COVID-19 בישראל

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש: ייתכן שיוטל עוצר לילי וסגר בפורים

פרופ' אש התראיין הבוקר ל-Ynet ודיבר בין השאר גם על מאבק משרד הבריאות בפייק ניוז. משרד הבריאות פרסם תגובה כנגד מפיץ המידע השקרי על המחלה והחיסון הפועל ברשת החברתית

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש. "הגל הרביעי הפתיע אותנו". צילום: פלאש 90

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר הבוקר בראיון ל-Ynet כי הוא חושש ממה שיקרה בעקבות פורים. "אנחנו שוקלים האם להשתמש רק בהסברה למניעת התקהלויות שמייצרות הדבקות או גם לנקוט בצעדים מחמירים כמו הטלת עוצר לילי וסגר". היום וברביעי יעודכן מודל הרמזור שיאפשר ליישובים נוספים להפעיל את מערכת החינוך.

בשנה שעברה, אירועי פורים שהיו בסמוך להטלת ההגבלות הראשונות – שהיו מצומצמות מדי, לא מנעו התקהלויות והביאו לזינוק בתחלואה. פרופ' אש הביע חשש שתמונות דומות יביאו להתפרצות גדולה נוספת של המחלה.

עוד אמר פרופ' אש שעד כה אובחנו בישראל כ-150 מקרים של הידבקות במוטציה הדרום-אפריקאית. "ואנחנו מוטרדים מהתפשטותה. נעשים צעדים כדי לקטוע את כל שרשראות ההדבקה הקשורות אליה".

משרד הבריאות מפעיל צוות של 11 איש כדי להילחם בהפצת מידע שקרי על הנגיף והחיסון. "אני שמח שיש גם התגייסות של מתנדבים לקמפיין בנושא הזה. קולם של הרופאים והמדענים הקוראים להתחסן לא פחות חשוב, אולי יותר, מכול קול ממשלתי שייצא בעניין. בשלב זה ההצלחה במאבק ב'פייק ניוז' חלקית".

הבוקר (א') הפיץ משרד הבריאות הודעה מיוחדת לתקשורת המתמקדת באחד ממפיצי המידע הכוזב על החיסון והמחלה, יובל הכהן אשרוב. בעקבות פרסומים שונים של יובל הכהן אשרוב בנושא נגיף הקורונה, הוועדה המייעצת לבדיקת הטעיית הציבור בפרסום, במשרד הבריאות מודיעה: "כל מי שפועל על פי פרסומיו של אשרוב עלול להימנע מהתנהגות מגינה ומצמצמת של ההדבקה, תוך הפרות תקנות החירום החוקיות והמלצות משרד הבריאות המתעדכנות באופן תדיר בהתאם להיקפי התחלואה ולידע המקצועי הנצבר, וכך לסכן עצמם ובני משפחתם, את הסובבים אותם ואת כלל הציבור. פרסומיו מהווים פרסום מסוכן ומטעה לבריאות הציבור והפרט".

יובל הכהן אשרוב, מסר משרד הבריאות, איננו מחזיק ברישיון לעסוק ברפואה או במקצוע בריאות כלשהו - גם לא בפיזיותרפיה (אשרוב מציג עצמו כמי שלמד פיזיותרפיה). המידע המטעה הניתן על ידו או בפרסומיו איננו יכול להנחות את הציבור בכל הקשור להתמודדות עם נגיף הקורונה או להתפרש כהמלצה או הוראה בעלת ערך רפואי.

"בפרסומיו, מתיימר יובל הכהן אשרוב לייעץ לציבור, באופן ישיר ובמשתמע, על מהות מגפת הקורונה הפוגעת בכל העולם, תוך העברת מידע מטעה על התחלואה בה - זאת בשעה שבישראל ובעולם כולו מתחוללת מגיפה הגובה קורבנות בכל רגע נתון, בכלל הגילאים - ואפילו בקרב אנשים בריאים. בכל העולם ובישראל, רופאים מומחים בעלי הרקע הרפואי המתאים לטיפול במגיפות לומדים את המגיפה ומתעדכנים תדיר בתהפוכות שבה ובהתקדמותה המהירה שחלה בפרטי היידע עליה, במהלך השנה האחרונה.

"כל זאת לצד הרופאים וצוותים רבים של הסיעוד ומקצועות הבריאות ובריאות הנפש הנלחמים במגיפה באופן יומיומי במסגרות הקהילה ובמחלקות האשפוז ומנסים למנוע מוות או נזק בלתי הפיך לחולים בה – מבוגרים וילדים, בריאים ובעלי מחלות רקע כרוניות, נשים וגברים.

