COVID-19 בישראל

הצלחה לתרופה נסיונית לקורונה שפותחה בבית החולים איכילוב

תרופה נסיונית שפותחה במעבדתו של פרופ' נדיר ארבר ריפאה מעל 96% מחולי הקורונה שקיבלו אותה

פרופ' נדיר ארבר, מנהל המרכז המשולב למניעת סרטן ב"איכילוב" ומוביל המחקר (צילום: פרטי)

המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב הודיע בסוף השבוע (ו') כי תוצאות ראשוניות שהתקבלו ממחקר לתרופה לקורונה שפיתח פרופ' נדיר ארבר נראות מבטיחות והתרופה, שנוסתה לראשונה בבני אדם בפאזה קלינית ראשונה, ריפאה יותר מ-96% מחולי הקורונה שקיבלו אותה. מדובר ב-EXO-CD24, תכשיר חדשני המבוסס על אקסוזומים מועשרים ב-CD24, הניתן בהשאפה ישירות לריאות למיגור הסערה הציטוקינית הנובעת מנגיף ה-COVID-19.

למחלת הקורונה שני שלבים עיקרים במחלה. שלב ראשון הוא דמוי מחלת השפעת ואינו מחייב טיפול ספציפי אלא טיפול תומך בלבד. שלב שני קורה ב-5%-7% מהמטופלים, בדרך כלל כאלה עם גורמי סיכון והוא מתאפיין בפעילות יתר של מערכת החיסון - סערה ציטוקינית.

פרופ׳ נדיר ארבר, מומחה לרפואה פנימית וגסטרואנטרולוגיה, מנהל המרכז המשולב למניעת סרטן ב"איכילוב" ומי שהוביל את המחקר, הסביר: ״גם אם החיסונים ימלאו את תפקודם וגם אם לא תיווצרנה מוטציות חדשות, אזי עדיין בצורה זאת או אחרת הקורונה תישאר עימנו. לשם כך פיתחנו תרופה ייחודית – "EXO-CD24.

התרופה ממוקדת המטרה פותחה על בסיס מחקרים רבי שנים במעבדתו של פרופ' ארבר. התכשיר מיועד לחולי קורונה בינוניים-קשים, על מנת למנוע את הידרדרות למצב קשה.

״התכשיר ניתן בהשאפה, פעם ביממה, במשך דקות ספורות בלבד, למשך חמישה ימים. ייחודיותו", הסביר פרופ' ארבר, "טמונה בעובדות הבאות: מנגנון כפול הפועל לעיכוב שפעול המסלול המוביל לסערה החיסונית והפרשת הציטוקינים המרובה. התכשיר מוכוון ישר אל לב הסערה, אל הריאות, כך שבניגוד לתכשירים רבים אחרים בעולם הניתנים באופן סיסטמי ומעכבים באופן בררני ציטוקין מסוים או פועלים באופן נרחב יותר אך גורמים לתופעות לוואי קשות ומרובות, EXO-CD24 ניתן באופן מקומי, פועל בצורה נרחבת וחסר תופעות לוואי".

עד כה, התכשיר נוסה בהצלחה על 30 מטופלים קשים. מתוצאות שלב 1 במחקר עלה כי 29 מתוכם המצב הרפואי השתפר בתוך יומיים-שלושה ומרביתם השתחררו לבתיהם מאשפוז בתוך שלושה עד חמישה ימים. גם החולה ה-30 החלימה אך במשך זמן ארוך יותר.

״התרופה מבוססת על אקסוזומים שהם וזיקולות המשתחררות ממברנת התא ומשמשות לתקשורת בין תאית. אנו מעשירים את האקסוזומים בחלבון 24CD. חלבון זה מתבטא על פני שטח התא ולו תפקיד ידוע וחשוב בוויסות מערכת החיסון״, הסבירה ד״ר שירן שפירא, מנהלת המעבדה של פרופ׳ ארבר המוביל את המחקר בחלבון CD24 מעל שני עשורים.

"מדובר בתכשיר שניתן לייצר במהירות וביעילות ובעלות נמוכה מאוד המיוצר בכל מתקן פרמצבטי בארץ ובתוך זמן קצר ניתן לספק את כלל התצרוכת העולמית״, ציין פרופ׳ ארבר.

פרופ׳ רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב, הוסיף: ״פרופ׳ נדיר ארבר הוא חוקר ורופא מוכשר. המחקר שמבוצע במעבדה שלו הוא חדשני ומתוחכם וייתכן שמציל חולי קורונה. התוצאות שלו למחקר בפאזה ראשונה היו מצוינות ונתנו לכולנו הבעת אמון בשיטה שהוא חוקר במעבדה שלו כבר שנים רבות. אני באופן אישי מסייע לו בהמשך קבלת האישורים מול משרד הבריאות להמשך המחקר בצורה יסודית ומעמיקה.

"ההבנה כעת בעולם היא שלצד החיסונים חשוב מאוד לפתח תרופות מתאימות למחלה וכעת מתקיים פעילות מחקרית רבה בנושא ואני גאה שב'איכילוב' פועלים בשדה המחקרי ומביאים אולי תחילתה של בשורה כחול-לבן למגיפה עולמית איומה״.

נושאים קשורים:  איכילוב,  פרופ' נדיר ארבר,  תרופה לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  פרופ' רוני גמזו,  ד״ר שירן שפירא
תגובות
אנונימי/ת
07.02.2021, 17:55

מדהים. כל הכבוד