COVID-19 בישראל

פס"ד תקדימי: סייעת שמסרבת להיבדק לקורונה לא תוכל ללמד

בית הדין לעבודה קיבל את דרישת המועצה המקומית לחייב עובדי הוראה להיבדק לקורונה כתנאי לכניסתם למוסד החינוכי ודחה את ערעורה של סייעת בחינוך המיוחד שסירבה לכך

מורות ותלמידי בית ספר במגיפת הקורונה. צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אישר הבוקר (א') למועצה המקומית כוכב יאיר-צור-יגאל, לאסור על סייעת המסרבת להתחסן או להיבדק לקורונה, להיכנס לבית הספר שבו היא עובדת.

השופטת מירב קליימן דחתה את עתירת הסייעת נגד המועצה. בפסק הדין נאמר: "הזכויות הלכאוריות של העובדת אינן גוברות על זכותה וחובתה של המועצה לדאוג לרווחת תלמידיה, הצוות החינוכי והורי התלמידים". זוהי פסיקה תקדימית ולפיכך יוכלו ראשי רשויות מקומיות לפעול בהתאם.

במועצה המקומית נדרשים כל אנשי הצוות החינוכי המועסקים בה בגני ילדים ובבתי ספר להציג תעודת מתחסן או בדיקת קורונה שלילית מדי שבעה ימים כתנאי לכניסתם למוסד החינוכי. הסייעת, עובדת בבית ספר לחינוך מיוחד, סירבה לדרישה.

עוד קבעה השופטת: "המועצה המקומית לא מחייבת את הסייעת להתחסן נגד רצונה. אין חולק על כך שחיוב עובד לבצע בדיקה רפואית נגד רצונו פוגע בזכותו היסודית לאוטונומיה על גופו. עם זאת, עלינו להציב לנגד עינינו בראש ובראשונה את זכותם לחיים ולבריאות של התלמידים, הילדים, הוריהם ויתר אנשי הצוות העובדים בבית הספר - שאף הן זכויות ראשונות במעלה ואין עוררין על עליונותן וחשיבותן. החובה חלה על המועצה, מכוח יחסי העבודה, לדאוג לבטחונם של יתר העובדים במקום העבודה".

במקום היועץ המשפטי לממשלה, שבית הדין ביקש את חוות דעתו, היא נמסרה על ידי ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס. בהתייחסה לסוגיית העבודה עם ילדים שאינם ברי חיסון, ציינה ד"ר אלרעי-פרייס: "כמחצית מההדבקות המשמעותיות, בהן חולה אחד הדביק יותר מ-120 אנשים, מקור ההדבקה היה במסגרות החינוך. לכן קיימת חשיבות בדרישה מאנשים העובדים עם ילדים בחינוך פורמלי ובלתי פורמלי לעבוד תחת תנאי התו הירוק כדי לשמור על אוכלוסיה זו שאינה יכולה להגן על עצמה, כאשר אין עדיין חיסונים מאושרים לשימוש עבורה".

על חובת הבדיקה כתבה השופטת בפסק דינה: "מדובר בבדיקה פולשנית ולא נעימה הכרוכה באי נוחות עבור הנבדק. עם זאת, אם משווים זאת לחובה להתחסן, אין ספק שמדובר בפגיעה פחותה יותר באוטונומיה של העובד.

"בעת חקיקת חוק סמכויות קורונה והתקנת תקנות למוסדות החינוך, נושא החיסונים לא עמד על הפרק. בהינתן שיש שחקן חדש במערכה, בדמות תרכיב החיסון לקורונה, ניתן לומר כי התרחש שינוי נסיבות המעלה את רף פוטנציאל ההגנה על החיים, כאשר בהיעדר אפשרות או רצון להתחסן יש להציב מולה את 'האפשרות הטובה הבאה' בדמות הצגת בדיקת קורונה שלילית, במקום הסתפקות בהצהרת העובד על היעדר תסמינים, הצהרה הכרוכה במובן מסוים ב'מסירת מידע רפואי'".

כן קבעה השופטת שהדרישה להציג בדיקה שלילית פעם בשבוע היא מידתית וסבירה.

נושאים קשורים:  פסק דין,  עובדי הוראה,  חדשות,  בית הדין לעבודה,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות
22.03.2021, 21:18

הגיע הזמן.