"הצוותים בבתי החולים ובקהילה פוגשים את החולה, שהיה אך לפני מספר ימים אדם בריא או בעל מחלות רקע מאוזנות ויציבות ורואים אותו בשעתו הקשה כאשר הוא נלחם על כל נשימה ונשימה – והם מנסים לסייע ככל יכולתם.

"לצערנו הרב, עשרות ישראלים נפטרים כל יום, והצוותים נאלצים בכאב רב, להודיע למשפחות על התדרדרות המצב עד לכדי פטירת יקירם. במקביל, בני משפחה של החולים - וגם של הצוותים המטפלים - ואנשים רבים אחרים, נמצאים היום בבידוד בשל מגע עם חולה מאומת ומקווים שלא נדבקו, וגם אם כן - שלא יחלו באופן קשה.

"גם המחלימים מהמחלה, לעיתים, נשארים בדרגת נזק המצריך שיקום פיזיקלי, נשימתי ונפשי ממושך. זאת, כאשר רב עדיין הנסתר על הגלוי במחלה הזו, לגבי ההשלכות העתידיות ובדבר הנזק בטווח הארוך - בדומה להדבקה בנגיפים אחרים כמו הפטיטיס C, הפטיטיס B, הרפס, איידס ועוד.

"אולם, הכהן אשרוב מתעלם מהידע המקצועי המתעדכן תדיר בכל העולם, מהעדויות של הצוותים ושל המשפחות אשר ראו את יקיריהם גוועים לנגד עיניהם, ושל האנשים אשר חלו והצליחו לצאת מהשלב הקשה ולפנות לשיקום גופני ונפשי, ומהסיכון האפשרי לנזק עתידי בטווח הארוך. הוא מתיימר לדעת טוב יותר, ואף מטעה ומסכן באופן בלתי אחראי את שומעיו.

"הציבור איננו עשוי מקשה אחת, והוא מורכב מבני אדם רבים בעלי מאפיינים דמוגרפיים ומאפייני תחלואה שונים – קשישים, נשים בהריון, אנשים עם מחלות או נוטלי תרופות מדכאות חיסון מלכתחילה, מחלות אונקולוגיות בשלבים שונים של תחלואה וטיפול, דכאון וחרדה ומתח נפשי, והשוהים במסגרות בהם סכנת ההדבקה גבוהה כפנימיות, בתי אבות, מסגרות טיפוליות ועוד. כל אלה, ורבים אחרים, שומעים את דבריו וסומכים עליו בהצגתו כ"רב ובעל ידע" - וזאת, כאשר אין לאמירותיו בסיס עובדתי עדכני או בסיס מקצועי."

בהודעה מוצגות כמה מהאמירות המטעות והמסוכנות שהפיץ אשרוב ברשת החברתית ודרך אתר שהוא מפעיל: "המפלצת הזאת שנקראת קורונה היא שום דבר ולא יותר משפעת רגילה"; "רוב אלה שנושאים את הווירוס לא חולים"; "הגוף יודע לרפא כל דבר בעצמו, בלי התערבות חיצונית"; "אין לנו מה להתרגש יותר מדי, זה יחלוף לבד"; "הגוף יודע לחסן את עצמו ולהתגבר על הדברים לבד"; "זו לא מגפה"; "הקורונה לא עושה מחלה - מה שהורג זה הרעילות". על כל אלו ועוד הגיב משרד הבריאות: "הכהן אשרוב מתיימר להבין, ולהמליץ כיצד למנוע הידבקות בנגיף הקורונה וקורא להימנע מחיסונים למרות הנזק והסכנה במחלה ולמרות ההוכחות ליעילות החיסונים בצמצום התחלואה הקשה. הוכחות אשר נאספות תדיר, נלמדות ומבוקרות בידי רשויות מוסמכות ומקצועיות בעולם ובישראל , הן במחקרים המקדימים והן במהלך השבועות האחרונים, כאשר חוסנו עשרות מיליוני אנשים, כולל מיליונים בישראל".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' נחמן אש,  פייק ניוז,  משרד הבריאות,  COVID-19 בישראל,  סגר לילי,  יובל הכהן אשרוב
תגובות
אנונימי/ת
16.02.2021, 07:43

פנים מאכזבות