COVID-19 עולמי

פרס דן דוד יוענק לד"ר אנתוני פאוצ'י, מוביל המאבק בקורונה‎ בארה"ב

הפרס יוענק בנוסף לשלושה אנשי רפואה: הישראלי פרופ' זליג אשחר, ד"ר סטיבן רוזנברג ופרופ' קארל ג'ון ולשלושה היסטוריונים של הרפואה

ד"ר אנתוני פאוצ'י. צילום: דוברות הבית הלבן

ד"ר אנתוני פאוצ'י בן ה-80, מי שנחשב בארה"ב למומחה מס' אחת למחלות זיהומיות ונקרא לעמוד בראש כוח המשימה למאבק בקורונה וליועץ לבית הלבן בשנת הכהונה האחרונה של הנשיא היוצא דונלד טיראמפ, הוכרזו אתמול (ב') כזוכה פרס דן דוד לשנת 2021 על תרומתו לאנושות. הפרס הוענק בנוסף לשלושה אנשי רפואה - הישראלי פרופ' זליג אשחר, ד"ר סטיבן רוזנברג ופרופ' קארל ג'ון – וכן לשלושה היסטוריונים של הרפואה. שווי הפרס הכולל שלושה מיליון דולר, כאשר 10% מסכום זה ייתרמו ל-20 חוקרים ופוסט-דוקטורנטים צעירים.

בעקבות מגיפת הקורונה הוחלט כי הפרס השנה יתמקד בתחומי הבריאות. חברי ועדת הפרס ציינו כי ד"ר פאוצ'י, רופא, חוקר ואימונולוג, המנהל משנת 1984 את המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות במסגרת מכוני הבריאות של ארה"ב NIH, תרם רבות לאורך השנים המדעי והקליני בתחומים אלה והינו אחד החוקרים המצוטטים ביותר בעולם בתחום הביו-רפואה. הפרס הוענק לו כזוכה יחיד בקטגוריית תרומתו יוצאת הדופן לחקר האיידס, על בניית תכנית החירום הנשיאותית למאבק באיידס שהצילה מיליוני אנשים בעולם, על הובלת המכון הלאומי האמריקאי לאלרגיה ומחלות זיהומיות, על מאבקו לקידום גישות רפואיות חדשניות דוגמת חיסוני mRNA הניתנים כיום למיליונים ברחבי העולם ועל הגנתו האמיצה על המדע שהותקף רבות במהלך משבר הקורונה".

פרופ' אשחר, מנהל המחקר האימונולוגי ב"איכילוב", פרופסור אמריטוס במחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן וחתן פרס ישראל למדעי החיים. צילום: מכון ויצמן

הזוכים הנוספים - פרופ' אשחר, פרופ' ג'ון ופרופ' רוזנברג, חוללו מהפכה בטיפולים האימונותרפיים כנגד הסרטן. בתחום הרפואה המולקולרית זכה פרופ' אשחר, מנהל המחקר האימונולוגי ב"איכילוב", פרופסור אמריטוס במחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן וחתן פרס ישראל למדעי החיים. חברי הוועדה ציינו: "פרופ' אשחר הוא מומחה להנדסה גנטית של תאיT  וממניחי היסודות ליישום הקליני של טכנולוגיית CAR-T הפועלת כנגד תאים סרטניים. הפרס מוענק לו על מחקרו פורץ הדרך שהוביל לפיתוח עשרות טיפולים רפואיים המבוססים על המהפכה שהוביל בעריכת תאי T כך שיתקפו גידולים סרטניים, ועל הנחת היסודות ליישום קליני של טכנולוגיה זו למאבק בסרטן".

ד"ר רוזנברג הוא מנהל המחלקה הכירורגית במכון הלאומי לסרטן במרילנד והראשון שפיתוח טיפולים אימונולוגיים וטיפולים מבוססי גנים יעילים לחולים בסרטן מתקדם. הוא היה הראשון שהחדיר בהצלחה גנים מהונדסים גנטית לבני אדם כטיפול במחלות שונות. מחקריו האחרונים על לימפוציטים שעברו שינוי גנטי הובילו לנסיגה מלאה ומתמשכת של מחלת הסרטן במטופלים הסובלים מסרטן מסוגי מלנומה, סרקומה ולימפומה.

