COVID-19 בישראל

עשרות רופאים ישראלים מתנגדים לחיסון ילדים לקורונה

93 רופאים מכל שדרה העשייה הרפואית בישראל חתמו על מכתב פתוח לבכירי מערכת הבריאות ובו הביעו התנגדות לחיסון ילדים מתחת לגיל 16

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

מתחממת המחלוקת בין הרופאים בישראל בדבר הצורך במתן חיסון נגד קורונה לילדים. זאת בעקבות שני מאמרי הדעה שפורסמו ב"דוקטורס אונלי" – האחד מאת ד"ר יואב יחזקאלי, הטוען כי הצורך בכך איננו מבוסס דיו ואין לו הצדקה רפואית, בעוד שפרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים סבור שחייבים לחסן את הילדים וכי החיסון הוא למענם.

אתמול (א') הופץ מכתב פתוח לבכירי מערכת הבריאות ולרופאים, עליו חתמו 93 רופאים ורופאות "מכל שדרה העשייה הרפואית בישראל" ובו הביעו התנגדות לחיסון הילדים. במכתבם פירטו החותמים "מדוע לשיפוטנו אין מקום לחסן ילדים מתחת לגיל 16 בעת הזאת". מכתבם בא, כך ציינו, לאחר שחברת פייזר הודיעה שערכה ניסוי על כ-1,000 ילדים, הודגם בו שיעור גבוה מאוד של יעילות במניעת המחלה והיא מגישה בקשה ל-FDA להעניק לה אישור חירום לשיווק תרכיב החיסון הזה גם לבני 15-12.

החותמים על המכתב הדגישו כי הם מבססים את עמדתם על "המתודולוגיה המחקרית בפרקטיקה היומיומית שלנו" ומאחר שאין מספיק בעת הזאת מידע והבנה בהקשר לנגיף והחיסון נגדו "נדרשים מידת הזהירות, מידת הצניעות וההבנה שהחיפזון מן השטן".

"נכון לאפריל 2021", ציינו מחברי המכתב, נראה כי החיסון של 'פייזר' כנגד קוביד-19 מונע תחלואה קשה ותמותה ויש לו מקום משמעותי בהגנה על אוכלוסיות שבסיכון, בהן מחלת הקורונה עלולה להיות קשה ואף סופנית.

"לעומת זאת, נגיף הקורונה יכול להדביק ילדים אך איננו גורם בהם למחלה קשה. יש אחוז זעום של ילדים המפתחים סיבוכים קשים מהנגיף, ואחוז קטן יזדקק לזמן החלמה ממושך ממנו. נכון לאפריל 2021, המעקב אחרי תופעות הלוואי של תרכיב החיסון איננו ארוך דיו ואינו מאפשר 'הצפה' של תופעות לוואי קשות אך נדירות. המידע הנוגע לתופעות לוואי נדירות אך מסכנות חיים יצטבר רק לאורך שנים, תוך ניתוח של בסיסי נתונים מכל העולם, ורק תוך שקיפות מלאה".

הרופאים מציינים כי לא ידוע מהו משך החסינות שהחיסון מקנה וכנגד אילו וריאנטים. לא ידוע כל כמה זמן יזדקקו המחוסנים לזריקות דחף על מנת לשמור על החסינות, ומהן המשמעויות רחוקות הטווח של התחסנות תקופתית זו על המערכת החיסונית ועל האבולוציה של הנגיף באוכלוסיה. יתר על כן, הם טוענים כי הדעה ההולכת ורווחת בקרב הקהילה המדעית היא שהחיסון לא יוכל להוביל לחסינות עדר, ולכן אין כיום צידוק אלטרואיסטי לחסן ילדים על מנת להגן על אוכלוסיות הסיכון.

