חדשות

פיתוח ישראלי שיושם בניתוח חדשני ב"בילינסון" נותן תקווה לעיוורים

שבב זעיר הפועל כרשתית ומשתלב במבנה הטבעי של העין האנושית, תוך שימוש במרכיביה האופטיים, הושתל לראשונה במטופלת הסובלת מעיוורון

צוות מערך העיניים ב"בילינסון" בניתוח. צילום ארכיון: דוברות בית החולים

רופאי מערך העיניים בבית החולים בילינסון בפתח תקווה ביצעו לראשונה ניתוח חדשני במסגרתו הושתל שבב זעיר על רשתית של מטופלת בת 80 הסובלת מעיוורון זה 33 שנה. הניתוח המורכב בוצע על ידי ד"ר ריטה ארליך, מנהלת יחידת הרשתית והסתיים בהצלחה.

המטופלת שוחררה לביתה לאחר אשפוז מעקב קצר והפעלת השתל תבוצע בשבועות הקרובים. תהליך זה יימשך מספר חודשים. הניתוח בוצע במסגרת מחקר קליני בינלאומי שבו שותפים שני בתי חולים בישראל, "בילינסון" ו"איכילוב".

השתל, שפותח על ידי חברת ננו-רטינה הישראלית, הוא שבב זעיר המכיל חיישן אשר קולט את התמונה הנוצרת על גבי הרשתית ומתרגם את התמונה לאותות חשמליים המועברים ישירות מתאי העצב אל המוח. על ידי כך מתאפשר לייצר תמונה חזותית בשחור-לבן.

מ"בילינסון" נמסר כי עד היום הושתלו ארבעה שתלים כאלה בעולם והטיפול נחשב לפורץ דרך בשל הטכנולוגיה הייחודית שמאפשרת ראייה פונקציונלית לאנשים עיוורים והן בשל ההליך הניתוחי. הניתוח מתקיים בהרדמה כללית ומבוצע במרביתו דרך פתחים קדמיים בקרנית העין.

לאחר הניתוח השתל מופעל ונשלט בעזרת קרן אור בלתי נראית המוקרנת ממשקפיים ייחודיים הניתנים לחולה. כיול הפרמטרים מבוצע במהלך מספר מפגשים בשבועות הראשונים שלאחר הניתוח, המלווים באימון ושיקום ראייה כדי ליישם מיומנות ראייה חדשה לביצוע פעולות יומיומיות.

פרופ' דב וינברגר, מנהל מערך העיניים לשעבר ושותף בהליך הפיתוח של השתל, מסר: ״השתל מתוכנן ופועל כרשתית מלאכותית ומשתלב במבנה הטבעי של העין האנושית, תוך שימוש במרכיביה האופטיים. זוהי תוצאה של שנים רבות של מחקר וניסיון נצבר בשילוב שבין אדם ומכונה".

ד״ר ארליך הוסיפה: "מדובר במהלך פורץ דרך שיש בו בשורה של ממש עבור כאלה שכבר לא האמינו שיוכלו לשוב לראות. לצד התקווה להחזיר ראייה לאותם החולים, ישנה גם גאווה עצומה מהיותו של השתל תולדה של פיתוח כחול-לבן".

פרופ' אירית בכר, מנהלת מערך עיניים ב"בילינסון": ״כולנו תקווה כי הניתוח החדשני, שבוצע בבילינסון לראשונה במדינת ישראל, ישיב מאור עיניים למטופלים שמצבם נחשב חשוך מרפא עד כה״.

נושאים קשורים:  פרופ' אירית בכר,  פרופ' דב וינברגר,  חדשות,  ד"ר ריטה ארליך,  רשתית מלאכותית,  עיוורון,  השתלת רשתית
תגובות