חדשות

מחלוקת בין משרדי האוצר והבריאות מעכבת הפעלת התכנית לאשפוז ביתי

התוכנית שאמורה להקל על העומס בבתי החולים כבר תוקצבה אבל בכירים בשני המשרדים מתיחים האשמות אלה באלו על הסיבה לעיכוב

"המטופל חייב להסכים למעבר לביקור וירטואלי, אך לא כל מי שיתאים לביקור היברידי יסכים לכך". צילום אילוסטרציה

בגלל מחלוקת בין משרד האוצר לבין משרד הבריאות מתעכבת הפעלתה של תוכנית האשפוז הביתי שמטרתה להקל על העומסים בבתי החולים. התוכנית תוקצבה אבל בכירים בשני המשרדים מתיחים האשמות אלה באלו על הסיבה לעיכוב. משרד הבריאות טוען שהאוצר לא משחרר את הכסף הנדרש בעוד שמשרד האוצר מאשים את משרד הבריאות שהוא מעכב את החקיקה הנדרשת לשם הפעלת התוכנית.

בדיווח של אליאב בטיטו ב"מעריב" נמסר כי תוכנית האשפוז הביתי נועדה לתת פתרון מסוים למצוקת האשפוז בבתי החולים. ד״ר יעל חביב-ידיד, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ קורונה בשיבא צוטטה: "מצוקת האשפוז בבתי החולים החריפה מאוד בעשור האחרון - עד כדי כך שבכל פעם שיש עלייה קלה בתחלואה, נוצר מיד עומס בלתי נסבל. וזה עוד לפני שפרצה מגפת הקורונה, שרק העצימה בעשרות מונים את הבעיה, עד כדי אפשרות שהדבר יוביל לפגיעה במתן הטיפול המיטבי".

העומס במחלקות האשפוז, המחסור במספר מיטות-לנפש בפנימיות, העלייה הגבוהה במספר האשפוזים החוזרים, צפיפות במחלקות ותת תקינה חמורה ברופאים פנימאים וצוות סיעודי במשולב עם הגידול באוכלוסיית הקשישים בישראל, שרובם סובל מבעיות כרוניות ותחלואה מרובה הביא את משרד הבריאות לקדם את תוכנית האשפוזים הביתיים. כיום יש יותר מ-2 מיליון פניות בשנה למד"א אבל בפועל, רק 700 אלף מפונים לבתי החולים. על-פי הערכות, ניתן לצמצם ואפילו משמעותית בנושא הזה מכיוון שכשליש מהחולים יכולים להתאשפז בביתם.

משרד האוצר הקצה 41 מיליון שקל, סכום ראשוני, למתן טיפולי בית. אלא שלטענת האוצר משרד הבריאות לא הכין תוכנית מפורטת בנושא זה: בכירים במערכת הבריאות, כך דווח, טוענים שמשרד האוצר מעכב את תוכנית האשפוזים הביתיים ומפחד לשחרר את הכסף שהוקצה לשם כך. פקידיו עושים הכול על מנת לדחות את יישום התוכנית.

אלא שבאוצר טוענים כי "משרדי הבריאות והאוצר פעלו במשותף כדי לגבש נוסח מוסכם של חוק התחשבנות בין קופות החולים לבין בתי החולים, שבו היה תמריץ מובנה לאשפוזי בית. לצערנו, במשרד הבריאות בחרו לעכב את החקיקה הנדרשת, על אף ההסכמות אליהן הגיעו גורמי המקצוע במשרד".

באחרונה פרסמו האיגוד לרפואה פנימית ואיגוד רופאי המשפחה נייר עמדה משותף בנושא הזה וד"ר גדי סגל, מזכיר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל פנימית ט' בשיבא, צוטט בדיווח: "תחום האשפוז הביתי מצוי עדיין בשלבי למידה בכל העולם. זוהי מסגרת אשפוזית הנמצאת בתווך בין מחלקה פנימית בבית החולים לבין טיפול בקהילה. יש צורך בשיתוף פעולה מקצועי מלא בין הרופאים הפנימאים לבין רופאי המשפחה כדי להפעיל תוכנית כזאת".

נושאים קשורים:  אשפוז ביתי,  משרד האוצר,  משרד הבריאות
תגובות