לאור כל זאת הם סבורים ש"אין לחסן ילדים בעת הזו. אנו סבורים שלא ראוי להשית את תופעות הלוואי השכיחות על כלל אוכלוסיית הילדים - גם אם רובן הפיכות - בתדירות שאיננה ידועה. אנו סבורים שאסור לסכן אפילו קומץ ילדים באמצעות חיסון המוני כנגד מחלה שאיננה מסוכנת להם".

יתר על כן, הם מציינים כי לא ניתן לשלול כי לחיסון יהיו השפעות שליליות ארוכות טווח שטרם התגלו בעת הזאת, לרבות על הגדילה, על מערכת הרבייה או על הפריון".

בהקשר למחלת הקורונה בילדים, נכתב במכתב הרופאים: "נגיף הקוביד-19 יכול להדביק ילדים, אך בחלק גדול מהמקרים הנגיף איננו גורם לתסמינים בכלל, ובחלק אחר הוא גורם למחלה ויראלית כמו צינון, חום, שיעול, כאב גרון. בחלק קטן מאד מהמקרים - ההחלמה ממחלת הקורונה יכולה להיות ממושכת, ובחלק זעום ממקרי ההדבקה, הנגיף עלול לגרום לסיבוכים קשים".

כן הודגש במכתב שכיום חסרה תמונה מלאה על תופעות הלוואי הנדירות והקשות שלאחר קבלת החיסון. הדיווח על תופעות הלוואי הוא לעולם רטרוספקטיבי, בדיעבד.

הרופאים שחתמו על המכתב ציינו מאמר שפורסם בדצמבר 2020 ועבר ביקורת עמיתים, אולם הצביעו על ארבע סוגיות מהותיות לגביו: המחקר עקב אחרי החולים רק לאורך 112 יום באופן חציוני. במחקר נכללו 'רק' 20 אלף איש בקבוצת החיסון, כך שתופעות נדירות מאד לא היו צפויות להופיע במחקר כלל. האנשים שמתנדבים למחקר הם ה'בריאים' שבין הבריאים. המחקר בוצע שלא ב'גל הדבקה' נרחב. יתכן שיש פרופיל רעילות שונה כשהחיסון ניתן בנוכחות הנגיף או בסמיכות להדבקה בו.

"לכן אין להיחפז לחסן ילדים כל עוד התמונה המלאה איננה ברורה. התמונה המלאה צפויה להתקבל בתוך חודשים ארוכים, ייתכן שגם שנים. יש לחכות לתיעוד שכזה לא רק מהנתונים הישראליים אלא מנתונים כלל עולמיים".

בהמשך מכתבם הם מזכירים את מה שמכונה "אזהרות קופסא שחורה' – black box warnings – על תופעות לוואי קשות או מסכנות חיים נוספות, שמתגלות חודשים ואף שנים לאחר אישור שניתן לתרופה, וזאת בשל העובדה שרעילויות קשות אך נדירות צצות, מדרך הטבע, רק בחלוף הזמן.

"נכון לאפריל 2021, לא ברור מהי משכה של החסינות שהחיסון מקנה, ובמשתמע – כל כמה זמן יהיה צורך בזריקת דחף, והאם החיסון מקנה חסינות כנגד כל הווריאנטים, וגם אם כן – באיזה שיעור.

"הסכנה הנשקפת לחייהם של אנשים הנמנים על אוכלוסיות הסיכון מנגיף הקורונה היא מוחשית. לכן רוב הנמנים עליהן מוכנים 'לשלם' את מחיר תופעות הלוואי השכיחות של החיסון – כאבים בזרוע, הרגשה כללית רעה של יום או כמה ימים, צמרמורות, חום וכיו"ב. גם אם יזדקקו לקבל זריקת דחף נוספת בעוד כמה חודשים – רוב רובה של אוכלוסיית הסיכון תיטול את זריקות הדחף התקופתיות בהבנה.

