חדשות

גישה חדשה ב"שיבא" לטיפול בחולים עם יל"ד שאינם מגיבים לתרופות

בטכנולוגיית גלי רדיו נצרבים עצבים הסמוכים לכליה, ללא פגיעה בתפקוד הכליות ולהפחתת לחץ הדם | הפעולה מבוצעת סמוך לשער הכליה – מה שמאפשר להשיג תוצאות טובות יותר בהשוואה לעבר

פרופ' אלעד מאור, קרדיולוג ומצנתר בכיר ב"שיבא". "הפעולה בטוחה, אינה כואבת ויכולה להוביל לירידה משמעותית בלחץ הדם". צילום: דוברות בית החולים

במרכז הרפואי שיבא בתל השומר מבוצע הליך חדשני לטיפול ביתר לחץ דם בשילוב טכנולוגיה של חברת מדטרוניק, המיועד לחולים שאינם מגיבים לטיפול התרופתי. "הטיפול כולל צנתור שבמהלכו אנו משתמשים בטכנולוגיה כדי לצרוב את העצבים הסמוכים לכליה וכך להפחית את לחץ הדם, ללא פגיעה בתפקוד הכליות", מסביר פרופ' אלעד מאור, קרדיולוג ומצנתר בכיר.

ההליך בוצע לראשונה ב"שיבא" במטופל בשנות ה-60 לחייו, בשיתוף פעולה בין היחידה ליתר לחץ דם ויחידת הצנתורים במערך הקרדיולוגי, ועבר בהצלחה. המטופל נמצא במעקב של היחידה לטיפול ביתר לחץ דם.

"כיום", אומר פרופ' מאור, "יש הבנה טובה יותר של האנטומיה של עורקי הכליה והעצבים שמסביבה, ולכן הפעולה מבוצעת סמוך לשער הכליה – מה שמאפשר להשיג תוצאות טובות יותר בהשוואה למה שהיה בעבר. הפעולה בטוחה, אינה כואבת ויכולה להוביל לירידה משמעותית בלחץ הדם.

"הפעולה מבוצעת בחדר צנתורים ללא הרדמה בגישה זעיר פולשנית על ידי הכנסת צנתר לעורק הכליה. בהמשך, באמצעות הצנתר, מחדירים מכשיר ייעודי שמאפשר לצרוב את העצבים המקיפים את עורקי הכליה באמצעות גלי רדיו".

פרופ' מאור מבקש לציין כי פעולות כמו צריבת העצבים סמוך לכליה נעשו בעבר הרחוק, אבל הופסקו וכעת נעשות לאור הבנה טובה יותר של האנטומיה – "כיום צורבים את העצבים סמוך לשער הכליה ולא סמוך לאבי העורקים, כפי שנעשה בעבר".

פרופ' יהונתן שרעבי, מנהל היחידה לטיפול ביתר לחץ דם וסגן מנהל האגף הפנימי ב"שיבא", סיכם: "ההליך החדשני מיועד לחולים שאינם מגיבים לטיפול תרופתי, עם קושי בהיענות לטיפול התרופתי  או שסובלים מתופעות לוואי כתוצאה מנטילת התרופות. זוהי בשורה של ממש למטופלים שעד כה הוגדרו 'פצצה מתקתקת'. השימוש בטכנולוגיות הוא חלק בלתי נפרד מעיצוב פני רפואת העתיד ומעניק תקווה אמיתית למטופלינו".

נושאים קשורים:  יתר לחץ דם,  פרופ' יהונתן שרעבי,  פרופ' אלעד מאור,  צנתור,  חדשות,  שיבא
תגובות
אנונימי/ת
05.02.2021, 10:36

טכניקה לא חדשה כלל, שהתלהבו ממנה לפני כמה שנים, וגילו שברוב המקרים היא לא אפקטיבית.

אנונימי/ת
05.02.2021, 11:13

אבל כעת הם (ללא ספק) השתפרו מאד.
ויש כבר "ניסיון עשיר" עם חולה אחד.
קצת צניעות בבקשה.
למרות שברור שמעורבת כאן היחידה ליחסיי ציבור של המוסד עם ניסיון "למשוך" חולים וגם להרויח קצת מהצד.
וחבל שכך

05.02.2021, 12:52

גם בבית איכילוב עושים את הצריבה, בעולם נעשה כי 500 מיקרים ותוצאות לא חד משמיות,ותוצאות לתווח ארך לא ברורים עד כה , כעת הפרוצדורה היא נוסוי על בני אדם. אכן לחץ דם עמיד פצצנה מתקתקת כמו סרטן.