חדשות

"הלל יפה": צנתור חדשני של עורקי הריאות הציל את חייה של המטופלת

רופאים במערך הלב של המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה ביצעו לראשונה צנתור של עורקי הריאות באמצעות טכנולוגיה חדשנית כדי לטפל בתסחיף ריאתי מסכן חיים

פרופ' מייזל והצוות בחדר הצנתורים של "הלל יפה". צילום: דוברות בית החולים

רופאים במערך הלב של המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה ביצעו לראשונה צנתור של עורקי הריאות באמצעות טכנולוגיה חדשנית כדי לטפל בתסחיף ריאתי מסכן חיים. הפעולה נעשתה באישה בת 64, שסבלה מתסחיף ריאתי חמור, לאחר שלא חל שיפור משביע רצון במצבה לאחר קבלת נוגדי קרישה כמקובל. צוות הרופאים ביצע את הפעולה בהצלחה והמטופלת שוחררה לביתה במצב טוב.

בחלק גדול של המטופלים המפתחים תסחיף ריאתי, מדובר בתסחיפים קלים שהטיפול הנחוץ והמקובל בהם מחייב מתן תוך-ורידי או אפילו פומי במדללי דם בלבד. במצב של הופעת תסחיף גדול יותר, בשל חסימה על ידי פקיק מסיבי יותר, ואפילו כשהחולה יציב מבחינת ערכי לחץ הדם אך ישנם סימנים המעידים על עומס על החדר הימני של הלב, תיתכן הפחתה קשה בזרימת הדם לריאות. במצב זה יש צורך בטיפול תרופתי אגרסיבי יותר - טיפול תרומבוליטי, על מנת להמיס באופן פעיל את הפקיק. במקרים נדירים ואקוטיים, כאשר הטיפול הקונבנציונלי לא מספק או לא ניתן לביצוע, ניתן לשקול ביצוע ניתוח כירורגי דחוף לשליפת קרישי הדם.

המטופלת, בת 64, הגיעה ל"הלל יפה" כשהיא סובלת מקוצר נשימה קשה, חמצון ירוד ותפוקת לב מופחתת. היא סבלה מתסחיף ריאתי על פי החשד הקליני בקבלתה למחלקה לרפואה דחופה, הובהלה למכון הדימות לשם ביצוע בדיקת CT של עורקי הריאות. בבדיקה זו נצפו פגמי מילוי גדולים בעורקי הריאות - ממצאים אשר אישרו את האבחנה הראשונית.

בבדיקת אקו-לב נמצא כי החדר הימני של הלב מוגדל מאוד והתכווצותו ירודה - סימנים המעידים על פגיעה בשריר הלב עם סימני עומס וקושי של החדר הימני של הלב בהזרמת הדם. היא טופלה בנוגדי קרישה כמקובל, אך בשל העדר שיפור מספק במצבה, הוחלט לבצע הליך פולשני להמסת קרישי הדם.

פרופ' שמחה מיזל, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב ב"הלל יפה", שביצע את הפעולה יחד עם פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב וד"ר מג'די סעאדה, רופא בכיר במחלקה, סיפר: "לאחר שהמטופלת לא הגיבה כראוי לטיפול הקונבנציונלי באמצעות נוגדי קרישה, נאלצנו לבצע פעולה פולשנית, חדשנית ביותר, הכוללת שימוש בצנתרים המונחים לריאות תוך בקרת שיקוף. לתוך צנתרים אלה, המוחדרים לעורקי הריאה, מושחלים מתמרי אולטרסאונד הפועלים במשך שש שעות תוך הזלפת מינון נמוך של תכשיר תרומבוליטי במינון נמוך להמסת קרישי הדם שנוצרו.

"המטופלת הגיבה חלקית לטיפול של נוגדי הקרישה ולכן העלנו את האפשרות לבצע את ההליך הנ"ל כפעולת צנתור פולשנית כדי לאפשר טיפול מידי ואפקטיבי ולמנוע סיבוכים ארוכי טווח. ההליך למעשה היווה פתרון מהיר וחלופי לניתוח", ציין פרופ' מיזל.

ד"ר סעאדה הוסיף: "אין ספק כי הטיפול הציל את חייה של המטופלת. כעבור מספר ימים חל שיפור משמעותי במצבה והמטופלת שוחררה לביתה במצב טוב. אנו ממשיכים לבצע מעקב קליני והדמייתי למטופלת והיא מרגישה מצוין".

פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב ב"הלל יפה", ציין: "תסחיף ריאתי הוא מצב אשר עלול לסכן חיים. אפשרויות הטיפול כיום בתחום זה מוגבלות. הכנסנו טכנולוגיה שהינה בחזית הטיפול העולמי בחולים עם תסחיף ריאתי".

נושאים קשורים:  פרופ' אריאל רוגין,  פרופ' שמחה מיזל,  ד"ר מג'די סעאדה,  הלל יפה,  תסחיף ריאתי,  חדשות
תגובות
26.04.2021, 20:32

כל הכבוד לפרופ׳ שמחה מייזל
רופא מעולה עם ידע מדהים ואדם משכמו ומעלה
Great Job from University of Florida

פרופסור רוגין תחזקנה ידיך רופא נדיר שהוא לא רק מומחה אלא איש של אנשים משכמו ומעלה