קנאבינואידים

תובנות בנוגע לטיפול המבוסס על קנאביס בטרשת נפוצה

בסקירה זו הציגו החוקרים ראיות לכך שקנאבינואידים יכולים לשמש לטיפול בטרשת נפוצה בשל תכונותיהם נוגדות הדלקת

העקביות, היעילות והבטיחות של תרופות מבוססות קנאביס נבדקו בבני אדם, מה שהוביל לאישור הטיפול הראשון המבוסס על קנאביס להפחתת עוויתיות וכאב הקשורים לטרשת נפוצה. גוברות ראיות התומכות בפוטנציאל התרפויטי של קנאבינואידים לטיפול באירועים פתולוגיים הקשורים למחלה זו.

מנגנוני פעולה שונים הוצעו עבור טיפולים מבוססי קנאביס במודלים של דה-מיאלינציה בעכברים. תאים במערכת החיסון ובמערכת העצבים מכילים את המנגנונים המסוגלים ליצור ולפרק אנדוקנבינואידים, ובנוסף קולטני CB1 ו-CB2, אשר כל אחד מהם משפיע על מסלול תוך-תאי אחר לאחר אקטיבציה. בשל כך, ההשפעה של קנבינואידים על תאי מערכת החיסון, מחסום הדם-מוח, מיקרוגליה, אסטרוציטים, אוליגודנדרוציטים ונוירונים, יכולה לסלול את הדרך לטיפולים חדשים בטרשת נפוצה.

קנבינואידים עשויים להיות בעלי השפעה מכרעת על התוצא של טרשת נפוצה על ידי השפעה על החלמה של דלקת ופוטנציאציה של תיקון אנדוגני במערכת העצבים המרכזית, כפי שנצפה במחקרים ובמודלים שנעשו. בסקירה זו תימצתו החוקרים את מה שידוע כיום לגבי ההשפעות הפריפריות והמרכזיות של קנאבינואידים על דלקת נוירולוגית המתרחשת בטרשת נפוצה. החוקרים הקדישו תשומת לב מיוחדת להשפעות הקנאבינואידים על תהליכי התחדשות מיאלין ושימור אקסונים במערכת העצבים המרכזית.

מקור: 

Mecha M et. al (2020) Frontiers in Cellular Neuroscience DOI: 10.3389/fncel.2020.00034

נושאים קשורים:  קנאבינואידים,  טרשת נפוצה,  קנאביס,  מחקרים
תגובות