"אך אנו סבורים שאין זה ראוי להשית את אי הנוחות הכרוכה בחיסון על אוכלוסיית הילדים, שבה כאמור מחלת הקורונה איננה מסוכנת, לא כל שכן כשבשלב הזה תדירות החיסון ויעילותו לטווח הארוך לא ברורים בכלל.

"רפואת הילדים בארץ היא מהטובות בעולם. והטיפול הנמרץ הפדיאטרי – לעילא ולעילא. נדיר ביותר שילד הולך לעולמו ממחלה ויראלית. אבל זה עלול לקרות, למרבה הצער, כתוצאה מסוגים שונים של נגיפים. איננו סבורים שנכון לנהל את החיים הפרטיים ואת מדיניות בריאות הציבור מתוך חשש מתמשך ממחלה ויראלית שעלולה לפגוע באופן נדיר ביותר בחייהם של ילדינו".

בהקשר ל"חסינות העדר" מצטטים מחברי המכתב וחותמיו שתי סקירות שפורסמו באחרונה ב-Nature ומשתיהן עולה: עד עתה לא ברור האם החיסון מונע את העברת הנגיף באוכלוסיה. מבצעי החיסון מתקדמים בקצבים שונים במדינות שונות ובאוכלוסיות שונות באותה המדינה, וממילא אף מדינה אינה 'עומדת בדד' ותחלופת אנשים מתקיימת בין מדינות כל העת. וריאנטים חדשים צצים כל הזמן. חלקם עלולים להיות עמידים יותר לחיסון. יש מומחים החוששים כי שיעורי חסינות גבוהים יכולים ליצור לחץ סלקטיבי שייקנה יתרון לווריאנטים שיכולים לתקוף מחוסנים. עדיין לא ידוע לכמה זמן נמשכת ההגנה שהחיסון מקנה.

"נוכח העובדה שחיסון האוכלוסיה הפגיעה מקטין אשפוזים ותמותה מקוביד-19 אנו סבורים שהשפעותיו השליליות של הנגיף יהיו קטנות בהרבה כשרוב רובה של אוכלוסיית הסיכון תהיה מחוסנת, כפי שמתחיל להסתמן בארץ, וזאת מבלי הצורך לחסן ילדים. לסיכום: אנו סבורים שיש להניח לילדינו לחזור לשגרת חייהם הברוכה לאלתר. אין לחסן אותם כנגד קוביד-19. יש להפסיק את בדיקות הילדים הא-סימפטומטיים, שאין להן משמעות קלינית אך הן גורמות לנזק עקיף נרחב. יש להפסיק לאלתר את מעגלי הבידוד ההמוניים במסגרות החינוך. יש להדגיש לציבור שגם מחוסנים יכולים להידבק ולהדביק, וכי כללי התנהלות זהים חלים על כולם, ללא קשר לסטטוס ההתחסנות. יש להפסיק להפנות אצבע מאשימה כלפי לא-מחוסנים. יש להפסיק לפגוע בזכויות הפרט. יש להפסיק לאלתר כל סוג של הדרה והפרדה בין אנשים במרחב הציבורי".

נושאים קשורים:  חיסון ילדים,  קורונה,  חיסון פייזר,  19-COVID,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
12.04.2021, 14:37

חבורה שכזו...בודאי התנגדו גם לגל החיסון הראשון ...לאור ההצלחה.. מדובר בחוסר אחריות..לצערי כאלה היו ויהיו העיקר לשבש ולהפריע...רופא ילדים

אנונימי/ת
12.04.2021, 19:09

מיעוט שוליים שעושה רעש לא פרופורציונלי. מזל שלא הקשיבו להם עד כה

אנונימי/ת
12.04.2021, 19:30

אמרו תמיד על כל נביא זעם ואמת

אנונימי/ת
12.04.2021, 22:07

תכתוב מכתב מנגד ותחתים 100 רופאים
בהצלחה

אנונימי/ת
12.04.2021, 19:23

צודקים אין שום סיבה בעולם לחסן ילדים.

