מחקרים COVID-19

החיסון של "פייזר" עשוי להיות פחות יעיל באנשים עם השמנת יתר

במחקר איטלקי נמצא כי הסובלים מהשמנת יתר מייצרים רק מחצית מכמות הנוגדנים לאחר שקיבלו את המנה השנייה של החיסון לקורונה בהשוואה למתחסנים עם BMI תקין

חיסון נגד נגיף הקורונה. צילום: שאטרסטוק

חוקרים באיטליה מצאו שהסובלים מהשמנת יתר מייצרים רק מחצית מכמות הנוגדנים לאחר שקיבלו את המנה השנייה של החיסון לקורונה של חברת פייזר וזאת בהשוואה למתחסנים עם מדד BMI תקין.

החוקרים טוענים שלמרות שמוקדם עדיין לדעת האם החיסון איננו יעיל בקרב אותה אוכלוסיה, הממצאים עשויים ללמד שהסובלים מהשמנת יתר יזדקקו למנת חיסון נוספת כדי להבטיח הגנה מספקת מפני הנגיף.

המחקר, שפורסם באתר Medrvix וטרם עבר ביקורת עמיתים, בדק את כמות הנוגדנים של המתחסנים לאחר קבלת שתי מנות חיסון של פייזר. המחקר בוצע בקרב 248 עובדים במערכת הבריאות הציבורית באיטליה, 158 נשים ו-90 גברים, שבעה ימים מקבלת מנת החיסון השנייה.

החוקרים מצאו ש-99.5% פיתחו תגובה חיסונית הורמונלית בעקבות קבלת החיסון. ה-antibody titre היתה גבוהה יותר בקרב הנשים הצעירות שבקבוצת הניסוי. תאימות חזקה נמצאה בין ה-BMI לבין טיטר הנוגדנים: התגובה החיסונית היתה הרבה יותר יעילה בקרב מי שהוא במשקל גוף נורמלי או מתחת לו, אולם פחותה בקרב הסובלים מהשמנת יתר.

ממצאים אלה מהווים נדבך נוסף לממצאי מחקרים קודמים שבהם נמצא כי השמנת יתר – BMI 30 ומעלה – מגדילה סיכון לתמותה מקורונה בכ-50% ואת הסיכון להתאשפז כתוצאה מסיבוכי המחלה ב-113%. ברוב המקרים, לצד השמנת היתר יש גם מחלות רקע נוספות - מחלות לב או סוכרת 2 - המגבירות את הפגיעות כתוצאה ממחלה זיהומית. משקל עודף עלול גם לגרום לשינויים מטבוליים - עמידות לאינסולין ודלקת - המקשים על הגוף להילחם בזיהומים.

החוקרים סבורים ש"כיוון שהשמנת יתר מהווה גורם סיכון עיקרי לתחלואה ולתמותה בקרב חולי קורונה, חובה להיערך עבורם עם תכנית חיסונים שונה ויעילה יותר. למרות שיש צורך במחקרים נוספים, לנתונים אלה עשויות להיות השלכות על פיתוח אסטרטגיות החיסון הבאות נגד קורונה, בפרט עבור אנשים בעלי משקל עודף והשמנת יתר. נדרש לשם כך אימות במחקרים גדולים יותר. לא מן הנמנע שהמסקנה תהיה שעבור בעלי משקל עודף מעל BMI 30 תידרש מנת חיסון שלישית כבוסטר אולי אף במינון גבוה יותר.

השבוע מציינים ברחבי העולם את יום המודעות להשמנה כבעיה רפואית.

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  עודף משקל,  חיסון לקורונה,  מחקר,  חדשות,  19-COVID
תגובות