COVID-19 עולמי

ארה"ב עוצרת את השימוש בחיסון לקורונה של "ג'ונסון אנד ג'ונסון"

שישה מקרים של קרישי דם אצל מחוסנות, כולל מקרה מוות בעקבות תופעת הלוואי הנדירה אך המסוכנת, הובילו להודעת ה-FDA על הפסקת השימוש בחיסון

תרכיב החיסון של חברת ג'ונסון את ג'ונסון. צילום: אילוסטרציה

ה-FDA וה-CDC פרסמו אתמול (ג') הודעה משותפת ולפיה ניתנה המלצה לעצור מיידית את השימוש בתרכיב החיסון לקורונה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון הניתן במנה אחת, לאחר ששש נשים אמריקאיות שקיבלו את החיסון פיתחו תופעה של קרישי דם, אחת מהן אף מתה בעקבות זאת ואישה נוספת אושפזה במצב קריטי. תופעות אלו גם התרחשו בקרב חלק מהמתחסנים בתרכיב של "אסטרהזניקה" ו"אוקספורד".

עד כה ידוע על 222 מקרים כאלה מבין 34 אלף מקבלי החיסון. בריטניה איתרה 30 מקרים שכאלה לפי דו"ח שפורסם ב-Science.

חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון הודיעה מיד שהיא מפסיקה זמנית את משלוח החיסונים שלה לאירופה "למרות שמדינות רבות הודיעו שהן רואות בחיסונים אלה יתרונות העולים על חסרונותיהם", נמסר בהודעת התגובה של החברה. יש לציין שאירוע אחד כזה התרחש גם במהלך הניסוי שערכה "ג'ונסון אנד ג'ונסון" והניסוי נעצר זמנית עוד לפני שהחברה קיבלה את אישור השימוש בו מרגולטור, ה-FDA.

6.8 מיליון בני אדם בכל רחבי ארה"ב התחסנו עד כה בתרכיב "ג'ונסון אנד ג'ונסון" וכתשעה מיליון מנות חיסון נוספות נשלחו כבר למדינות ארה"ב. עם ההודעה של ה-FDA וה-CDC, הורה הממשל הפדרלי לעצור את השימוש בתרכיב בכל אתרי ההתחסנות שמופעלים על ידו. צפוי שמערכות הבריאות המדינתיות ינקטו בצעד דומה.

שתי הסוכנויות יבחנו את ההקשרים האפשריים שבין תרכיב החיסון לתופעה הנדירה ורק בהתאם לממצאי הבדיקה יוחלט אם להמשיך את השימוש לכל האוכלוסיה הבוגרת או להגביל אותו. היום (ד') אמורה ועדת מומחים יועצים חיצונית ל-CDC לקיים דיון חירום בנושא זה.

עצירת השימוש בתרכיב הנ"ל תשבש את מבצע החיסונים הכלל-ארצי בארה"ב, כאשר הממשל סימן את היעד של יותר מ-100 מיליון מתחסנים בכל תרכיבי החיסון שבשימוש כיום עד סוף מאי. בארה"ב לא ניתן עדיין אישור לשימוש בתרכיב החיסון של "אסטרהזניקה".

אחד היתרונות של תרכיבי "ג'ונסון אנד-ג'ונסון", בנוסף לכך שהם ניתנים במנה אחת ולא בשתיים כמו אלה של "פייזר" ו"מודרנה" המבוססים על טכנולוגיה שונה, הוא שניתן לאחסנם במקררים רגילים המצויים בכל מרפאה בטמפרטורה של 8-2 מעלות צלזיוס למשך שלושה חודשים ולא בקור-על המחייב שימוש במקררים מיוחדים.

לפי נתוני ה-CDC, בארה"ב בלבד בין 300 אלף ל-600 אלף בני אדם מפתחים מדי שנה קרישי דם. לפי הערכת בית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, שיעור ההיארעות של התופעה הוא 5 למיליון. אבל אין מדובר באנשים שמקבלים חיסונים.

שש הנשים שחוסנו ופיתחו את תופעת הלוואי פיתחו פקקת ורידית מוחית - cerebral venous sinus thrombosis (CVST). בכל ששת המקרים תופעה זאת התרחשה יחד עם ירידה ברמת הטסיות בדם thrombocytopenia)). התופעה הוגדרה נדירה מאוד. כל שש הנשים, בגילאי 48-18, פיתחו אותה בתוך שישה עד 16 ימים ממועד התחסנותן.

החשש שהעלו מומחי הרפואה בממשל הוא שתגובה של המערכת החיסונית  לתרכיב החיסון הספציפי הזה היא שגרמה לכך. ה-FDA וה-CDC גם הודיעו שכל מי שקיבל את החיסון הזה ופיתח תסמינים של כאבי ראש חזקים, כאבי בטן, כאבים ברגליים או קוצר נשימה שלושה שבועות לאחר קבלת החיסון, יצור מיד קשר עם הרופא המטפל האישי או עם ספק שירותי הבריאות והרפואה שלו.

מומחה לחיסונים, ד"ר פול אופיט מבית החולים לילדים בפילדלפיה, שהיה בפאנל היועצים והמומחים שהמליץ להעניק את האישור לתרכיב "ג'ונסון אנד-ג'ונסון", הגיב על האירוע: "יש לך סיכוי או סיכון גבוה יותר להיפגע בתאונת דרכים בעת שאתה נוהג לאתר ההתחסנות, מאשר שתתרחש תופעה כזאת בהקשר לקבלת החיסון עצמו, אבל לא כך רואים בני אדם סיכון".

יחד עם זאת העריך כי "דווקא הבעיה הקשורה בירידת רמת הטסיות בדם היא שכנראה תביא לסוף השימוש בתרכיב בארה"ב. אני חושב שככל שיהיו כאן יותר ויותר מנות חיסון של 'פייזר' ו'מודרנה' כדי לחסן את כל האוכלוסיה, כך לא יהיה זה מפתיע אם תרכיב 'ג'ונסון אנד ג'ונסון' לא יחזור לשוק".

עתה גם נראה כי שיעור גדול יותר של אמריקאים יחשוש להגיע לאתרי ההתחסנות או יסרב בעקשנות לחיסונים ועל הרשויות יהיה להשקיע מאמץ גדול לשכנעם.

החלטת הרשויות בארה"ב מהווה מכה נוספת ל"ג'ונסון אנד ג'ונסון", לאחר שבחודש שעבר עובדים של מפעל החברה בבולטימור שבו מיוצרים, מבוקבקים ונארזים התרכיבים, ערבבו בטעות מנות של חיסון זה עם רכיב החיסון של "אסטרהזניקה" המיוצר בקו ייצור אחר באותו מפעל  בעקבות המקרה הושמדו כ-15 מיליון מנות חיסון של "ג'ונסון אנד ג'ונסון".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  ג'ונסון אנד ג'ונסון,  קרישי דם,  תופעת לוואי,  ה-FDA,  חדשות,  19-COVID
תגובות