מחקרים

מהו המשאף המשולב המשתלם ביותר לטיפול באסתמה?

חוקרים השוו את יחס העלות-תועלת למשך תקופת חיים של משאפים משולבים שונים, ומצאו כי משאף המשלב אינדאקטרול, מומטאזון וגליקופירוניום הוא המשאף המשתלם ביותר

שימוש במשאף למחלות ריאה (צילום: אילוסטרציה)

במחלת האסתמה, שליטה על התסמינים היא מטרה מרכזית שלא מתקיימת באופן עקבי, על אף קיומן של מספר אפשרויות טיפול. המשאף (FDC) המסחרי הראשון בו שולבו במינון קבוע בטא-אגוניסט ארוך-טווח (אינדאקטרול-IND), קורטיקוסטרואידים (מומטאזון פירואט-MF) ואנטגוניסט מוסקריני ארוך טווח (גליקופירוניום, GLY) הביא לתוצאות קליניות מבטיחות בניסויים בשלב III.

במחקר שפורסם בכתב העת Clinical Drug Investigation העריכו החוקרים את יחס העלות-תועלת של משאף משולב עם מינון קבוע של IND/GLY/MF ביחס למשאף עם שילוב של סלמטרול/פלוטיקזון וטיוטרופיום, סלמטרול/פלוטיקאסון, או IND/MF לטיפול במבוגרים חולה אסתמה מנקודת המבט של שירותי הבריאות האיטלקיים (NHS).

החוקרים עשו שימוש במודל מרקוב עם מחזור בן 4 שבועות ושני מצבים, על מנת להעריך את התוצאים הקליניים והעלויות של הטיפולים השונים לאורך תקופת חיים (lifetime). המטופלים שנכללו במודל היו בעלי מחלה יציבה, והיו עשויים לחוות אירוע של התלקחות שאינה מסכנת חיים.

שיעור ההתלקחויות היה תלוי בטיפול שהמטופל מקבל, בהתאם לניסויים הקליניים שבחנו את השימוש ב-IND/GLY/MF. ההשפעה של כל אחד מסוגי ההתלקחויות נלקח בחשבון והוערך על פי צמצום התועלתיות (utility) העולה מהספרות, ועלות הטיפול.

ערכי התועלתיות התקבלו מתוך שאלוני EQ-5D בניסויים הקליניים של משאף IND/GLY/MF. בחישוב העלויות לתקופת חיים ששוקללו מחירי התרופות וניהול ההתלקחויות. בנוסף, השתמשו החוקרים בניתוחי רגישות הסתברותיים, בכדי להעריך את השפעת אי הוודאות על המשתנים השונים בקלט.

החוקרים מצאו כי שימוש במשאף IND/GLY/MF קשור לאיכות חיים גבוהה יותר [+0.25 שנת חיים מותאמת איכות (QALY)] בהשוואה סלמטרול/פלוטיקזון בתוספת טיוטרופיום, בתוספת עלות בסך 3,213.90 אירו. יחס העלות-תועלת המצטבר מצביע על דומיננטיות. בסף של 5,000 אירו לכל QALY, לשימוש ב-IND/GLY/MF הסתברות של כמעט 100% להיות משתלם מבחינת עלות-תועלת.

בהשוואה לסלמטרול/פלוטיקזון בלבד, IND/GLY/MF קשור לאיכות חיים גבוהה יותר (+0.21 QALY), בעלות נוספת בסך 2,547.76 אירו. יחס העלות-תועלת המצטבר הסתכם ב-11,897 אירו לכל QALY. על פי סף של 20,000 אירו לכל QALY, לשימוש IND/GLY/MF הסתברות של כמעט 100% להשתלם.

השימוש ב-IND/GLY/MF היה קשור לאיכות חיים גבוהה יותר (+0.34 QALY) גם בהשוואה לטיפול באמצעות IND/MF, עם תוספת עלות בסך 4,745.91 אירו. יחס העלות-תועלת המצטבר הסתכם ב-14,088 אירו לכל QALY. לפי סף של 20,000 אירו לכל QALY, ל-IND/GLY/MF יש הסתברות של כמעט 100% להשתלם.

לסיכום, תוצאות המחקר מצביעות על כך ששימוש במשאף משולב של IND/GLY/MF לטיפול באסתמה משתלם מבחינת יחס העלות-תועלת, בהשוואה לתרופות זמינות מקבילות.

מקור:   

Mangia, PP et al. Clinical Drug Investigation. 2021 Jul 31. doi: 10.1007/s40261-021-01067-w

נושאים קשורים:  מחקרים,  אסתמה,  משאפים,  יחס עלות-תועלת,  מחלות דרכי אוויר
תגובות