COVID-19 בישראל

מנהלת המרכז לבקרת מחלות: "הקורונה תפסה את מקומה של השפעת"

סקר שערך משרד הבריאות חושף את ההשפעה השלילית של מגפת הקורונה - גם בקרב מי שלא נדבק בנגיף. עם עלייה משמעותית בהשמנה, צריכת תזונה לא בריאה ובשעות המסך

השמנת יתר ושפעת. אילוסטרציה

סקר שערך משרד הבריאות חושף את ההשפעה השלילית של מגפת הקורונה – גם בקרב מי שלא נדבק בנגיף. מאז פרצה המגפה בישראל לפני 11 חודשים, הישראלים אוכלים פחות אוכל בריא, לא שומרים על הכושר הגופני, מעדיפים שלא לפנות לקבלת טיפול רפואי – שלא דבר על היבטים נפשיים הקשורים במצב.

אתמול (מוצ"ש) התראיינה בנושא הזה פרופ' ליטל קינן, מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות ומניעתן, לערד ניר בחדשות ערוץ 12. פרופ' קינן אמרה בין השאר: "אני לא יכולה להגיד שהייתה ירידה באבחון מחלות כרוניות, בטח שלא סרטן. אבל מנתוני אגף המידע במשרד הבריאות עולה כי יש ירידה של 20% בפניות לחדרי המיון בין החודשים מארס לדצמבר 2020. הירידה בכל קבוצות הגיל. היא הייתה יותר ניכרת באזורי המרכז ופחות בפריפריה. אולי חלק מהפניות במרכז הארץ הן בדרך כלל לא הכרחיות אבל בפריפריה הפניות מוצדקות ועדיין גם שם הייתה ירידה.
בערך 25% מהאנשים שהיו צריכים לקבל טיפול רפואי בקהילה נמנעו מללכת לקופת החולים ואפילו לא השתמשו באמצעים דיגיטליים כדי ליצור קשר עם הרופא שלהם. באורח החיים בהשפעת המגפה הוא פחות בריא. אוכלים פחות מזון בריא ומעשנים יותר. לפי הסקר שערכנו - כשליש עלו במשקל, כרבע אמרו שאכלו יותר, אבל לא יותר פירות וירקות אלא יותר מזון פחות מועיל ופחות בריא. יותר אנשים דיווחו על שעות מסך, בערך ב-40% יותר מהרגיל. גם מי שעשו פעילות גופנית הורידו במשך הפעילות שלהם וגם בעצימות. החשש שהרגלים שונים מלפני המגפה השתנו ויהיו לכך השלכות בעתיד".

עוד אמרה פרופ' קינן: "הקורונה תפסה את מקומה של השפעת העונתית. למעשה במהלך כל החורף, עד כה, "היו פה ושם מקרי שפעת ספורדיים. לא הייתה ההתפרצות העונתית שרגילים לה מדי חורף". ההסבר לכך: ההתמגנות מפני נגיף הקורונה מסייעת גם כנגד נגיף השפעת. מאחר שבשפעת ילדים הם המנוע להעברת ההידבקות – אולם כאשר בתי הספר סגורים, התעבורה הבינלאומית הופסקה וגם לא מעטים התחסנו כנגד השפעת – לכל אלו יש השפעה. באופן מפתיע, למרות הקורונה, בחודש ינואר לא הייתה עודף תמותה, יחסית לשנים קודמות וכנראה הסיבה לכך היא שלא הייתה כאן שפעת שבגלל סיבוכיה יש תמותה. השנה הקורונה תפסה את מקומה".

נושאים קשורים:  שפעת עונתית,  קורונה,  משרד הבריאות,  המרכז לבקרת ולמניעת מחלות,  פרופ' ליטל קינן-בוקר
תגובות