סוכרת סוג 1

השפעת השמנה על מדדי בריאות קרדיווסקולריים וכלייתיים אצל מתבגרים עם סוכרת

במחקר זה נמצא כי השמנת יתר, הנמצאת בעלייה בקרב חולי סוכרת סוג 1, הייתה קשורה לתוצאים שליליים קרדיווסקולריים וכלייתיים, ברמה שהייתה דומה למצב אצל מתבגרים עם סוכרת סוג 2 

28.02.2021, 17:04

עמידות לאינסולין והשמנת יתר ידועים כקשורים באופן בלתי תלוי לסוכרת סוג 1 וכגורמי סיכון ידועים לתחלואה קרדיווסוקולרית וכלייתית, אשר מהווה את הסיבה המובילה לתמותה בעקבות סוכרת סוג 1. החוקרים בדקו את ההשפעה של נתוני מסת גוף (BMI) על תוצאים קרדיווסקולריים וכלייתיים אצל מתבגרים עם סוכרת סוג 1 לעומת מתבגרים בקבוצת ביקורת עם משקל נורמלי או השמנת יתר ולעומת מתבגרים עם סוכרת סוג 2.

החוקרים בדקו אצל המשתתפים קצב לב ולחץ דם דם במנוחה, וכן רמות לפטין, hs-CRP, אדיפונקטין, יחס אלבומין לקריאטינין בשתן, וקצב סינון כלייתי מוערך. כמו כן, משתתפים עם סוכרת סוג 1 עברו מבחנים שונים לבדיקת מצב קרדיווסקולרי.

החוקרים מצאו כי אצל מתבגרים עם סוכרת סוג 1, קצב הלב במנוחה, לחצי דם, לחץ עורקי ממוצע, לפטין, hs-CRP ויתר לחץ דם היו גבוהים במידה ניכרת, ולעומתם מדדי מצב קרדיווסקולרי היו יורודים אצל מטופלים שסבלו מהשמנת יתר בהשוואה למטופלים עם BMI נורמלי. על אף שיתר לחץ דם וקצב לב במנוחה היו גבוהים יותר אצל מתבגרים עם השמנת יתר וסוכרת סוג 1 ואדיפונקטין היה נמוך יותר אצל מתבגרים עם סוכרת סוג 2, מדדים אחרים היו דומים בהשוואה בין מתבגרים עם השמנת יתר לצד סוכרת סוג 1 לבין מתבגרים עם השמנת יתר וסוכרת סוג 2.

מסקנת החוקרים הייתה שהשמנת יתר, הנמצאת בעלייה בקרב חולי סוכרת סוג 1, הייתה קשורה לתוצאים שליליים קרדיווסקולריים וכלייתיים, ברמה שהייתה דומה למצב אצל מתבגרים עם סוכרת סוג 2.

מקור: 

Tommerdahl et. al (2021) Diabetes Care DOI: https://doi.org/10.2337/dc20-1879

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 1,  סוכרת סוג 2,  השמנת יתר,  תוצאים קרדיווסקולריים,  תוצאים כלייתיים,  מחקרים
תגובות