פרופ' ג'ון הוא מומחה לאימונותרפיה מאוניברסיטת פנסילבניה שהוביל צוות מחקר שפיתח טיפול לחולים בלוקמיה לימפוציטית כרונית, בעזרת הנדסה גנטית של תאי T. הטיפול משמש לילדים הסובלים מלוקמיה חריפה.

שאר הזוכים בפרס הבינלאומי הם ההיסטוריונים פרופ’ אליסון בשפורד, פרופ’ קת’רין פארק ופרופ’ קית’ וואיילו.

פרופ' פארק היא היסטוריונית של מגדר ורפואה בחוג להיסטוריה של המדע באוניברסיטת הארוורד. היא חוקרת את ההיסטוריה של גוף האדם, הבדלים בין המינים ורפואה באירופה של ימי הביניים. "במחקריה", קבעה ועדת הפרס, "מתחקה פרופ' פארק גם אחרי אלה שפעלו מחוץ למערכת הרפואה הממוסדת, ואחר חייהן ומותן של נשים בהן בוצעו הניתוחים הראשונים בבני אדם. הפרס מוענק לה על תרומתה יוצאת הדופן וגילוייה החשובים בחקר ההיסטוריה של גוף האישה והטיפול בנשים, שחשפו את השפעתן של תפיסות מגדריות על טיפולים רפואיים, על החייאת חקר הרפואה בתקופת ימי הביניים והרנסנס, ועל היותה היסטוריונית בעלת שם עולמי המהווה מקור השראה".

גם פרופ' בשפורד, אף היא היסטוריונית מאוניברסיטת ניו סאות' וולס באוסטרליה, מקבלת את הפרס בעקבות "מחקר היסטורי רחב היקף המדגים את הקשר הגלובלי של הרפואה ובריאות הציבור ומפנה את תשומת הלב למדינות מתפתחות". בשנה האחרונה היא פועלת לקידום שיתופי פעולה בין אנתרופולוגים לבין סוציולוגים בעולם על מנת ליצור הבנה מעמיקה של האופן בו מתמודדות מדינות שונות עם מגיפת הקורונה".

הוא פרופ' וואיילו, היסטוריון של הגזע, אתניות ובריאות הציבור באוניברסיטת פרינסטון, זוכה בפרס על "מחקריו שהובילו לתגליות חדשות אודות חוויות רפואיות וטיפול רפואי של הסובלים מכאבים כרוניים המגיעים מרקעים אתניים שונים ולשינויי התפיסה החברתית בנוגע לטיפול רפואי".

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, שהכריז על הזוכים, אמר: "מגיפת הקורונה הציבה בפני האנושות אתגרים חדשים. על כן החלטנו להוקיר השנה את תחומי הבריאות והרפואה הניצבים בחזית המלחמה בנגיף. ועדות בינלאומיות בחרו בזוכים בשל מחקריהם פורצי הדרך ותרומתם יוצאת הדופן לאנושות בתחומים הללו, בשלושת ממדי הזמן - עבר, הווה ועתיד".

אריאל דוד, בנו של איש העסקים והפילנתרופ דן דוד ז"ל שהקים את הקרן ב-2002, אמר: "ראינו לנכון להתייחס לאתגרים שהציבה בפנינו מגיפת הקורונה. בחרנו לעשות זאת השנה תוך שמירת אמונים לגישה הרחבה והמגוונת שמייחדת את הפרס ולהכיר בהישגים ממגוון תחומים תוך התמקדות בבריאות, רפואה ואפידמיולוגיה".

נושאים קשורים:  פרס דן דוד,  ד"ר אנתוני פאוצ'י,  מגיפת הקורונה,  19-COVID,  פרופ' זליג אשחר,  חדשות
תגובות