מחקרים COVID-19

מחקר ב"סורוקה" בוחן את יעילות פירפנידון בחולי קורונה קשים

התרופה מיועדת לטיפול בהצטלקות ריאתית ראשונית | מוביל המחקר, ד"ר אורי גלנטה: "יש בסיס טוב לחשוב שהיא תועיל בטיפול במחלה הריאתית הקשה הנגרמת מנגיף הקורונה"

ד"ר אורי גלנטה, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ ב"סורוקה". "שיעורי ההישרדות של החולים הקשים בקורונה כיום הם נמוכים מאוד". צילום: דוברות בית החולים

ד"ר אורי גלנטה, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ פנימי קורונה והמרכז למחקרים קליניים במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע קיבלו מענק מחקר מהמדען הראשי לביצוע מחקר שבו נבדקת יעילות תרופת הפירפנידון בחולי קורונה במצב קשה מאוד. התרופה מיועדת לטיפול בחולים הסובלים ממחלת הצטלקות ריאתית ראשונית, מצב המאפיין גם חולי קורונה קשים.

ד"ר גלנטה הסביר: "החלטנו לבדוק את השפעת התרופה הזו על חולי קורונה קשים הזקוקים לטיפול נמרץ וסובלים מדלקת ריאות ויראלית משנית לקורונה. יחד עם התהליך הדלקתי מתרחש במקביל תהליך של היווצרות רקמת צלקת בריאות (פיברוזיס). תהליך זה לעתים דורש זמן ארוך להחלמה ויש חולים שבהם הריאות לא מצליחות להחלים כלל.

"מטרת המחקר היא לבדוק האם טיפול מוקדם בפירפנידון יכול להאט, לבלום או לזרז החלמה של הריאות החולות ובכך לשפר את שיעור ההחלמה והגמילה מהנשמה מלאכותית של חולי הקורונה". כמו כן תיבחן השפעת הטיפול על סיבוכים ארוכי טווח לאחר החלמה מקורונה.

החולים שישתתפו במחקר מחולקים רנדומלית לשתי קבוצות: קבוצת התערבות שבה מקבלים החולים  את התרופה וקבוצת ביקורת שבה החולים אינם מקבלים את התרופה. המחקר בוחן האם התרופה משפרת את סיכויי ההישרדות של החולים הקשים בקורונה שכיום הם מאוד נמוכים. כמו כן יבדוק המחקר האם התרופה שיפרה את ההשפעות ארוכות הטווח לאחר הקורונה על החולים ששרדו.

ד"ר גלנטה הוסיף: "יש בסיס טוב לחשוב שהתרופה תועיל בטיפול במחלה הריאתית הקשה הנגרמת מנגיף הקורונה. על מנת לקבל נתונים מוצקים ומובהקים נזדקק לבדוק עוד עשרות חולים במסגרת המחקר".

נושאים קשורים:  ד"ר אורי גלנטה,  תרופה לקורונה,  מחקר ישראלי,  חדשות,  19-COVID,  בית החולים סורוקה,  פירפנידון
תגובות