היגיינת פה

הטמעת פרוטוקול לשמירה על הגיינת פה במסגרת הטיפול בחולי סוכרת בקהילה

במאמר זה הוצג מחקר אשר עסק בשמירה על הגיינת פה אצל חולי סוכרת 2 ומצא שלהתערבות זו בקהילה הייתה השפעה חיובית על איכות חיי המטופלים

על אף שבמסגרת ההנחיות לטיפול בסוכרת קיימת המלצה לשים לב לבריאות הפה, בפועל אין הקפדה על כך במסגרת הטיפול השגרתי, על אף שמטופלים עם סוכרת יכולים להפיק מכך תועלת. החוקרים בדקו האם הטמעה של פרוטוקול לשמירה על הגיינה אוראלית בקרב רופאי משפחה יכולה לשפר תוצאים אצל המטופלים אשר חולים בסוכרת סוג 2.

לטובת המחקר גייסו החוקרים 24 מרפאות משפחה אשר הוקצו באופן אקראי לקבוצת הניסוי או לקבוצת ביקורת (12 מרפאות בכל קבוצה).

בקבוצת הניסוי, רופאי משפחה ואחיות הטמיעו פרוטוקול לשמירה על הגיינת פה. בקבוצת הביקורת לא ניתנה תשומת לב מיוחדת להגיינת פה. התוצא העיקר אשר נמדד היה איכות חיים (QoL) הקשורה לבריאות הפה, אשר הוערכה באמצעות אפיון השפעה על בריאות הפה תוך שימוש ב-14 מדדים. הדירוג נעשה במצב הבסיסי ולאחר שנה. תוצאים אחרים היו תלונות על בריאות הפה ואיכות חיים הקשורה למצב הבריאותי הכללי.

במחקר השתתפו 764 מטופלים עם סוכרת סוג 2, כאשר 543 (71.1%) השלימו מעקב לאחר שנה.

יותר מטופלים דיווחו על שיפור באיכות חיים הקשורה לבריאות הפה בקבוצת הניסוי (35.2%) בהשוואה לקבוצת הביקורת (25.9%) (p=0.046). בניתוחים המשניים פוסט- הוק על סמך מעקבים שבוצעו במרפאות אשר בהן לפחות 60% מהמטופלים השלימו מעקב (n=18), השיפור היה של 38.3% ו-24.9%, בהתאמה (p=0.011).

לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות באשר לדיווחים העצמיים של מטופלים על תלונות הקשורות לבריאות הפה. כמו כן, להתערבות לא הייתה השפעה על איכות חיים הקשורה לבריאות הכללית, למעט מדרג שינוי  בבריאות לאורך זמן (Padj = 0.033).

לסיכום, על פי תוצאות המחקר הטמעה של פרוטוקול לשמירה על הגיינת הפה במסגרת טיפול בחולי סוכרת סוג 2 בקהילה הובילה לשיפור באיכות חיים הקשורה לבריאות הפה.

מקור: 

Martijn J. L. Verhulst  et. al (2021) DOI: https://doi.org/10.1370/afm.2645

נושאים קשורים:  היגיינת פה,  בריאות הפה,  סוכרת סוג 2,  איכות חיים,  טיפול בקהילה,  מחקרים
תגובות