ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל

בין שכול לזיכרון - ההחלטה לבחור בעולם הרפואה כדרך חיים

טייס קרב, מפקד פלוגה בגולני, חובשת ב-669, קצין בסיירת ולוחם בצנחנים, כולם חברי סגל רפואי ברמב"ם שאיבדו חברים וקרובים, חוזרים אל הנופלים ומדברים על הקשר בין זיכרון לחיים

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

הם שירתו בצה"ל במקומות ובאירועים שהיו חשופים לסיכון חיים מיידי. הם היו טייס קרב, מפקד פלוגה בגולני, חובשת ב-669, קצין בסיירת מובחרת, לוחם בצנחנים. הם איבדו חברים קרובים, עמיתים לשירות וקרובי משפחה במהלך שירותם הצבאי, והם כולם שייכים לסגל הרפואי של בית החולים רמב"ם בחיפה. לרגל יום הזיכרון הם חוזרים אל החברים ובני המשפחה שנפלו ומגלים מה הקשר בין הזיכרון הכואב להחלטה לבחור בעולם הרפואה כדרך חיים.

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ד"ר תום פרידמן, קצין בסיירת שלד"ג ורופא בכיר במחלקת ניתוחי חזה ברמב"ם, נזכר כיצד הכיר את שותפו לריצה בקורס הקצינים, סרן הראל מרמלשטיין ז"ל, שנפל בפעולה של השייטת סמוך לטול כרם, ומספר על המפגש שבעקבותיו מצא את עצמו על ספסלי בית הספר לרפואה.

רוית אידלמן, חובשת מוטסת ביחידה 669 ואחות ראשית של מיון ילדים ברמב"ם, משתפת בגאווה את הצופים בגעגועים לאחיה, סרן אבנר ברדוגו ז"ל, מפקד מסלול באותה יחידה שבה שירתה, מסלול שעיקר העיסוק בו הוא הצלת חיים, מסלול שבו היא נמצאת וגאה בו עד היום.

ד"ר בצלאל פסקין, מפקד פלוגה בגולני, מנהל יחידת ברך וארתרוסקופיות ברמב"ם, מספר על בנו של אחד השותפים לצוות סיירת גולני, רב"ט איתמר-יוסף פוקס ז"ל ועל ההיכרות המוקדמת עם משפחתו, משפחה שהוא מחבק כמדי שנה, כל השנה, כרופא וכחבר.

פרופ' דורון נורמן, לוחם בחה"נ צנחנים ומנהל המערך האורתופדי ברמב"ם, נזכר בחבר ילדותו, סגן משנה ישראל (רולי) בכר ז"ל, ששירת ביחידת הצנחנים, בגדוד שנכנס לעזור לכוחותינו באזור ביירות שבלבנון במהלך מלחמת לבנון הראשונה ונפגע מפגיעה ישירה של טיל. כשהשתחרר הבין נורמן הצעיר כי ייעודו הוא הצלת חיים ולכן בחר בלימודי רפואה.

פרופ' גיל בולוטין, טייס קרב בדימוס ומנהל מחלקת כירורגית לב בקריה הרפואית רמב"ם, מספר על שותפו לקורס הטיס, סגן אייל פרס ז"ל, נצר למשפחת רופאים, שנפל בתאונת אימונים עם מסוקו באזור ירוחם. האם זו אחת הסיבות לבחירה של בולוטין הצעיר במסלול הרפואי? פרופ' בולוטין לא שולל.

נושאים קשורים:  ד"ר תום פרידמן,  רוית אידלמן,  ד"ר בצלאל פסקין,  פרופ' דורון נורמן,  פרופ' גיל בולוטין,  רמב"ם,  יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל,  צה"ל,  שכול
תגובות
אנונימי/ת
14.04.2021, 19:45

לצערי תהליך קבלת סטודנטים לרפואה לא מתעדף לוחמים וקצינים קרביים. בכיתה שלי מתוך עשרות רבות היו קצינים בודדים ומספר חד ספרתי של לוחמים. רק אחד בכיתה היה גם קצין וגם קרבי.

חברים טובים שלי לוחמים ללא חית שעברו חוויות מטלטלות והתקלויות שהובילו לפציעות ותהליך שיקום מוצלח ומעורר השראה - לא התקבלו ללימודים ועל פניהם נכנסו לפקולטה ילדים וילדות ללא נסיון חיים שמשתווה בכלל אבל עם כמה נקודות בפסיכומטרי וציון גבוה בבגרות בתושב"ע.

אנונימי/ת
16.04.2021, 14:42

למה לעצור שם ולא לתת לקצינים קרביים גם עדיפות בקבלה חהנדסה, משפטים אדריכלות וכו?
ואם נדבר ברצינות, אין שום הגיון לתת עדיפות לקצינים קרביים בקבלה ללימודים וזה גם לא יעבור בגצ. תכונות אישיות נבדקות בנסגרת ראיונות אישיים ומבחן מסר. לא הוגן ולא הגיוני להעניש אדם עם פרופיל 64. הוא לא אשם שעש לו ליקוי בריאותי שלא מאפשר לו להיות לוחם, וזה אומר שלא יצליח להשלים את לימודיו בהצלחה

אנונימי/ת
17.04.2021, 10:33

זה שחותם קבע כדי לשרת כקצין מראה שיש לו נכונות להשקיע ורצון לתרום. מצב זה מלמד על תכונות אופי שעשויות לתרום לאיכותו כרופא. כמובן לא פוסל את אלה שלא הגיעו לקצונה.

אנונימי/ת
17.04.2021, 15:56

ממש לא בהכרח. דווקא ליחידות העילית (טיס, חובלים, יחידות קומנדו) מה שבעיקר מניע אנשים זה אגו, אקשן והתחושה להרגיש שאתה בטופ ולאו דווקא נכונות לתרום. ומצד שני יש גם אנשים ששרתו ביחידות עורפיות ותרמו לא פחות.