COVID-19 בישראל

נייר עמדה של האיגוד לרפואת ילדים: תומכים בחיסון רחב היקף של ילדים

בנייר העמדה מציגים חברי הוועדה למחלת וחיסון הקורונה בילדים את נתוני התחלואה והתמותה ומזהירים: "1 מכל 7 ילדים שאושפזו היה במצב בינוני עד קשה - תחלואת ילדים עלולה להביא לנטל אשפוזי משמעותי"

חיסון ילדים. אילוסטרציה

האיגוד לרפואת ילדים והחוג למחלות זיהומיות בילדים פרסמו הבוקר (ג') נייר עמדה ובו הם מביעים את תמיכתם בחיסון רחב של ילדים בני 12-15 לאחר קבלת אישור רגולטורי לתרכיב החיסון של "פייזר". על המסמך המפורט והמנומק חתומים חברי ועדת העבודה לנושא מחלת וחיסון הקורונה בילדים: יו"ר הוועדה ד"ר מיכל שטיין, יו"ר איגוד רופאי הילדים פרופ' צחי גרוסמן, פרופ' דודי גרינברג, פרופ' שי אשכנזי, פרופ' חן שטיין-זמיר, ד"ר גילת לבני, ד"ר גיל צ'פניק ופרופ' אילן דלאל.

בנייר העמדה מצוין כי החיסון של חברת פייזר הניתן בישראל נמצא בעל יעילות של 100% במניעת מחלה בילדים בגילאים 12 עד 15 שנים. כמו כן נמצא כי החיסון בעל פרופיל בטיחות מצוין, הן במחקרים קליניים והן במתן רחב היקף בישראל, כמו גם בבני נוער בני 12-15 שנים עם מחלות רקע.

המחברים מדגישים כי לילדים, ועוד יותר מכך לבני נוער, יש תפקיד בהפצת המחלה. בחודשים האחרונים שיעורם היחסי עולה כגורם מידבק הן לילדים אחרים והן למבוגרים, כולל בתא המשפחתי. על פי נתונים המובאים בנייר העמדה, נכון לאפריל 2021, עיקר ההיארעות  של מקרים מאומתים להדבקה בנגיף קורונה בישראל הינה בילדים ובבני נוער.

על פי נתוני האגף לאפידמיולוגיה, עד ה-11 באפריל 2021 אובחנו 275,488 ילדים עד 18 שנים. אחד מכל שלושה מאומתים בשנת הקורונה היה ילד. נכון לאפריל 2021, כ-35% מכלל המקרים החדשים המדווחים הם ילדים מתחת לגיל 18, ומעל 20% מהמקרים המאומתים הם בני נוער בגילאים 10-18 שנים, כלומר אחד מכל חמישה חיוביים שמאובחנים מדי יום הוא מתבגר בגיל 10-18 שנים.

נתון נוסף המובא במסמך הוא על תחלואת ילדים: בישראל, על פי נתוני האגף לאפידמיולוגיה אושפזו עד לתחילת אפריל 1,114 ילדים, מהם  163 במצבים בינוניים עד קשים - כלומר אחד מכל שבעה ילדים שאושפזו עקב קורונה היה במצב בינוני עד קשה, ומהם שבעה נפטרו. שניים מהנפטרים היו ילודים לאמהות חולות וחמישה סבלו ממחלות רקע: אי ספיקת כליה, שיתוק מוחין/ אפילפסיה, תסמונת דאון (שני מקרים), ופיסטולה טרכאו-אזופגיאלית. שלושה ילדים נוספים עם מחלת סרטן סופנית היו חיובים לנגיף סמוך למותם, אך לא היה קשר למותם.

תחלואת ילדים, נכתב בנייר העמדה, מביאה לאשפוז עם שיעור תחלואה בינונית וקשה. בסיכום הנתונים עד כה, אחד מכל שבעה ילדים שאושפזו בישראל עקב קורונה היה במצב בינוני עד קשה, ומהם, כאמור, שבעה נפטרו. "תחלואה של ילדים", צוין, "עלולה להביא לנטל אשפוזי משמעותי, בעיקר עקב מיעוט תשתית טיפול נמרץ ילדים".

בכל הקשור ל-Long Covid 19, הנתונים לגבי ילדים מורים על שיעור לא מבוטל של תסמינים מתמשכים. לפי הנתונים בארץ ואקסטרפולציה ממחקרים בילדים מארה"ב ואיטליה נמצא כי אחד מכל שבעה-שמונה ילדים סבל מתופעות מתמשכות של המחלה. בישראל כ-300,000 ילדים אובחנו כחיוביים ל-COVID19, כלומר מספר הילדים שתידרש התערבות רפואית מאוחרת עלול להיות מעל ל-40,000. עיקר הסימפטומים היו עייפות, חולשה, כאבי ראש, וירידה ביכולת לריכוז. באיסוף מידע מישראל נמצא כי אחד מכל חמישה ילדים שהופנו עקב תסמונת מאוחרת, סבל מסיבוכים ריאתיים או לבבים.

נייר העמדה מתייחס גם לנושא סגירת מערכת החינוך: "סגירת מערכת החינוך טומנת בחובה נזק פסיכוסוציאלי משמעותי לילדים ובני נוער; חזרתם לשגרה במסגרות החינוכיות היא בעלת ערך עצום לבריאותם הנפשית, פיזית ולהשלמת פערי הלימוד בשנה החולפת".

לסיכום מציינים המחברים כי "חיסון הילדים ובני הנוער בגילאים בהם יאושר מתן החיסון צפוי להקנות להם הגנה מפני המחלה ולאפשר לימודים רציפים במערכת החינוך. לאור הנתונים האיגוד לרפואת ילדים והחוג למחלות זיהומיות בילדים תומכים בחיסון רחב היקף של בני 12-15 שנים  במדינת ישראל, לאחר קבלת אישור רגולטורי".

נושאים קשורים:  חיסון ילדים,  איגוד רופאי הילדים,  19-COVID,  נייר עמדה,  חדשות,  תחלואה ותמותה
תגובות
אנונימי/ת
14.04.2021, 19:33

יעילות החיסון גדולה מ ,90% אבל לא ניתן לייחס 100%יעילות כשבזרוע הבקרה חלו סך הכל 18 חולים. 18:0 יכול להתקבל גם כשיעילות החיסון קטנה מ 95%

23.04.2021, 20:57

כתבה ממש חשובה. לא מצליח להבין איך למרות נתונים אלו, יש רופאים המתנגדים לחיסון ילדים ואיך יש רופאים שאומרים שאין קורונה בילדים.