טרשת נפוצה

שוני בנגעים טבעתיים בחולי טרשת נפוצה בין גברים לנשים

במחקר זה נמצא כי נגעים בעלי טבעת אופייניים יותר לגברים מאשר לנשים עם טרשת נפוצה

MRI מוח. אילוסטרציה

טכניקות MRI רגישות, כמו מיפוי רגישות כמותית ושלבית (QSM) חושפות הטרוגניות של נגעים בטרשת נפוצה (MS). חשיפה זו כוללת נוכחות של נגעים עם טבעות חיצוניות המצביעות על הצטברות ברזל במקרופאגים ובמיקרוגליה, מה שמעיד על נגעי חומר לבן דלקתיים-פעילים (WML).

מטרת המחקר היא להעריך את הקשר in vivo בין WMLs פעילים כרוניים (כפי שמוצגים על ידי נגעים בעלי טבעת ב-QSM) לבין מספר מדדים קליניים.

במחקר השתתפו 39 חולים (15 גברים, 24 נשים) עם טרשת נפוצה, אשר עברו 7 בדיקות MRI מוחיות והערכה קלינית. דפוסי ניגודיות של נגעים שזוהו ב-FLAIR ומפות רגישות כמותית נבדקו והושוו למאפיינים דמוגרפיים וציוני נכות.

תוצאות המחקר הדגימו 1,279 נגעים שזוהו ב-FLAIR MRI,י846 (66.2%) מהם נראו ב-QSM,י119 (14.1%) מהם היו עם טבעות גלויות. נגעים עם טבעות שנראו ב-QSM היו נפוצים יותר אצל גברים (16.1% לעומת 4.9% בנשים, p = 0.009). במודל רגרסיה לוגיסטי שמסביר על מספר גורמים, נקבע כי למין הגברי יש סיכון של פי 10 ללקות בנגע או נגעים עם טבעת ≥1 (p = 0.026).

החוקרים מסכמים כי הממצאים מספקים תמיכה in vivo לממצאים היסטופתולוגיים ידועים. בנוסף, ממצאים אלו מצביעים על הבדלים ספציפיים למין בהיווצרות WML של MS ומראים כי ניתן להשתמש ב- QSM לחקר הבדלים אלו בעתיד.

מקור: 

Tolaymat B. et al. (2020), Multiple Sclerosis and Related Disorders

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  MRI,  נגעים,  פער מגדרי,  מחקרים
תגובות