110 מקרי תקיפה ואלימות פיזית כלפי צוות רפואי

מנתוני משרד הבריאות עולה כי מתחילת 2022 אירעו בנוסף 1,675 מקרי אלימות מילולית, איומים או פגיעה ברכוש בבתי החולים | הרופאים דורשים להחמיר את הענישה נגד התוקפים

אלימות כלפי צוות רפואי. אילוסטרציה

אירועי האלימות שהתרחשו השבוע בבתי החולים הדסה הר הצופים וגליל-נהריה אינם חד פעמיים. מנתונים שבידי משרד הבריאות עולה כי אלימות פיזית כלפי צוותי רפואי היא עניין כמעט יומיומי. מאז תחילת השנה אירעו 110 מקרי תקיפה ואלימות פיזית כלפי צוות רפואי ו־1,675 מקרי אלימות מילולית, איומים או פגיעה ברכוש.

מהנתונים בשלוש השנים האחרונות עולה כי ב־2019 היו 333 מקרי אלימות פיזית ותקיפה כלפי צוותי רפואה ומאבטחים ו־6,015 מקרים מדווחים של אלימות מילולית, איומים וגרימת נזק.

גם התפרצותה של מגיפת הקורונה במארס 2020, שבמהלכה הציבור "הצדיע" לרופאים ולצוותים על מסירותם, לא הובילה בסופו של דבר לשינוי מהותי: התרחשו באותה שנה 306 מקרי תקיפה פיזית ו־5,616 מקרי אלימות מילולית, איומים ונזק לרכוש. בשנת 2021 היו 313 מקרי תקיפה פיזית ו־6,505 מקרים של אלימות מילולית, איומים ונזק לרכוש. רק ב"שיבא", לשם דוגמה, במחצית הראשונה של 2022 ניכרת של 30% במקרי האלימות הפיזית נגד צוותי הרפואה, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וביחס לתקופה המקבילה לפני כשנתיים.

באסיפות המחאה שהתקיימו הבוקר בבתי החולים נשמעה גם הדרישה לשינויי חקיקה כדי שהעונשים שיוטלו על התוקפים יהיה הרבה יותר כבדים וחמורים מכפי שבתי המשפט פוסקים כיום ואולי הם אף ירתיעו.

יו"ר הר"י, פרופ׳ ציון חגי, אמר בין השאר: "דמם של הרופאים והרופאות לא יהיה להפקר. ככל שהממשלה לא תנקוט בצעדים מיידיים לא נהסס להחריף את הצעדים בהמשך. לא ייתכן שאדם שגרם נזק פיזי בבית חולים או פגע באיש צוות רפואי או מאבטח ישוחרר לביתו אחרי יום אחד".

מנכ"ל "שערי צדק", פרופ' עופר מרין, אמר הבוקר בעצרת מחאה שנערכה בבית החולים: "ב'שערי צדק' מקבלים מדי יום טיפול 15,000 מטופלים ואנחנו מטפלים בכולם במסירות גדולה אבל אומרים בפירוש לא לאלימות. לא נקבל שום ביטוי של אלימות משום צורה ולא נעבור לסדר היום על פגיעה בצוותים שלנו. הגיע הזמן להבטיח את בטיחותם של הצוותים ואנו קוראים למשטרה ולמדינה לעשות זאת".

עוד אמר פרופ' מרין: "לא היינו צריכים להגיע לשבירת קירות, זה צריך להיעצר כבר בשלב הרמת קול או שפת גוף מאיימת. לא נקבל שום סוג של אלימות נגד רופאים ואחיות או נגד כל עובד כמו כוח עזר או עובד משק בית".

ד"ר ארז ברנבוים, מנכ"ל בית החולים אסותא-אשדוד, אמר בעצרת המחאה הבוקר: "אלימות כנגד הצוותים הרפואיים הפכה לאירוע שבשגרה והדבר חייב להדליק נורה אדומה אצל כולנו. לא יעלה על הדעת שאלה העושים ימים כלילות עבור המטופלים צריכים ללמוד גם להגן על עצמם".

יו"ר ועד הרופאים במרכז הרפואי בני ציון, ד"ר עבד אגברייה, אמר בעצרת מחאה שהתקיימה שם הבוקר: "צריך לעקור את התופעה המדאיגה הזאת מן השורש. לא יכול להיות שהצוותים הרפואיים העוסקים במתן שירותים רפואיים מצילי חיים יעבדו תחת איומים וחשש לשלומם ובריאותם".

נושאים קשורים:  אלימות בבתי החולים,  אלימות כלפי צוות רפואי,  חדשות
תגובות
20.05.2022, 12:23

יש לקבוע מדרג תגובה מטעם הארגון שלנו שיופעל כמעט אוטומטית עם יוודא האירוע: מסגירת מחלקה לשעה עד להשבתת כול המוסד או תגובות אחרות... אך תגובה חייבת להיות על כול מקרה של תקיפה. מין תג מחיר עם מחירון צריך להיות מפורסם מראש בריש גליי לידיעת כולם !!