אנונימי/ת
12.04.2021, 19:25

בישראל כ 30000 רופאים פעילים וקרוב ל 40000 בעלי רשיון לעסוק ברפואה. קבוצה זניחה, הזויה ורעשנית מפיצה דעות שוליות ומסוכנות, וזוכה לפרסום בכל כלי התקשורת. הפרסום יגרום להורים רבים לא לחסן את ילדיהם, תוך חשיפתם לתחלואה, בידודים , ופגיעה נפשית בגלל הסטרס שלא נגמר. הגיע הזמן שאלפי רופאים יחתמו על עצומה הקוראת לחסן את ילדנו בהקדם האפשרי.

אנונימי/ת
12.04.2021, 19:31

דברי הבל! הרי ברור שהחשיפה לדעות מסוג זה נדירה ושולית לעומת הקמפיין האגרסיבי והדורסני לחסן ולחסן

אנונימי/ת
12.04.2021, 19:29

אמנם עשרות חתומים אך מאחוריהם עשרות רבות אם לא מאות שחוששים להביע דעתם. אין סיבה לחסן ילדים חייבים להחזיר את הקורונה לפרופורציות. הראויות ולהפסיק להרוס את הרפואה והחברה

אנונימי/ת
12.04.2021, 19:44

רופאים אמיצים חתומים תחת המכתב. למה כל "הגיבורים" מפרסמים תגובות נגד באנונימיות?

אנונימי/ת
12.04.2021, 21:18

אז למה אתה מפרסם באנונימיות?

אנונימי/ת
12.04.2021, 21:37

רואה שנפגעת..

אנונימי/ת
12.04.2021, 19:49

בארהב יותר מ 3 מיליון ילדים חלו וכ 260 ילדים מתו מהמחלה. הוירוס ממשיך להשתולל בעולם, ישראל היא בין המדינות היחידות שהמצב פחות או יותר בשליטה וזה ואך ורק בזכות החיסונים. אז התנהלות הרופאים האלו ממש מעוררת הרבה שאלות. ניראה לי מסוכן ומזיק לציבור.

אנונימי/ת
12.04.2021, 19:53

גם לשיטתך הסיכוי לתמותה הינו קטן מ 5 אפסים אחרי הנקודה העשרונית. לא מכיר מחלה עם אחוז תחלואה ותמותה נמוך כל כך באוכלוסיה ( ילדים) שמושקעים במניעתה משאבים כה רבים. כך נראית איוולת

אנונימי/ת
12.04.2021, 20:27

כל הכבוד לכל רופא אמיץ שחתום על המכתב. על כל אחד שחתום יש רבים שמסכימים איתו וחוששים להביע דעה.
תמוה שהמתנגדים למכתב מפרסמים בשיטתיות תגובות אנונימיות. ממה הם מפחדים? האם הם רופאים?

12.04.2021, 22:13

דעה מוזרה אבל טוב שיש דיון רק רופא צריך להיות מיקצועי ולא אמיץ

12.04.2021, 23:07

רופאים אנונימיים - תעודת עניות לרפואה. לתחושתי רופאי הילדים נמצאים תחת שליטה מוגזמת של אליטת-המחוברים-לתעשיה כאשר קדושת "חיסון העדר" מצדיקה סתימת פיות.

אנונימי/ת
12.04.2021, 20:27

מישהו יודע מיהם הרופאים האלה?
לא ראיתי שם של אף אחד ואחת מהם

אנונימי/ת
12.04.2021, 21:03

טוב שיש דיון, ולשני הצדדים טענות מנומקות יפה. אוי לנו אם כולם היו חושבים רק בעד או רק נגד

