עודף משקל

מאפייני מבוגרים עם משקל עודף אשר לא ירדו במשקל לתקופה של שנה

ייעוצם של נותני שירותי בריאות בנושא הרזיה מוביל לשיפור המודעות של עודף במשקל והשמנת יתר, ועשוי להוות גורם חשוב בייצוב המשקל של המטופל

משקל עודף, BMI גבוה (צילום: אילוסטרציה)

מטרת מחקר הייתה לקבוע מהם המאפיינים הקשורים למשקל של מבוגרים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר שלא ניסו לרדת במשקל ב-12 החודשים הקודמים.

במחקר השתתפו מבוגרים עם השמנת יתר מרשת חקר הנתונים הקליניים של PORTAL, אשר נבחרו באופן אקראי למלא סקר ב-2015. סקר זה כלל התנסויות עם נותני שירותי בריאות, היסטוריית משקל והתנהגויות מקדמות בריאות.

המחקר כלל 2,811 מבוגרים אשר מילאו את הסקר, ומתוכם 24% דיווחו כי לא ניסו לרדת במשקל ב-12 החודשים הקודמים. המשתתפים שדיווחו כי רופאיהם מעולם לא דיברו עימם על משקלם, נטו שלא לנסות לרדת במשקל ב-12 החודשים הקודמים, בהשוואה לאלו שדיווחו כי רופאיהם העלו לדיון לעיתים קרובות את נושא המשקל (יחס הסיכוי 0.45, 95% רווח בר-סמך 0.24, 0.66). אלו שדיווחו כי תפסו את משקלם כתקין או כתת-משקל נטו פי 4.22 שלא לנסות לרדת במשקל (95% רווח בר-סמך, 3.53, 5.05), בהשוואה לאלו שתפסו את עצמם עם משקל עודף. המשתתפים שדיווחו כי מעולם לא ניסו לרדת לפחות 10 ק"ג, אכלו 0-2 מנות של פירות וירקות מדי יום או עסקו ב-0-29 דקות של פעילות גופנית מדי שבוע, גם כן נטו פחות לנסות לרדת במשקל.

החוקרים מסכמים כי ייעוצם של נותני שירותי בריאות בנושא הרזיה מוביל לשיפור המודעות של עודף במשקל והשמנת יתר, ועשוי להוות גורם חשוב בייצוב המשקל של המטופל. העלה לדיון את נושא המשקל עשוי להוות אסטרטגיה לעידוד המטופל לנסות לרדת במשקל.

מקור: 

Young D.R. et al. (2020), Obesity Research & Clinical Practice In Press

נושאים קשורים:  עודף משקל,  השמנת יתר,  ירידה במשקל,  מחקרים
תגובות