COVID-19 בישראל

קיצבת נכות חודשית של 10,000 שקל לאחות שנפגעה מקורונה

אחות שהפכה לנכה בעקבות מחלת הקורונה הוכרה כנפגעת עבודה, פוצתה רטרואקטיבית ביותר מ-150 אלף שקל ותזכה גם לגמלה חודשית בסך 10 אלפים שקל מהביטוח הלאומי

"ממשלות לא שמות את כוח אדם הרפואי בסדר העדיפויות". צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

אחות בבית חולים, תושבת באר שבע, שנדבקה במהלך עבודתה בנגיף הקורונה והוכרה כנפגעת עבודה, קיבלה לאחרונה מהמוסד לביטוח לאומי תשלום רטרואקטיבי של יותר מ–150,000 אלף שקל. בנוסף, מדי חודש בחודשו היא תקבל גמלה חודשית של כ-10,000 שקל, וזאת חרף העובדה כי היא ממשיכה בעבודתה בבית החולים.

בתביעה שהגישה למוסד לביטוח לאומי באמצעות עוה"ד גיל קראוס ושירי אלון, טענה האחות כי בעקבות ההידבקות בנגיף היא סובלת מתסמיני פוסט קורונה קשים, ביניהם פגיעה ריאתית חסימתית, פגיעה נוירולוגית, לרבות פגיעה בזיכרון לטווח קצר, מיגרנות, פגיעה קוגניטיבית, ירידה בשמיעה וחולשה כללית. לאחרונה, כאמור, קיבל המל"ל את תביעתה ואף קבע לה נכויות משמעותיות לצמיתות.

עוה"ד קראוס ואלון מסבירים כי מי שנדבק בקורונה כתוצאה מחשיפה לחולה מאומת במקום עבודתו עשוי להיות מוכר על ידי המל"ל כנפגע עבודה, ובתנאי שהצליח להוכיח את הקשר הסיבתי ברמת סבירות גבוהה שבין ההידבקות בנגיף למקום העבודה. אולם לדבריהם, כאשר מדובר בין היתר בעובדי מערכת הבריאות, שנמצאים בקו החזית הראשון מול הנגיף, כמו במקרה זה, המצב עשוי להיות יותר פשוט, שכן לגבי אלה יותר פשוט להוכיח שנחשפו בצורה כלשהי לחולה קורונה במהלך עבודתם.

השיח היומיומי בנושא הקורונה נסוב בעיקר סביב מספר החולים הקשים, המחוסנים במנה הראשונה והשנייה, תפוסת בתי החולים ושיעור התמותה. "פחות מדברים על החולים הרבים שכביכול כבר החלימו, אבל בפועל נותרו נכים וסובלים מתסמיני פוסט קורונה קשים ביותר", אומרים  עוה"ד.

לדבריהם, להכרה של המל"ל בחולים אלה כנפגעי עבודה יש משמעויות מרחיקות לכת, שכן מעבר לנכות ולתשלומים הזמניים, עשוי המוסד לביטוח לאומי לקבוע להם בהמשך, כמו במקרה זה, נכות קבועה שתזכה אותם במקרים לא מעטים בגמלה חודשית קבועה או במענק חד פעמי לא קטן.

חוק הביטוח הלאומי קובע כי כל מי שהוכר על ידי המל"ל כנפגע עבודה ומצבו הרפואי מידרדר סביב אותה נכות שנגרמה לו בעבודה, נכותו החדשה תוכר, אחוזי הנכות שלו יגדלו, ובהתאם גם יגדלו הזכויות להן יהיה זכאי. עוד מדגישים עוה"ד קראוס ואלון, כי נפגעי העבודה זכאים גם להחזרים כספיים עבור ההוצאות הרפואיות שנגרמות או שייגרמו להם בעתיד, כתוצאה מנכותם – כמו למשל מימון טיפולים משקמים או החזרים מלאים להוצאות בגין משככי כאבים או קנאביס רפואי.

נושאים קשורים:  פוסט קורונה,  תביעה,  ביטוח לאומי,  קיצבת נכות,  חדשות,  19-COVID
תגובות