אנונימי/ת
12.04.2021, 21:24

יש לי גם כמה שאלות לאותם רופאים שמתנגדים:
1. האם אתם סגורים על ת"ל ארוכות טווח הפוגעות בילדים שחלו במחלה? האם אתם יכולים להתחייב שאותן ת"ל לא ילוו את אותם ילדים בשלבים מאוחרים בחייהם?
2. האם לא חלק מהרעיון של חיסון של כולם הוא להגן על החלשים או כאלו שלא יכולים להתחסן? הרי זהו הרעיון שאנחנו מנסים להעביר במשטר החיסונים שלנו?
3. האם אתם יכולים להתחייב כי בעקבות השארת הילדים ללא חיסון אנחנו לא יכולים לחשוף אותם למוטציה שתתקוף ילדים באופן יותר ממוקד עם מחלה יותר קשה?
4. האם אי פעם בהיסטוריה הייתה מחלה שנוצרה עבורה חיסוניות עדר ללא חיסון? האם העובדה שמספר החולים בישראל ירד בצורה דרמטית לא מעיד על יעילות החיסון גם בהפצת המחלה ולא בהכרח רק על עוצמתה?

13.04.2021, 14:56

1. בני האדם חיים עם וירוסים וחידקים מקדמת דנא וימשיכו כנראה לחיות איתם גם בעתיד. מה שקובע את חומרת המחלה שתיגרם זו האינטראקציה בין הנגיף לבין המאכסן ( כלומר מי שנדבק). דיסרגולאציה של המערכת החיסונית היא אחד הגורמים המרכזיים לתחלואה קשה וסיבוכים מאוחרים כתוצאה מזיהום ויראלי, אפילו בנאלי. למרבה הצער אנחנו רואים עלייה בשכיחות של בעייה זו בעשורים האחרונים. הפיתרון הוא לא מלחמה חסרת סיכוי נגד נגיפים, אלא הפחתת החומרים שגורמים לדיסרגולאציה של המערכת החיסונית ושאנחנו נחשפים אליהם באויר שאנחנו נושמים, במים שאנחנו שותים ובמזון שאנחנו אוכלים.
2. להגן על החלשים שלא יכולים להתחסן הוא רעיון ראוי, כל עוד ברור שהחיסון בטוח מעבר לכל צל של ספק. איך תרגיש סבתא שהנכד האהוב שלה חלה במחלה קשה בגלל שקיבל חיסון שנועד להגן עליה?
3. השאלה לגבי מוטציות היא חרב פיפיות, אבל סביר יותר שהחיסון יביא לסלקציה של מוטציות אלימות שעמידות לו, מאשר שהוא יגן מפני מוטציה חדשה.
4. רוב המגיפות דעכו ונעלמו מן העולם ללא חיסון. בכל מקרה, חלק גדול מהחיסונים לא מונעים הדבקה אלא רק מגינים על מי שחוסן בהם.
מוקדם מדי לדעת האם החיסון הוא זה שאחראי לירידה בתחלואה או שיש סיבות אחרות. בכל מקרה אם זה נכון זה משמח מאוד, מעיד על כך שהסתיימה המגיפה ומהווה סיבה נוספת לא למהר לחסן את הילדים לפני שיש מידע מספק לגבי בטיחות החיסון. לגבי החיסון יש לקוות שאתה צודק לגבי יעילותו ויש גם לקוות שיסתבר שיש מעט מאוד תופעות לואי משמעותיות.

אנונימי/ת
19.04.2021, 08:51

כל הכבוד מיכל!
מי יתן וירבו רופאים כמותך, שלא פוחדים להביע את דעתם.
עם זאת, ולמרות שאני מסכים עמך לחלוטין, שימי לב לא להצטייר כאילו את "מתנגדת חיסונים", משום שאז יסקלו אותך בכיכר העיר, ואולי אף יחסמו אותך מלהגיב על במה זו.
גם אני מתנגד לכל החיסונים, אבל בינתיים מסתתר בארון...

אנונימי/ת
12.04.2021, 22:08

ישר כח
כל מילה בסלע
קורונה היא לא מחלת ילדים נקודה

אנונימי/ת
13.04.2021, 07:33

יש חופש בחירה בישראל. לא מכריחים אנשים להתחסן. מצד שני רופאים אלו מנסים למנוע את האפשרות לבחור. זו צביעות.

