חדשות

כתבי עת רפואיים: "משבר האקלים הוא האיום הבריאותי הגדול ביותר"

מהלך חסר תקדים בהיקפו: יותר מ-200 כתבי עת רפואיים התאחדו למאמר מערכת משותף על "הסכנות הבריאותיות הקטסטרופליות" שתביא עימה עלייה של 1.5 מעלות צלזיוס בטמפרטורה העולמית

"יתפשטו מגיפות שהעולם לא הכיר עד כה". צילום: אילוסטרציה

ביותר מ-200 כתבי עת בנושאי רפואה ובריאות פורסם בערב ראש השנה מאמר מערכת משותף ובו נקראו מחבריו לממשלות העולם לשתף פעולה בדחיפות ולהשקיע משאבים כספיים ואחרים כדי להיאבק במשבר האקלים ובהתחממות הגלובלית מאחר שמדובר במשבר מסוכן לבריאות האדם הרבה יותר ממשבר הקורונה.

מהלך משותף בהיקף כזה לא נעשה עד היום ובין כתבי העת שפרסמו את הקריאה New England Journal of Medicine, BMJ, The Lancet וכן כתבי עת ייעודיים לתחומי רפואה ספציפיים, לרבות אורתופדיה, טראומה, תזונה, זיקנה וגילנות,  אלרגיה, ראומטולוגיה, יתר לחץ דם, רפואת ילדים, גסטרו, אופטלמולוגיה, רפואת ספורט, מחלות נשימתיות, רפואת משפחה, נוירולוגיה ועוד רבים נוספים.

במאמר המערכת המשותף הודגש כי עלייה של 1.5 מעלות צלזיוס בטמפרטורה העולמית הממוצעת היא "הסכנה הגדולה ביותר הנשקפת לבריאות הציבור בעולם. אם העולם ימשיך להתנהל על פי המדיניות הנוכחית, יתחמם כדור הארץ עד שנת 2100 בכ-3 מעלות מעל לטמפרטורות שהיו בטרם המהפכה התעשייתית (כלומר מאמצע המאה ה-18 ועד אמצע המאה ה-19) ותתרחש הצטמצמות במגוון הביולוגי על כלל ההשלכות והחששות שיש לכך ישירות על בריאות האנושות: תמותה גדולה הקשורה לחום, סיבוכי הריון ולידה, מחלות לב וכלי דם, בנוסף לנזקים עקיפים שעלולים לגרום לתת תזונה ולהתפשטות של מגיפות שהעולם לא הכיר עד כה".

מחברי המאמר ציינו: "הביסוס המדעי להערכה זאת הוא חד משמעי: עלייה של 1.5 מעלות מעל לממוצע הטרום תעשייתי וההצטמצמות המתמשכת של המגוון הביולוגי עלולות לגרום נזק בריאותי קטסטרופלי ובלתי הפיך. למעשה, גם עלייה מזערית במידות החום איננה בטוחה".

כמו כן קראו למדינות העשירות להתחייב לצמצם את כלל פליטות הגזים הרעילים-התעשייתיים השונים  ולהקצות 100 מיליארד דולר לפחות לתכניות של עמידות אקלימית במדינות המתפתחות. מדינות אלו, שבהן ההכנסה לנפש נמוכה או בינונית ומטה, תרמו בעבר פחות לשינוי האקלים, אך הן משלמות מחיר כבד שאיננו מידתי בנזקים הנגרמים בעטיו, בין השאר לבריאות. על כלל העוסקים במקצועות הרפואה והבריאות בעולם מוטלת אחריות מוסרית לפעול למניעת האסונות הצפויים לכדור הארץ בגלל שינויי האקלים והעלייה במידות החום הגלובליות.

יותר ויותר מחקרים בנושאי רפואה הבהירו שאירועי מזג אוויר קיצוניים תורמים למגוון תופעות בריאותיות שליליות. בתחילת השנה אף התפרסם מחקר לפיו אפשר לתלות כשליש ממקרי המוות הקשורים לגלי חום שוברי שיאים ולאירועים הנקשרים להתחממות הגלובלית ולשינויי האקלים.

נושאים קשורים:  משבר האקלים,  התחממות גלובלית,  כתבי עת,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
09.09.2021, 11:48

כל האמצעים להתמודדות עם משבר האקלים הם חשובים, אך לבדם לא יספיקו, עד שנחליט לטפל בבעיה העיקרית שהיא הריבוי הטבעי.
ישראל היא דוגמה למדינה בה הבעיה חמורה במיוחד. הגיע הזמן שיגיע מנהיג עם אומץ ויאמר שלהביא לעולם יותר משני ילדים בטווח הרחוק יביא אותנו לאסון.
בעצם, במקרה של ישראל זה לא יקרה בטווח הרחוק. נראה את זה כבר ב 2040 או ב 2050.

אנונימי/ת
10.09.2021, 14:13

לא לדאוג
הקורונה ובעיקר החי0ונים כבר יטפלו בריבוי האוכלוסין
הצימצום בדרך

10.09.2021, 15:32

המאמר חסר הבסיס הזה הוא ביטוי להתגייסות הקהילה הרפואית העולמית לשטיפת המח הפרוגרסיבית המאיימת להטביע אותנו, הפעם בנושא האקלים.
המדע סביב שאלת התחממות כדור הארץ הוא לחלוטין בלתי חד משמעי. בין שלל הבעיות המתודולוגיות: עקב הריבוי האדיר של משתנים המשפיעים על האקלים, טווח הטעות של התחזיות כל כך גדול עד כדי היותן חסרות רלוונטיות. יתר על כן, כלל לא ברור מה השפעתו של האדם על האקלים, ולפיכך איזו תרומה עשויה להיות לשינויים המוצעים.
בנוסף, השקעה של משאבים כל כך גדולים בפעולות שיעילותן העתידית כלל אינה ברורה תבוא על חשבון ההתערבות בעלת הפוטנציאל הגדול ביותר לשיפור בריאות בני האדם: פיתוח מקורות אנרגיה קונבנציונלית במדינות מתפתחות.
חבל שכתבי עת המתיימרים להיות מדעיים נוקטים עמדה כל כך נחרצת, ואף מטיפים לאימוץ מדיניות בעלת משמעויות כל כך גדולות, בנושא שהדבר האחרון שאפשר לומר עליו הוא שהדיון המדעי לגביו הסתיים.
מפנה את המתעניינים להרצאותיו של פרופ׳ יונתן דובי, אשר יפקחו את עיניכם.
למשל כאן: https://youtu.be/rJi_zW_VHQk