חלבונים בדם

רמות של חלבונים שונים בדם מסוגלות לנבא נוכחות של אלצהיימר

במחקר שעסק בשכפול חלבוני פלזמה הקשורים לפתולוגיה של מחלת האלצהיימר נמצא כי הקשר בין החלבונים לניוון עצבי משתנה בין מרקרים שונים

משקעי עמילואיד במוח של חולה אלצהיימר. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

החוקרים ביקשו לחשוף ולשכפל ביו-מרקרים פרוטאומיים בפלזמה, הקשורים למחלת האלצהיימר, כולל מסגרת האבחון "ATN" (עמילואיד/טאו/ניוון עצבי) והאבחון הקליני.

החוקרים מדדו את הרמות של חלבוני הפלזמה מ-972 נבדקים (372 נבדקי בקרה, 409 נבדקים עם MCIי(mild cognitive impairment) ו-191 עם אלצהיימר) - 4,001 חלבונים באמצעות מבחני SOMAscan ו-25 על ידי מבחנים ממוקדים נוספים.

החוקרים דיווחו כי לאחר אנליזה של חלבונים הבאים לידי ביטוי ביחד בשם SOMAscan, נמצא כי הקשר בין החלבונים לניוון עצבי משתנה בין מרקרים שונים של ניוון עצבי, דבר המצביע על כך שהמשתנים במסגרת ATN אינם ניתנים להחלפה. כמו כן, נמצא כי שימוש בחלבוני hub, בגיל והגנוטיפ של apolipoprotein E ε4, הצליח להבחין בין חולי אלצהיימר לבין נבדקי בקרה, עם שטח מתחת לעקומה של 0.81 ובין נבדקים שעשו התמרה מ-MCI לאלצהיימר לבין אלו שלא עם שטח מתחת לעקומה של 0.74. לבסוף, נמצא כי מבחנים ממוקדים הגבירו את הקשר בין ארבעה חלבונים למסגרת ה-ATN ולאבחון הקליני.

החוקרים הגיעו למסקנה כי רמות של חלבונים שונים בדם יכולות לחזות את הנוכחות של מחלת האלצהיימר, כפי שנמדדה במסגרת ה-ATN וכן במסגרת אבחנה קלינית.

מקור: 

Shi, L. et al. Alzheimer's & Dementia 2021; https://doi.org/10.1002/alz.12322

נושאים קשורים:  חלבונים בדם,  אלצהיימר,  מחקרים
תגובות