אנונימי/ת
13.04.2021, 08:26

אין חופש בחירה להתחסן. מי שבחר לא להתחסן נפגע במקום העבודה, במרחב הציבורי ובהגבלת חופש התנועה.

אנונימי/ת
14.04.2021, 23:03

לא.
כולנו נפגענו במקום העבודה, במרחב הציבורי ובהגבלת חופש התנועה. בגלל המגפה.
מי שבחר להתחסן ולהפחית את הסיכון לו ולאחרים יכול להשתחרר מההגבלות מוקדם יותר כי אין הצדקה להמשיך ולהגביל אותו.

אנונימי/ת
15.04.2021, 19:52

מה שגרם לפגיעה העיקרית בשנה האחרונה הייתה התגובה לוירוס ולאו דווקא הוירוס עצמו. רוב הנזק הוא מעשה ידי אדם, כולל הפגיעה הנפשית, החברתית, הכלכלית והחינוכית.
נכון שאף אחד לא מחסן בכוח, אבל יש כפייה והיא לא כל כך סמוייה.
לחסן ילד בריא בחיסון שת.ל שלו עדיין לא ידועות זה בניגוד לכלל הבסיסי ברפואה- קודם כל אל תגרום נזק. בוודאי כאשר המחלה, ברוב המוחלט של הילדים, היא אסימפטומטית עד קלה בלבד.
איבדנו את הפרופורציות .

19.04.2021, 08:53

אין הצדקה להגביל אותו? הרי ברור שגם מחוסנים עלולים להדביק (אם חסרי-תסמינים בכלל יכולים להדביק).
הפגיעה במקומות העבודה ובמרחב הציבורי לא היתה בשל מגיפה כלשהי. הפגיעה היתה בשל אנשים טיפשים ויהירים שהחליטו לכפות עלינו דיקטטורה, כולל דיקטטורה מחשבתית!

אנונימי/ת
07.07.2021, 22:44

צדק רב דבריך. הבאזז ההיסטרי ששטף את המדינה גרם לנזקים עצומים.
חיסון מאסיבי של אוכלוסייה בוגרת מביא כעת גלים של מצבים רפואיים לא ברורים, כולל טרומבו-אמבוליות, כולל פרכוסים, כולל מצבי זיהום במע' העצבים ועוד ועוד...ימים יעידו על נזקי החיסונים.
אבל, כעת, לחשוף ילדים לחומר ביולוגי עלום? זה ממש גובל בפשע.
למה? איזה אינטרסים המהלך הזה משרת?

13.04.2021, 09:33

זה באמת תיקו.

אנונימי/ת
13.04.2021, 12:10

אתם דופקים את כולנו. באהבה משרד הסגרים (הבריאות לשעבר)

אנונימי/ת
13.04.2021, 22:31

מסכים עם כל מילה במכתב. סוף סוף מישהו אומר את האמת.

אנונימי/ת
13.04.2021, 23:29

למיכל הרן, גם אני סבור שאפשר להמתין עם חיסון ילדים , אבל יש אי דיוקים בסעיף 4 שלך.
המחלות היחידות שמוגרו (ארדיקציה) הן אבעבועות שחורות ופוליו סוג 2. זה לא רק שיש חיסונים לשתיהן, אלא שהיו מבצעי חיסון מאוד מאסיביים בנוגע למחלות הללו.
לגבי הירידה בתחלואה שאנו רואים בישראל - כל הממצאים מראים שזה בעקבות החיסון. אנחנו לא נמצאים בסגר זמן רב, ובשאר העולם המחלה משתוללת. וזה בנוסף למחקר שפרסם בליצר. גם אם אין מידע מספק לגבי בטיחות ארוכת טווח, לגבי יעילות התמונה מאוד ברורה.

אנונימי/ת
14.04.2021, 16:24

בתכלס מה מבקשים החותמים על המכתב? לכפות על הורים (כמוני) המבקשים לחסן את ילדם, שלא לחסנם... איש לא מכריח אדם במדינה להתחסן. מי שרוצה יתחסן. קריאת רופאים למדינה שלא לחסן ילדים היא כפייה...

אנונימי/ת
17.04.2021, 01:17

כמה תגובות "נאורות" יש כאן, קצת עצוב. כל הכבוד לרופאים שעומדים באומץ ואומרים את דעתם המקצועית. ולא, הם לא כופים על אף אחד לא לחסן את ילדיו.. (מי שהגחב כך- זו תגובה מאוד פופוליסטית ולא אינטיליגנטית במיוחד), הרופאים נ"ל מנסים בסך הכל להוסיף קול היגיון חלוש שבקושי נשמע בישראל. המטרה הינה להשמיע קצת עובדות ולא רק הפחדות. אחר כך אם תרצו - רוצו לחסן את ילדכם. בהצלחה לנו.

אנונימי/ת
07.07.2021, 22:48

אין שום נאורות בעידוד הורים לחסן את ילדיהם.
כן יש חוסר אחריות מפחיד. עולה כעת ספק רב לגבי הלגיטימיות של כל מסע החיסונים לקורונה בארץ. אם אין כעת יעילות בחיסון, יש להודות בכך.
בהחלט לא לפנות לילדים חסרי יישע ולהפוך אותם לקורבן שני.

אנונימי/ת
17.04.2021, 01:36

ד״ר אילון קפלן- התגובה שלך דורשת תגובה. כלומר אם אתה באמת רופא, כי התגובה שלך לא מכבדת, פופוליסטית ורדודה בלי תוכן אמיתי. להתלות רישיון של רופא שבסך הכל מדבר גם על הצד השני שלא נשמע, על אי כפייה, רופא שמעולם לא קרא לא להתחסן, אלא רק הסביר את המורכבות של המצב, אז לו צריך לשלול רישיון?! אם אתה אכן רופא אתה בהחלט צריך להתבייש, רופא יהיר זה אף פעם לא דבר טוב.

אנונימי/ת
17.04.2021, 11:22

הרופאה שאירגנה את זה רעיה לייבוביץ וחבריה הם היו ממתנגדי החיסון גם למבוגרים. למי שראה את הכתבה של אורלי וגיא. שהיום מתברר שדיברו שטויות...

אנונימי/ת
18.04.2021, 15:19

קשקשן אנונימי: מעולם לא התנגדנו לחיסונים. גם לא רעיה. וגם אצל אורלי וגיא - כל דברינו היו אמת, ונמצאו נכונים

אנונימי/ת
07.07.2021, 22:52

תזהר בדבריך. הרופאה שיצאה לתקשורת והזהירה, עשתה זאת מדם ליבה. עם אחריות אישית וציבורית. עם אומץ רב.
ללא הפחדה המונית כמו של אלו - הרופאים שנמרחים מידי ערב על מסך הטלוויזיה ומעודדים הורים "אחראיים" לחסן את ילדיהם.
ממתי רופאים הופכים לסלבס מהדרגה הנחותה כל כך?

אנונימי/ת
29.06.2021, 07:54

בושה הכותרת והכתבה באתר כזה שאמור להיות מקצועי

אנונימי/ת
07.07.2021, 22:38

צודקים! צודקים! צודקים אותם רופאים תבוניים ומוסריים שמתנגדים נחרצות לחיסון ילדים במוצר ניסיוני.
השתבשה דעתם של רופאי ילדים שבעזות מצח עולים לשידור וממליצים בחום לחסן את כל ילדי ישראל.
ממתי רופאים הפכו לאנשי שיווק? ממתי רופאים הפכו לפיונים של חברות התרופות? מה קורה לנו במדינה?